[AR] Hoe begin je?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Verwijderd00

Hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 18:24

Hallo, Bokkers,

Even een vraagje: hoe begin je met het beleren voor de kar? Hoe moet je dit aanpakken?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,

Anthe_2004

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:27

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 18:30

Voor je zelf, voor je paard of beide?

Voor je zelf eerst les nemen.
Voor je paard weg brengen en laten betuigen.
Voor beide ook eerst les nemen en je paard weg brengen om te laten betuigen.

Hoe veel ervaring heb je zelf met mennen?
Voor betuigen heb je zelf ruim voldoende ervaring en ervaren hulp nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:38

heb je al een tuig? hier kan je al mee oefenen (ook voor jezelf, zoveel riempjes! :P) en dan kan je je paard ook met tuig longeren dan raakt hij gewend aan het tuig en je stemcommando's

@Dennis, waarom zou zij haar paard direct moeten laten wegbrengen?

Memere

Re: Hoe begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:41

Als je geen ervaring heb met beleren ben je best wegbrengen, kan er niet veel mis gaan en heb je gelijk een pony die de basis kent.

Les nemen is zeker een optie of zeer goede begeleiding die hier enige ervaring mee heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:44

wegbrengen is wel een optie, alleen is het prijzig en als je je paard zelf beleerd leer je ook van je paard. het versterkt de band enorm! ik ben van mening dat je geen jaren men-ervaring nodig hebt om te kunnen beleren. wel natuurlijk ervaring met het paard! en begeleiding heb je ook nodig. diegene kan jou enorm helpen en controleren!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:47

Als je helemaal nada verstand hebt van mennen dan moet je gewoonweg zelf niet beginnen klooien met beleren. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 19:50

als je alles rustig stap voor stap doet kan het wel. ik had ook 0 verstand van mennen en heb wel zelf beleerd. als je je paard kent en niks overhaast zie ik het probleem niet. ik zeg niet dat je geen tips en begeleiding nodig hebt van iemand die wel veel verstand heeft van mennen want dat heb je wel nodig!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:06

Ik heb er inmiddels een stuk of 30 beleerd, maar kan dit niet zonder ervaren hulp, dus 2 ervaren mensen om ook elkaar te controleren. Op deze manier lever ik brave pony's af die makkelijk enkelspan en 2span lopen, braaf in onverwachte situaties zijn en zo mee kunnen op wedstrijd.

Als je zelf geen ervaring heb is weg brengen veel veiliger en makkelijker. Een pony weer goed krijgen als er iets niet helemaal goed gegaan is, is zo veel moeilijker. Veel beleerders beginnen daar niet eens aan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:08

Als iemand niet kan paardrijden, vind je dan dat-ie een paard zadelmak kan maken?
Waarom zou dan iemand die niet kan mennen een paard kunnen beleren voor de wagen?

En iemand die wél kan paardrijden, kan ook nog niet 1-2-3 een paard zadelmak maken, dus zelfs al kán TS mennen, dan nog is beleren een wel een stapje verder.

Bottom line: als je op bokt moet vragen hoe je moet beginnen een paard voor de kar te beleren, dan ben je er niet aan toe omdat zelf te doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:16

Ibbel schreef:
Bottom line: als je op bokt moet vragen hoe je moet beginnen een paard voor de kar te beleren, dan ben je er niet aan toe omdat zelf te doen.

Dat ja :j .

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 21:26

Ik geloof dat je heel veel dingen on the go en met vallen en opstaan zelf kunt leren en dat dat nog de beste en leukste manier is ook, maar bij mennen wordt het in je eentje echt te gevaarlijk. Zelfs ervaren menners gaan eigenlijk nooit in hun eentje op pad.

Maar goed, sommigen hier lijken al ongeveer woedend op de TS terwijl die nog niet eens heeft gezegd van plan te zijn dit alleen te gaan doen. Mocht je dat van plan zijn: niet doen. Veel situaties bij de training kunnen helemaal verkeerd/dodelijk aflopen terwijl dat met zijn tweeën niet meer zou zijn als: "oh, houd jij hem even in? Dan til ik even z'n achterbeen op om de streng weer naar de buitenkant te brengen."

