[AR] Eindelijk: Serena voor de kar!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pacific

Eindelijk: Serena voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 12:00

Hallo Bokkers :D

Afbeelding

Ik ga het kort houden, omdat ik veel liever de foto's laat zien dan een heel verhaal type!

Inmiddels twee jaar geleden kocht ik mijn eerste pony, Serena. Zij is een 85 cm kleine mini Appaloosa merrie, nu dik drie jaar oud. Het eerste jaar dat we samen waren is wat stroef verlopen, maar nu realiseer ik me dat ik een heel bijzondere pony heb gekocht <3. Vanaf het begin verkeersmak, en haar naam zou niet beter bij haar kunnen passen (Sereen = kalm), ze is de rust zelve. Werken met haar is een feestje en het gaat allemaal zo gemakkelijk, het is echt een gouden pony.
Ons hele verhaal van het beleren kun je in dit topic lezen en zien: [YRT] Volgtopic: Serena en Stitch worden beleerd!

Vandaag stond ze dus voor het eerst voor de kar, na lang oefenen. Ik had expres mijn cap thuisgelaten om te voorkomen dat ik er op zou stappen, want ik wilde haar eigenlijk alleen maar even ervoor spannen om haar aan het gepriegel e.d. te laten wennen. Is toch enigszins uit de hand gelopen, op aandringen van mijn moeder :o. Ik heb twee rondjes met haar gestapt :) Zonder cap dus, onverstandig, maar Serena was zo braaf en rustig dat ik het aandurfde. Uiteraard ga ik daar geen gewoonte van maken!

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. Op de bok voor de foto :)
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. En toch maar een rondje stappen!
Afbeelding

8.
Afbeelding

9. Het was best hard werken voor d'r in het hoge gras, maar ze deed het super!
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. En onze toeschouwer die over een paar maandjes ook aan de beurt is!
Afbeelding

12. Lekkere kriebels voor mijn prinsesje, en weer klaar :D
Afbeelding

Het tegen de bomen duwen met korte wendingen vindt ze nog wat lastig en vreemd, maar verder heeft ze absoluut geen stap verkeerd gezet! Met het optuigen en inspannen stond ze lekker een beetje te dutten :j.
Vandaag dus onze eerste meters gemaakt, volgende week wat langer en dan uiteindelijk zou ik wel eens een mendurance met haar willen starten. Als mijn tweede pony ook goed bevestigd voor de kar is, komen ze natuurlijk in tweespan.
Nog heel wat werk aan de winkel dus, maar ik heb er zin in :D

Bedankt voor het lezen en bekijken van mijn topic, een reactie zou ik heel erg leuk vinden! En oja, tips (voor het in balans brengen, het tuig, maar ook andere dingen die je opvallen) zijn van harte welkom!

Groetjes,

Gerbrich :wave:
Laatst bijgewerkt door Pacific op 06-08-15 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Re: Eindelijk: Serena voor de kar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:02

Wat een knap meisje voor de kar :) Veel plezier nog met haar!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:09

Ach wat verschrikkelijk schattig! Keileuke combinatie zo!
Alleen even ter overweging. De bomen van je sulky, heb je die zelf zo gemaakt of gekocht? In dit model sulky horen ze namelijk recht te zijn. Hierdoor is je sulky beter in balans te maken, wat belangrijk is bij zo'n heel klein knollie er voor. Als ik de foto's zo bekijk kiept je hele bankje en voetensteuntje naar voren, en wordt dat semi opgelost doordat de boompjes zo krom zijn. Als die recht zouden zijn wordt je hele bankje wat naar achteren gekiept, waardoor dat recht komt te staan, samen met je voetstuk. Hierdoor komt je hele combinatie een stuk beter in balans :)
Bedoeling is eigenlijk altijd dat je boompje zweeft in je lichtogen, en het ziet er zo vanaf de foto's naar uit dat dat op deze manier niet mogelijk is.

Edit: na beter kijken lijkt het of je bankje wel recht is, maar je voetensteun een stuk naar voren gekiept is.. Geen idee of dat zo is of dat het alleen maar zo lijkt? Maar Dan zou ik alles even nakijken. Als het daadwerkelijk zo gebogen is heb je kans op zwakke plekken..

