Jambette, goed bevestigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Jambette, goed bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 18:43

Mijn paard (2,5 jaar) kan vanaf haar 1e jaar de Jambette, althans, hij komt in de buurt, maar ze is te fanatiek waardoor ik hem niet goed bevestigd krijg..

Wanneer ik met mijn zweep naar haar schouder wijs, dan mept ze dat been omhoog/vooruit en stampt hem gelijk weer neer..

Ze vind het een geweldige oefeningen, maar voert hem dus niet juist uit..

Ik heb al geprobeerd hem een tijdje niet te vragen (halfjaar) maar des te fanatieker komt het gezwaai wanneer ik het weer vraag :')

Wie heeft de gouden tip om haar te leren dat ze haar hoef omhoog houd?

Verder kent ze al vanalles (spagaat, buigen, lachen, tik, wachten, achteruit, voedselweigering) dit doet ze allemaal super netjes..

Ik train haar met de clicker.

AlineC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:11

misschien kun je proberen met 2 zwepen te werken? dat je met je ene zweep het been aanwijst/tikt en dat je de andere zweep iets hoger voor het been houd. als het paard zijn been tegen de zweep aantikt klick je met je klicker zodat je paard weet hoe hoog hij moet gaan

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 19:43

Opzich wel een goed idee, alleen ze word heel fanatiek met de jambette en ik moet er goed op letten mijn zweep stil te houden, want anders blijft ze met haar benen slaan.. Ze kan namelijk met beide voorbenen "jambette" maar ook trappen met beide achterbenen.

En z doet het echt alleen op teken van de zweep, want heb het een halfjaar niet gedaan en ze heeft ook nooit zomaar geslagen of geschopt!

Maar zodra ze de zweep. Ziet zou ze het liefste rondjes gaan spinnen en alle 4 de benen om en om rond slaan..

En ik heb geen shetlander maar een shire..

Dus de gedachte om er een 2e zweep bij te pakken vind ik wel een beetje risico..

En nou kan ik natuurlijk zeggen, ik doe die oefening gewoon nooit meer.. Maar ik ben niet zo snel van het opgeven..

Zijn er ook nog andere mogelijkheden?
Laatst bijgewerkt door Nadiine__x op 08-08-15 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Jambette, goed bevestigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:45

Eerlijk? :o
Lekker op het land zetten en de basis dingen aan gaan leren.
Jambette is absoluut niet nodig bij zo'n jong dier en kan zelfs enorm tegen je worden gebruikt.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 19:47

KoudbloedKim schreef:
Eerlijk? :o
Lekker op het land zetten en de basis dingen aan gaan leren.
Jambette is absoluut niet nodig bij zo'n jong dier en kan zelfs enorm tegen je worden gebruikt.

Ze kent alles al, behalve rijden, longeren en lange lijnen dan.
En mijn paard vind het heerlijk om samen dingen te doen, staat te poppelen bij het hek als ik eraan kom :)

En ik ben ook maar maximaal 1x per week bij haar, soms zelfs 1x per 2 weken.. En trainen dan misschien 10 minuten met de clicker..
Laatst bijgewerkt door Nadiine__x op 08-08-15 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:48

Dat snap ik. :j
Alleen kunnen bepaalde dingen lichamelijk wel schadelijk zijn als je er al vanaf 1 jaar mee begint.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 19:49

KoudbloedKim schreef:
Dat snap ik. :j
Alleen kunnen bepaalde dingen lichamelijk wel schadelijk zijn als je er al vanaf 1 jaar mee begint.

Snap ik :) zijn pas vanaf 2 jaar begonnen met de moeilijkere oefeningen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 19:50

Ook dat is echt nog te jong, zeker voor een Shire, dat zijn al laatbloeiers. :o
Je kunt het beter bij poetsen, voetjes geven, lekker wandelen houden.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 19:59

KoudbloedKim schreef:
Ook dat is echt nog te jong, zeker voor een Shire, dat zijn al laatbloeiers. :o
Je kunt het beter bij poetsen, voetjes geven, lekker wandelen houden.

Dat is jou mening, ik doe het op mijn manier :o

Ik vraag niet om Commentaar over wat ik met mijn paard doe, de leeftijd had ik erbij gezet omdat ze met 1 jaar het nog niet kon plaatsen, de jambette. En daarom ben ik er toen ook mee gestopt.