Begin met het zoeken van hulp van een ervaren menner die al meerdere paarden heeft beleerd als je je paard niet wil wegbrengen. Hij of zij kan je adviseren bij de aanschaf van tuig. Koop ook paniekhaken zodat je je paard vliegensvlug los kunt krijgen als het mis gaat. Ook paniekhaken voor de broek. En oefen in het zo snel mogelijk los krijgen van het tuig. En zorg dat je altijd een broodmes voorhanden hebt om het tuig door te snijden mocht dat nodig zijn.

Daarna is het je paard laten wennen aan het tuig: soort van longeren maar dan met tuig om (zonder koets of iets uiteraard), als dat goed gaat expres de strengen tussen de benen laten komen en zorgen dat je paard dat 'normaal' vindt. Uiteindelijk kun je dan een oude band achter je paard hangen en kijken hoe hij daarop reageert. Als dat goed gaat (longeren etc.) kun je op de band gaan staan.

Maar dat alles dus onder goede begeleiding. Ik heb ook wel gekke dingen met mijn paard gedaan en zonder hulp, maar dit is iets wat je niet zonder hulp moet willen.

Verwijderd00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 08:43

Ibbel schreef:
Als iemand niet kan paardrijden, vind je dan dat-ie een paard zadelmak kan maken?
Waarom zou dan iemand die niet kan mennen een paard kunnen beleren voor de wagen?

En iemand die wél kan paardrijden, kan ook nog niet 1-2-3 een paard zadelmak maken, dus zelfs al kán TS mennen, dan nog is beleren een wel een stapje verder.

Eigenlijk ben ik ook helemaal niet van plan om een paard voor de kar te beleren, maar het is gewoon een belangstellende vraag.

Verwijderd00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 08:44

arno8 schreef:
Ik geloof dat je heel veel dingen on the go en met vallen en opstaan zelf kunt leren en dat dat nog de beste en leukste manier is ook, maar bij mennen wordt het in je eentje echt te gevaarlijk. Zelfs ervaren menners gaan eigenlijk nooit in hun eentje op pad.

Maar goed, sommigen hier lijken al ongeveer woedend op de TS terwijl die nog niet eens heeft gezegd van plan te zijn dit alleen te gaan doen. Mocht je dat van plan zijn: niet doen. Veel situaties bij de training kunnen helemaal verkeerd/dodelijk aflopen terwijl dat met zijn tweeën niet meer zou zijn als: "oh, houd jij hem even in? Dan til ik even z'n achterbeen op om de streng weer naar de buitenkant te brengen."

Begin met het zoeken van hulp van een ervaren menner die al meerdere paarden heeft beleerd als je je paard niet wil wegbrengen. Hij of zij kan je adviseren bij de aanschaf van tuig. Koop ook paniekhaken zodat je je paard vliegensvlug los kunt krijgen als het mis gaat. Ook paniekhaken voor de broek. En oefen in het zo snel mogelijk los krijgen van het tuig. En zorg dat je altijd een broodmes voorhanden hebt om het tuig door te snijden mocht dat nodig zijn.

Daarna is het je paard laten wennen aan het tuig: soort van longeren maar dan met tuig om (zonder koets of iets uiteraard), als dat goed gaat expres de strengen tussen de benen laten komen en zorgen dat je paard dat 'normaal' vindt. Uiteindelijk kun je dan een oude band achter je paard hangen en kijken hoe hij daarop reageert. Als dat goed gaat (longeren etc.) kun je op de band gaan staan.

Maar dat alles dus onder goede begeleiding. Ik heb ook wel gekke dingen met mijn paard gedaan en zonder hulp, maar dit is iets wat je niet zonder hulp moet willen.

Bedankt voor je/u goede advies.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:25