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:13

Ik volgde je andere topic ook al en het ziet er echt netjes uit vind ik (ook al heb ik 0 verstand van mennen)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 12:14

Pluttersput schreef:
Ach wat verschrikkelijk schattig! Keileuke combinatie zo!
Alleen even ter overweging. De bomen van je sulky, heb je die zelf zo gemaakt of gekocht? In dit model sulky horen ze namelijk recht te zijn. Hierdoor is je sulky beter in balans te maken, wat belangrijk is bij zo'n heel klein knollie er voor. Als ik de foto's zo bekijk kiept je hele bankje en voetensteuntje naar voren, en wordt dat semi opgelost doordat de boompjes zo krom zijn. Als die recht zouden zijn wordt je hele bankje wat naar achteren gekiept, waardoor dat recht komt te staan, samen met je voetstuk. Hierdoor komt je hele combinatie een stuk beter in balans :)
Bedoeling is eigenlijk altijd dat je boompje zweeft in je lichtogen, en het ziet er zo vanaf de foto's naar uit dat dat op deze manier niet mogelijk is.

Edit: na beter kijken lijkt het of je bankje wel recht is, maar je voetensteun een stuk naar voren gekiept is.. Geen idee of dat zo is of dat het alleen maar zo lijkt? Maar Dan zou ik alles even nakijken. Als het daadwerkelijk zo gebogen is heb je kans op zwakke plekken..

Oops helemaal vergeten te zeggen, ik heb eerlijk gezegd nog niet echt gekeken naar hoe de boel in balans hangt e.d. Dat wilde ik de volgende keer gaan doen. De bomen zijn recht en de hele kar heb ik zo gekocht zonder er iets aan te doen. Hoe zou ik het dan op kunnen lossen, denk je? Heel erg bedankt in ieder geval :D

Bedankt voor jullie leuke reacties!

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:20

Wat leuk! En wat staat dat tuig haar goed!!

Ik vind inderdaad ook de bomen er wat vreemd uit zien, vooral op foto 9 lijkt de sulky nogal voorover te hangen, hopelijk is dat te verhelpen.

Ze trekt exact hetzelfde kriebelhoofd als mijn pony :')

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:46

Je gaat genoeg tips krijgen over je sulky en tuigage, dus daar ga ik geen aandacht aan besteden.
Maar wat ik wel als tip wil geven:
DOE AUB EEN BIT IN!

Ja je pony is heel braaf, etc.
Mennen zonder bit is vragen om problemen. Levensgevaarlijk.
Natuurlijk, als ze gaan dan gaan ze, maar je hebt net even heel wat meer te zeggen over een paard met een bit in.
Wees alsjeblieft niet naïef maar verstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:47

Ik heb een paar maanden terug op Equiday een meisje met haar pony dat bitloos aan het mennen was, flink onderuit zien gaan met kar en al. :o
Wil geen spelbreker zijn, maar ook mijn advies is om echt een bit in te doen.

Wel een hele leuke en zo te zien hele brave pony!
Schattig klein tuigje. <3

Nog een aanvulling.
Mijn paard staat sinds een paar maanden voor de kar en aangezien ik altijd op trensje rij, vond ik een stang ook een beetje naar.
Ik men nu met een dubbelgebroken menbit.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:55

Met zo'n pony is een trensje misschien ook al prima (reed ik mijn welshjes mee, ging staken op een menbit, op een trensje ging het prima). Maar inderdaad, bitloos mennen is absoluut niet m'n favoriet.

Daarnaast lijken je bomen wat gebogen, dit is normaal ook recht waardoor de sulke zoals al gezegd is wat achterover gebracht wordt.
Je zou de lichtogen hoger kunnen doen (als dat nog kan), en anders die bomen recht laten maken zodat deze niet in een hoek lopen.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 13:10

Bedankt voor de adviezen en complimenten :)!

Wat betreft het bit, ik snap jullie bezorgdheid. Ik heb hier bewust voor gekozen omdat ze een slecht gebitje heeft en nu ze er zo goed op reageert ga ik dit voorlopig proberen. Ik heb nooit het gevoel gehad minder in te brengen te hebben. Ik hoop dat jullie mijn beslissing hierin ook kunnen waarderen, het is goed overlegd en overwogen en als het niet veilig zou zijn voor mijn pony, omstanders of mijzelf zou ik het natuurlijk niet eens proberen :)

Suikermeisje, ik ga kijken of de lichtogen hoger kunnen! Jullie bedoelen dat de bomen naar binnen gebogen zijn, zeker?

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:17

Ik denk dat er bedoeld word dat de bomen omhoog staan ipv recht zijn Afbeelding
Op deze foto van mijn aanspanning kun je wel zien dat de bomen recht zijn

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:19

Als je vanaf de sulky kijkt lopen je bomen eerst naar voren en dan pas omhoog. Er zit een hoek in. Bij Claudia is te zien dat het vanaf de sulky gelijk recht loopt.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 13:20

claudiadvx schreef:
Ik denk dat er bedoeld word dat de bomen omhoog staan ipv recht zijn [ [url=m/uTYrS1.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op deze foto van mijn aanspanning kun je wel zien dat de bomen recht zijn

Ja ik zie wat jullie bedoelen, bedankt voor de verduidelijking! Als ik de lichtogen hoger doe, dan zullen de bomen toch juist nog meer gaan drukken?