Ik vraag om advies om de jambette te verbeteren op een veilige manier.

En ik kan mijn paard niet op de weide gooien, want ze heeft een verleden waardoor ik bepaalde spiergroepen moet trainen van de osteopaat met dierenarts achtergrond.
Maar dat ga ik hier niet allemaal vertellen want dat is off topic en verder niet van belang ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:00

Het is niet alleen mijn mening, er is ook onderzoek naar gedaan. :j

Maar goed, het is jouw paard, jij moet er nog jaren mee doen, dus trek je vooral niks aan van mijn goedbedoelde tips.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 20:11

En waar kan ik dat onderzoek terug vinden dan?

Ik train al jaren dieren, en leeftijd speelt geen rol, je merkt vanzelf aan het dier waarneer iets niet wilt/gaat. Alles is uit vrije wil en niks moet..

Ik zie een super gezond paard in de weide lopen, welke er nog nooit zo goed bijgestaan heeft als afgelopen jaar, en paard wat graag mee komt uit de wei en samen dingen doet en een paard wat zodra ze iets niet wilt begint te staken. En zodra we VD doen reuze fanatiek word.

Daarbij is het max 1x per week, en niet eens elke week en max 10 minuten.. Of ze nou in dr spagaat staat als ik het vraag, of wanneer ze plast.
Of ze nou jambette doet wanneer ik het vraag of wanneer ze speelt in de weide.

Ik wil dat onderzoek wel eens lezen want ik. Geloof werkelijk echt niet dat wanneer het op vrijwillige basis is en maar zo kort en af en toe dat je hiermee je paard kapot kan trainen.. :o

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:16

Ik heb geen tips voor je, maar ik kan me ook niet voorstellen dat dit kwaad kan voor je paard. Ik ben ook benieuwd naar het onderzoek.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:21

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 20:28

Dat is een site met iemand zijn mening erop, en dat mag, geen probleem. Maar is geen onderzoek..

Ik train pluis vanaf deze site:
http://www.nalanta.nl/?p=34&l=nl
Op bovenstaande link staat hun mening over vd met jonge paarden en ik sluit mij volkomen aan bij deze mening en heb pluis ook op deze manier getraind.

De spagaat kent ze pas een maand en buigen nu 3 trainingen, nou en de jambette nog steeds niet zoals hij hoort, maar spelend slaan en deze oefening doen we al een jaar amper nog omdat we hierin vast lopen.

Verder enkel. Simpele dingen als. Lachen, nee , laag, tik.

En dus geen gekke fratsen.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 20:34

Dorike schreef:

Om even op deze link in te gaan.

Mijn paard, kan ik ook zonder voer trainen buiten de vd om. Zo heb ik haar alle basis dingen gewoon zonder clicker geleerd en op stem. Zo staat wachten/halt gewoon op stem. Commando, en ook de draf en stap wat we spelender wij gebruiken met wandelen in het bos. Bijvoorbeeld. Dus ook straks longeren en rijden verwacht ik geen problemen mee.

Daarnaast is vanwege een ongeluk vorig jaar, afgelopen maand de dierenarts en osteopaat en chiropraktor geweest (zij is alles in 1) en mijn paard had 0 blokkades en was super los en soepel in haar lijf, en was ook niet scheef! dit zag zij niet vaak met jonge paarden ;)

En ze is echt van top tot teen helemaal nagelopen!

Dus nee, ik vind niet dat ik teveel van haar vraag.

Daarna is ze nu 2,5 jaar en kan ze naar mijn mening best af en toe oefeningen uit voeren waar ze duidelijk plezier aan beleefd.

