pony ''vlucht'' aan de longe/ zet zich vast in de rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jiltsjuh

pony ''vlucht'' aan de longe/ zet zich vast in de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 22:26

Hallo iedereen,

Na wat rondzoeken op deze pagina heb ik maar besloten om zelf een bericht te plaatsen, hier mijn probleem:

Sinds een mooie tijd doe ik grondwerk en horsemanship met een Fellpony hengst van krap aan 4 jaar, hij is hierdoor echt mijn maatje geworden en we hebben een sterke band.

Maaaar.... het longeren is een ramp! Ik heb vaak een halster over het hoofdstel omdat het anders nog erger is maar hij is erg aan het stressen en vlucht als ware aan de longe, hij kan niet ontspannen een rondje lopen of ik moet hem compleet in het zweet werken (maar dat is niet mijn doel van een training)

Ik werk nog niet met touwtjes of een longeerhulp omdat ik dit laatste nog niet in bezit heb maar touwtjes vind ik tricky omdat hij omhoog komt als hij teveel energie heeft (hengstentrekje en niet gemeen bedoeld, gewoon energiebom)

Hierdoor zet hij zich compleet vast in zijn rug waardoor de ontspanning nog verder te zoeken is dus ik ben ten einde raad, graag hoor ik tips en tricks van jullie :)

Ik sta voor alles open maar houd het netjes, je mag alles vragen als je denkt me beter te kunnen helpen daardoor *\o/*

Alvast bedankt! /3

nicolanca

Re: pony ''vlucht'' aan de longe/ zet zich vast in de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:32

Is de longeercirkel erg klein? Dan kan het zijn dat de druk die je op hem uitoefent te groot wordt.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:35

Doe je dit in een dichte ruimte? Zo ja, doe je daar vaker grondwerk met hem? Is hij dan ontspannen?

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:43

Longeer je al lang? Is die op de locatie waar je longeerd normaal ontspannen? Hoe is je pony met losgooien op diezelfde locatie? Reageerd die ook weleens zo 'vervelend' als hij een bit in heeft en niet hoeft te werken? Is die al bereden?

Dat zijn een paar dingen die de orzaak kunnen zijn. Misschien overvraag je je pony een beetje en wordt het hem allemaal te veel? Dat die zich dan tijdens het logeren gaat vast zetten? Vaak is de oplossing om even een stapje terug te gaan door bijvoorbeeld veel te gaan wandellen (met een bitje in).
Een bijzet teugel kan wel helpen om de rug los te krijgen wat heel misschien ook helpt om je pony wat meer ontspannen te laten worden.

In ieder geval, succes! :D

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:48

Om het over een andere boeg te gooien; hoe is de huisvestiging vd pony? Wat krijgt 'ie qua voeding en komt 'ie buiten?

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 22:54

werk je in een longeercirkel? dan kan je misschien eerst zonder longe werken en pas de longelijn eraan klikken als de commando's e.d. duidelijk zijn voor m.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:00

Doe het halster is onder het hoofdstel, is vaak wat makkelijker en schuift het niet zo.
1 ding, je zit in ieder geval niet in zn mond als je longeerlijn aan het halster trekt. Dat is al goed!!

Misschien toch beginnen met wat bijzetten. Waardoor die toch wat meer door de rug komt.

Als je touwtjes of bijzet niet aandurft omdat die omhoog komt snap ik.
Gebruik dan een elastiek, geeft wel druk, maar rekt mee als het echt nodig is.

Misschien snapt hij het niet.. Maar sommige gaan er ook een spelletje van maken.
Ik zou m gewoon rustig wat meer aan het werk gaan zetten.
Kijken hoe hij hierop reageert.

Succes in ieder geval

jiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 23:05

nicolanca schreef:
Is de longeercirkel erg klein? Dan kan het zijn dat de druk die je op hem uitoefent te groot wordt.

ik longeer tot nu nog in de bak, dit is gewoon buiten maar ben van plan zsm een cirkel te maken waarin hij genoeg ruimte heeft maar misschien toch steun heeft aan de zijkanten.

jiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 23:06

pien2010 schreef:
Doe je dit in een dichte ruimte? Zo ja, doe je daar vaker grondwerk met hem? Is hij dan ontspannen?

we trainen in de buitenbak, met grondwerk is hij meer ontspannen maar hij zit qua draf alsnog erg vast voor mijn gevoel, ook met losgooien.

jiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 23:10

miroxmill schreef:
Longeer je al lang? Is die op de locatie waar je longeerd normaal ontspannen? Hoe is je pony met losgooien op diezelfde locatie? Reageerd die ook weleens zo 'vervelend' als hij een bit in heeft en niet hoeft te werken? Is die al bereden?