En rechtmaken, zouden ze daar niet zwakker van worden? Als dat makkelijker en fijner is laat ik dat natuurlijk doen.

Horen er bij dit model toevallig nog naar beneden buigende stukken aan de uiteinden? Er zit namelijk wel een haakje aan het uiteinde wat ik in eerst instantie niet helemaal thuis kon brengen.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:31

Volgens mij zitten je bomen verkeerd om, op de laatste foto zie ik dat je stophaken aan de voorkant van de lichtogen zitten, bij de meeste bomen zitten deze achter de lichtogen en wijzen ze naar beneden. Misschien kun je een proberen ze los te schroeven en ze te draaien zodat de stophaken naar beneden wijst en de stophaken voor of achter je lichtogen komen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:35

De druk zal niet zo veel verschillen.
Maar als je de lichtogen hoger doet, komt je boom iets schuiner omhoog te staan zodat je zitting rechter komt.
Meestal kan ijzer wel een keer gebogen worden, maar dan zal je naar een smid moeten gaan die er verstand van heeft. Die kan dan waarschijnlijk zien of het niet zwakker gaat worden/dat het mogelijk is. Als het namelijk al eens verbogen is moet je het niet doen, dan wordt het inderdaad zwak en zal het breken.

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:35

Aaaah super! Zodra ik thuis ben kom ik foto's maken, deal? Volgens mij staat de heide nu namelijk ook in bloei en ik heb goed kunnen oefenen met mijn nieuwe lens. :))

Super trots op jullie twee! Kan niet wachten tot je met Stitch aan de gang gaat. En over het bit betreft, jij kent je pony het best, en ik ken geen enkel persoon die zo volwassen en verstandig met dit soort keuzes omgaat als jij. ;) Ik heb er de volste vertrouwen in. :D

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 13:51

Ayla, nee, volgens mij zie je dat verkeerd! Ik denk dat het 'haakje' dat jij bedoelt eigenlijk een gespje van het tuig is! Aan de bovenkant van de bomen zit namelijk niks, aan de onderkant zit het in de volgorde: oogje voor broekriempjes en dan een haakje (dat naar achteren wijst overigens, dat vind ik wel apart.) Voor de zekerheid kan ik wel even een foto nemen van de bomen straks?

Dankjewel suikermeisje :) de lichtogen kunnen nog een gaatje hoger zag ik. Is er dan nog iets waardoor ik er voor kanzorgen dat de bomen in de lichtogen gaan zweven, of zou ik daarvoor echt eerst een recht lamoen moeten hebben?

Isa, ja hartstikke leuk! Bedankt voor het vertrouwen en je complimenten :D

Edit: ik heb even een mailtje gedaan naar degene van wie ik de kar kocht, wie weet kan ik er zo achter komen of het zo hoort, of dat zij het hebben laten buigen. Het is overigens een sulky Cavalettie.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 14:09

Bitloos mennen zou ik nooit doen, zeker niet met een onervaren paaardje.
Maar als je het dan toch wilt doen, denk dan goed na over hoe de hulpen doorwerken. Met een sidepull zoals je nu hebt, kun je misschien wel remmen maar niet subtiel sturen. Dit omdat een sidepull is gemaakt voor een ruiterhand die opzij gaat bij sturen. Bij mennen heb je door de ringen waar de leidsels doorlopen, geen zijwaartse beweging. Je hulpen komen dus veel minder duidelijk door. Is niet fijn voor je paardje, onduidelijk, en kan daardoor in een rottige situatie ook erg gevaarlijk zijn (in het verkeer of als je langs iets engs moet of je paard schrikt bv).

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 14:12

Leuke combi zo! En jouw tuigje is echt wow!

Om hem in balans te brengen kun je schuiven met je bankje en op je boom zit een soort ding waar meer gaatjes in zitten en daarmee kan je je boom hoger of lager zetten in ver houding tot je kar en zo komt je wagentje ook rechter. Beetje vreemde uitleg maar ik hoop dat je het snapt.

Je moet even op meten hoe hoog de lichtogen zitten bij je pony. Vervolgens ga jij op je wagentje zitten en dan zou iemand op die hoogte je wagentje moeten kunnen vasthouden op 1 pink. Dan is je wagentje in balans. Is dat niet zo, dan moet je nog even passen en meten tot dat het wel zo is.

