[AR] Wel of geen oogkleppen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xpgx

Wel of geen oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 19:17

Ik ben vandaag voor het eerst begonnen met mijn pony voor de kar te beleren! (Onder begeleiding) en wauw wat was het een geweldige ervaring en wat deed hij het super! Nu moet ik maar voor een eigen tuig gaan sparen :') Ik heb nu een vraagje. Mijn pony schrikt van geluiden, niet zozeer het beeld, zal ik wel of geen oogkleppen kopen? Hij is ook in de bak heel snel bang van geluiden (was vandaag natuurlijk ook geschrokken). Is het dan handig om die om te doen? Of heeft het dan niet zoveel nut? Ik hoor graag tips!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:57

Misschien handig om dit te overleggen met diegene waarvan jij begeleiding krijgt, aangezien hij/zij jou pony in het echt kan beoordelen. Bij de meeste tuigen zitten wel menhoofdstellen met kleppen, hiermee zou je altijd eerst kunnen longeren/langelijnen etc om te kijken hoe je pony er op reageerd. Mocht hij niet goed op kleppen reageren, te paniekerig oid (al is het voor de meeste pony's vooral een kwestie van wennen), dan kun je altijd nog met een normaal hoofdstel zonder kleppen, evt met menbit, verder werken.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 23:18

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 07:19

Als je pony erg bang is van geluiden, heb je nog heel wat werk voordat je aan inspannen gaat denken. En koets rammelt en knarst met wielen over grind etc.
Een menpaard moet cool reageren op geluiden, dus aan jou om je paard nog heel veel te leren voor je de weg op kan met paard en koets.
hoe meer tijd je besteed aan de opleiding hoe beter.

Wij mennen nooit zonder oogkleppen. Met oogkleppen hebben ze meer concentratie en wij wonen in de randstad, veel verkeer, bussen, vrachtwagens.

assie

Re: Wel of geen oogkleppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 06:33

Sommige paarden doen het beter zonder oogkleppen, maar de meeste met. Er is maar één manier om erachter te komen in welke categorie jouw paard valt... Proberen.
Doe dit eerst aan de lange lijnen en onder goede begeleiding. Dan kunnen jullie samen inschatten wat jullie het beste past.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 07:20

Ik men zonder,puur omdat mijn paarden moeten mee kunnen kijken en denken in de mendurance.ik vind oogkleppen zelf ook geen fijn ding.of jij wel of geen kleppen moet nemen,is aan jou de keuze en natuurlijk moet je ook effe kijken wat fijner is..ik zelf zou eerst gaan trainen met geluiden en veel wandelen en fietsen met hem,koetsen rammelen soms flink en voor mijn pony,s is dit normaal. Succes

Marloes25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 18:51

Ik zou het inderdaad een keer uitproberen. Dan merk je wel aan je paardje of het beter/slechter gaat