Dus nu graag weer on topic verder, want ik zou graag tips willen over de jambette ;)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 20:38

Misschien een ander commando verbinden aan het omhoog houden van het been. Dus die schouder vergeten en een ander deel van het been connecten aan het omhooghouden. Dan niet meer belonen als ze de oude schraapbeweging doet, maar slechts als ze hem netjes omhoog houdt. Welke benaming je het geeft doet er niet zoveel toe, als het maar uniek is. Voor mijn part noem je het bouillon of butterfly, als je maar onthoudt dat het zo heet ;)

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 20:42

Floortz schreef:
Misschien een ander commando verbinden aan het omhoog houden van het been. Dus die schouder vergeten en een ander deel van het been connecten aan het omhooghouden. Dan niet meer belonen als ze de oude schraapbeweging doet, maar slechts als ze hem netjes omhoog houdt. Welke benaming je het geeft doet er niet zoveel toe, als het maar uniek is. Voor mijn part noem je het bouillon of butterfly, als je maar onthoudt dat het zo heet ;)

Dit is inderdaad wel een goed idee!

En kun je mij dan ook. Uitleggen wanneer/hoe iknde jambette juist beloon? Om te voorkomen dat ze weer gaat slaan?

Hoe maak ik. Haar duidelijk datvze dat been stil in de lucht moet houden?

Want ik dacht eerst met mijn hand wijzen en dan een stok/zweep ervoor houden. Maar later las ik dat het veiliger was om met een zweep te wijzen en ben ook blij dat ik dat toen omgezet heb.

En ze is nu dus zo fanatiek dat ik 2 zwepen niet zo slim vind..

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:45

Nee, twee zweepjes is ook niet nodig. Dat maakt het niet makkelijker of zo.
Wat je zou kunnen aanleren is targetten. Dat wil zeggen dat je je paard leert een target aan te raken. Dit moet je weer helemaal opnieuw aanleren. Een target kan een dure stok zijn maar ook iets simpels als een tennisbal op een stok. Eerst het paard leren de target aan te raken met de neus, op diverse hoogtes, links rechts. Dat moet goed bevestigd zijn. Ze moet goed snappen dat ze dat ding mag volgen en touchen, met diverse bodyparts. Op YT zijn wel filmpjes te vinden.
Op die manier kun je de beweging met de target ala Jambette aanleren. Dus niet met schrapen maar de beweging omhoog en naar voren.
http://www.visibreteam.nl/targetten/
Met targetten kun je nog veel meer. Gewoon goed inlezen en kijken wat past in jouw visie. Enige waar je goed voor moet oppassen, maar dat moet sowieso met clickeren, is dat je het juiste gedrag of de handeling beloont. Eenmaal een verkeerd iets aangeleerd (kan al met twee of drie keer zijn) is moeilijk afgeleerd.

Clck_Ability

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:57

Eerlijk gezegd sluit mij bij de mening van KBK aan. Basis is niks mis mee maar juist de gevorderde oefeningen waar veel lichaamsgebruik wordt gevraagd, doen een tweejarige echt geen goed. Er doen wel degelijk verschillende mensen bvb uit de academische rijkunst, ook onderzoel naar, dat klopt. Maar iedereen met een gezonde verstand en verstand en ervaring van een trainer, weet dat twee jaar nog te jong is om zo te trainen. Toch veel sucess.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 08:18

Ohh target kent ze al, ook volgen, wel alleen met haar neus..
Ook dr hand target kent ze en vreemde objecten kent ze als "tik".

Maar daar daar zou ik eens mee aan de slag kunnen gaan! Bedankt :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:31

Spagaat, buiging, jambette... Daar staat toch echt 3+ voor...

Het lijkt misschien allemaal wel simpel, maar je vraagt fysiek toch heel wat van een totaal onvolgroeid paard :) Hou het lekker bij de hoofdkunstjes en de basis opvoeding. Een 2 jarige die al zoveel kent maakt heel veel kans op mentale problemen op latere leeftijd.

Even een dingetje, ga eens op 1 been staan, en ga je been eens een poosje voor je uit houden... En voel eens welke spieren je gaat voelen.

Bedenk dat een paard die de jambette doet (als hij het tenminste goed uitvoerd) NOOIT alleen zijn been en schouder gebruikt. Hij gebruikt zijn achterhand, hele ruggenwervel, rug en buikspieren én zijn schouder en voorbeen. Laat staan als hij dit langer vol moet gaan houden....

Leer het zo'n jong dier nog niet aan, het is belastender dan je denkt. Ik heb al voldoende afgeschreven paarden voorbij zien komen omdat mensen dachten dat VD niet belastend was of ze 'het wel vonden kunnen'.