Edit: mocht je toch eens op zoek gaan naar een bitje, de ongebroken (halve kneveltrensjes) van de MHS zijn heel fijn en mooi dun voor de kleine mondjes.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 14:20

Dankjewel jowien, ik zal eens kijken naar mijn kaptoom. Tot nu toe heb ik altijd het idee gehad dat ik juist met dit hoofdstel kleine hulpen kon geven waar ze al goed op reageerde. Wat zou jij voor hoofdstel aanraden?

Lobkew, bedankt voor de tip voor het bitje! Ga tegen die tijd zeker naar dat bitje kijken wat je voorstelt!
Je uitleg is duidelijk genoeg, dat trucje van iemand hem met één pink laten dragen kende ik nog niet en zal ik proberen, thanks :D
Het tuigje is van Ideal, het luxe marathon tuig om precies te zien (en dan notenbruin).

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 16:49

Ik heb de verkoper gesproken en zij zeggen er niks aan gedaan te hebben, dat geloof ik ook :) ze meende dat je er nog een gebogen stuk bij kunt kopen, maar dat dit vaak niet gedaan wordt omdat de bomen dan erg lang worden voor een kleine pony. Ze bedoelt dit onderdeel denk ik, rechts op deze foto: Afbeelding
Iemand die hier meer vanaf weet? Zelf ben ik ook een boom met gebogen uiteinde gewend zoals bovenstaande foto.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 16:54

Bij mijn sulky zitten ook zulke bomen, ik heb dan een half lamoen zegmaar vast aan de sulky, dat zijn holle buizen en daar kan je de bomen een heel eind induwen, is ruim verstelbaar, en je kunt zo het lamoen ook nog kwa breedte wat verstellen. Ik denk dat ik de buizen er wel 20 centimeter in kan duwen, als het niet meer is. :)

Als je dat zou willen moeten de bomen wel in de buizen van jouw lamoen passen.. En moet het lamoen dan nog recht gebogen worden

Afbeelding

Ik heb dan dus de gebogen stukken naar binnen gedraaid om het wat smaller te maken.

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:19

Het klopt inderdaad dat je bij de cavalettie losse bomen kan kopen. O.a. bij horseshop international. Moet je even kijken of je huidige bomen er uit kan schroeven.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:28

Dan heb ik het idd verkeerd gezien :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 17:28

Het is zo dat het nieuwe model van de cavaletti wel gebogen bomen heeft. Maar jij hebt nog het oude model, heb ik ook. En die hoort echt rechte bomen te hebben, anders krijg je hem moeilijk in balans. En hij is zo al best heel lastig om goed te krijgen :)
Ik zou overwegen om een hele nieuwe boom er op te zetten. Maar ik heb het idee dat er inderdaad bij jouw voetensteun ook iets uitgebogen is. Wellicht om de kromming van de boom op te vangen. Ben benieuwd wat de vorige eigenaar te zeggen heeft!
Waar woon je ergens?: Anders kon je wel eens hier heen komen, kon je kijken hoe hij bij die van mij zit en er uit ziet.
Boompje zit zeker niet gedraaid, dat kan bij de cavaletti niet eens ;) Althans, niet dit model. De boom is daar vast en onveranderbaar, behalve dus door daadwerkelijk mechanisch er aan te buigen.

Edit: dat het gebogen stuk hier nog aan hoort is vreemd. Omdat de sluitdoppen er wel al opzitten. Dan zou het moeten zijn dat je die apart van elkaar koopt, maar dat is volgens mij niet zo. Volgens mij koop je ze of in het geheel, of zoals dit model, rechttoe recht aan. En zelfs als die bogen er nog op moeten, dan niet op eentje waarbij de boompjes al zo gebogen zijn, want dan slaat je voetensteun op de grond omdat dat lager komt te hangen door de manier waarop deze boompjes er nu uitziet :)
Ik bedoel het trouwens allemaal niet slecht, probeer even met je mee te denken :)

Edit 2: Hier zie je het nieuwe model sulky, met de gebogen boom:
Afbeelding
http://horseshopinternational.com/
Je ziet dat de boom heel anders gebogen is dan die van jou. Veel langer recht, en dan ineens omhoog komt. Eventuele losse bomen zijn ook op deze site te bestellen trouwens ;) Alhoewel ze nu alleen nog de nieuwe bomen hebben, dus dan zou je even een mailtje de deur uit kunnen doen met de vraag of ze de oude boompjes ook nog hebben.