Dat zijn een paar dingen die de orzaak kunnen zijn. Misschien overvraag je je pony een beetje en wordt het hem allemaal te veel? Dat die zich dan tijdens het logeren gaat vast zetten? Vaak is de oplossing om even een stapje terug te gaan door bijvoorbeeld veel te gaan wandellen (met een bitje in).
Een bijzet teugel kan wel helpen om de rug los te krijgen wat heel misschien ook helpt om je pony wat meer ontspannen te laten worden.

In ieder geval, succes! :D

Op bit reageert hij normaal en deze accepteert hij ook, hij is beleerd maar hier ben ik niet bij geweest omdat het niet mijn eigen is, wel ga ik hem doorrijden dus ben benieuwd maar wil graag eerst meer ontspanning zien.

verder is hij echt heel erg op mij gericht en met loswerken hoef ik maar te roepen en dan staat hij voor me, vanuit draf, stap, galop :)

Ik ben vooral veel met hem aan het loswerken om een band op te bouwen en lekker in de buitenbak aan het spelen, ik longeer af en toe voor de spieren maar hier lopen we dus vast. Moet wel eerlijk zeggen het gaat al beter als eerst maar vind deze tips erg fijn!

jiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 23:14

Piekosjj schreef:
Om het over een andere boeg te gooien; hoe is de huisvestiging vd pony? Wat krijgt 'ie qua voeding en komt 'ie buiten?

hij staat 24/7 buiten en krijgt hooi bij, het is niet mijn eigen en ik ben er rond de 2 x in de week omdat ik zelf ook een druk schema heb, het is vooral recreatief :) Maar vanwaar deze vraag, ben wel nieuwsgierig naar je achterliggende gedachte *D

jiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 23:16

_lotteeee schreef:
Doe het halster is onder het hoofdstel, is vaak wat makkelijker en schuift het niet zo.
1 ding, je zit in ieder geval niet in zn mond als je longeerlijn aan het halster trekt. Dat is al goed!!

Misschien toch beginnen met wat bijzetten. Waardoor die toch wat meer door de rug komt.

Als je touwtjes of bijzet niet aandurft omdat die omhoog komt snap ik.
Gebruik dan een elastiek, geeft wel druk, maar rekt mee als het echt nodig is.

Misschien snapt hij het niet.. Maar sommige gaan er ook een spelletje van maken.
Ik zou m gewoon rustig wat meer aan het werk gaan zetten.
Kijken hoe hij hierop reageert.

Succes in ieder geval

even correctie op mijn eigen post, ik doe vaak een touwhalster onder het hoofdstel zodat hij wel druk ervaart maar ik hem niet meteen in de mond zit.

Elastiek is inderdaad een idee, had ik nog niet aan gedacht bedankt!

jiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 23:20

Afbeelding
Afbeelding

dit is hij tijdens het loswerken

Kosje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:24

Leuk paardje komt vast goed
Laatst bijgewerkt door Kosje4 op 10-08-15 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:31

jiltsjuh schreef:
Piekosjj schreef:

hij staat 24/7 buiten en krijgt hooi bij, het is niet mijn eigen en ik ben er rond de 2 x in de week omdat ik zelf ook een druk schema heb, het is vooral recreatief :) Maar vanwaar deze vraag, ben wel nieuwsgierig naar je achterliggende gedachte *D

Ik lees energiebom, spanning en hengst. Veel hengsten in NL hebben helaas de misfortune om 24/7 opgehokt te staan met kilo's en kilo's sportbrok en weinig ruwvoer. Dan krijg je inderdaad gestresste tijdbommetjes van, of bijv maagzweren wat gewoon enorm pijnlijk is waardoor ze wellicht dit soort gedrag kunnen gaan vertonen. Vandaar de vraag :) Ik ben enorm blij te horen dat de pony lekker 24/7 buiten staat met ruwvoer!

jiltsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 23:35

[/quote]
Ik lees energiebom, spanning en hengst. Veel hengsten in NL hebben helaas de misfortune om 24/7 opgehokt te staan met kilo's en kilo's sportbrok en weinig ruwvoer. Dan krijg je inderdaad gestresste tijdbommetjes van, of bijv maagzweren wat gewoon enorm pijnlijk is waardoor ze wellicht dit soort gedrag kunnen gaan vertonen. Vandaar de vraag :) Ik ben enorm blij te horen dat de pony lekker 24/7 buiten staat met ruwvoer![/quote]

zelfs in de winter gewoon buiten, het is een gg dekhengst maar dekt niet ontzettend veel, word meer voor de hobby gehouden Door de eigenaar en ik heb het geluk dat ik de pony's mag rijden en trainen bij deze man :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 23:36

+:)+ +:)+