Pessoateugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Retjethorse

Pessoateugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 21:20

Zit deze pessoateugel goed? Niet te strak of te los? Aangezien niemand in mijn omgeving ervaring heeft met deze teugel vraag ik het aan jullie. :))

Ik zeg het nog even bij voor de duidelijkheid: ik heb mijn paard enkel met de teugel gelongeerd voor de filmpjes. Na de filmpjes ben ik meteen gestopt. :)

Links:

Afbeelding

http://tinypic.com/player.php?v=jkyq8g%3E&s=8#.VceiNvntmko

http://tinypic.com/player.php?v=vqi5g5%3E&s=8#.VcekDfntmko

Rechts:

Afbeelding

http://tinypic.com/player.php?v=2nukfhz%3E&s=8#.Vcelc_ntmko

http://tinypic.com/player.php?v=mh4z1c%3E&s=8#.Vcemnvntmko

En dan heb ik nog een vraagje: aan de teugel zijn 3 katrolletjes (die van de broek niet meegerekend). Een ervan hangt vast aan de zijkant van de singel, een tweede aan het bit en het vaste uiteinde maak ik vast onderaan de singel. Waar is het derde katrolletje voor? :')
Voorlopig heb ik hem zo vast gemaakt, ik heb echt geen flauw idee waar ik de laatste namelijk kan vastmaken.

Afbeelding

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Pessoateugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:48

Ik verplaats dit topic van HAR naar -> TVG aangezien het daar beter past.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 21:58

Dank je! :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 00:56

Graag gedaan :)

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 15:00

Ik Longeer de laatste tijd ook weer met de Pessoa dus ik kijk even mee. Ik denk dat je de 'broek' wel iets korter kan maken (deze loopt vanaf haar rug met een lijn naar het bontje toe). Deze komt dan ietsje hoger en stabieler te liggen. Deze heeft de aanleuning met achteren, nu elke keer als ze stapt dan zwaait het bontje en krijgt ze een draai aan het bit. De lijn die van haar billen via het singel naar het bit en naar tussen haar benen gaat is iets lang. In ruststand, als ze rustig staat of stapt en is het fijn als er contact op staat. Nu zie je dat ze met de stap en draf te los hangen en dat het daardoor onrustig wordt in de mond.
Het is ook gewoon proberen en kijken wat werkt voor jouw paardje.

Owke, en longeren met zweep, puur voor erbij resulteerde in een meer actief paard bij mij die makkelijker ontspande... Voor het beeld een foto van die van ik in actie:)[img]
Afbeelding
[/img]

Succes en ben benieuwd naar veranderingen,

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 15:36

Dank je, ik had ook al het gevoel dat hij te los hing. :j Maar ik vraag het liever even zodat ik zeker ben. :D

Longeren met zweep doe ik sowieso altijd, ik had de zweep wel vast in het filmpje, maar het is niet makkelijk om en de lijn vast te houden en te filmen en daarbij de zweep te hanteren. :P

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 20:15

Achterkant mag een stuk hoger, de foto van vwestra is wat mij betreft goed. Voorkant paard even met koekje of hand neerzetten in de houding waarin je haar graag ziet lopen en afknopen op 10 cm meer.
Geen idee waar het derde katrol voor is die zit er bij mij niet op ( teugel is bijna 10 jaar oud)
Veel succes !

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 21:06

Natalie36 schreef:
Achterkant mag een stuk hoger, de foto van vwestra is wat mij betreft goed. Voorkant paard even met koekje of hand neerzetten in de houding waarin je haar graag ziet lopen en afknopen op 10 cm meer.
Geen idee waar het derde katrol voor is die zit er bij mij niet op ( teugel is bijna 10 jaar oud)
Veel succes !

Dank je voor de tip!

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:15

Misschien kun je dat 3e katrolletje gebruiken wanneer je een hoofdstel hebt die ook wordt gebruikt bij de Chambon?
Ik roep maar wat.. anders geen flauw idee
Bij mijn Pessoa zit die er ook niet op.

Iets waar ik vaak tegenaan liep bij het werken met een Pessoa was het feit dat je niet echt stelling kon instellen. Dit kan wel, maar dan hoeft het paard maar een keer zijn hoofd om te gooien en dan trekt heel de Pessoa scheef. Gevolg: Stelling weg.
Ik doe daarom meestal de lijn door de binnenste bitring, naar de singel toe. Zo kun je toch wat stelling vragen mocht je dit willen.

Edit: Zoals bovenstaande foto dus..

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 22:20

Stelling vragen is normaal niet zo'n probleem, tenzij mijn merrie weer iets gezien heeft. :P Het is een kijkerig geval. :') Maar in combinatie met het filmen, was het nogal moeilijk voor mij. :)
Maar inderdaad, mocht het niet lukken, is de voorbeeld foto van VWestra een goed idee!