Lange teugelen met Gijs

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Lange teugelen met Gijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 19:44

Hello!

Vandaag heb ik weer eens gewerkt met de lange teugel!
Ongeveer een jaar geleden ben ik met Gijs er mee begonnen, hij pakte het heel goed op maar er waren soms wat complicaties..
Hij protesteerde veel en ik wist niet waardoor het kwam, ik dacht dat hij het niet begreep en ben er mee verder gegaan.
Gijs bleef en bleef maar protesteren maar liet nooit echt een duidelijk teken van pijn merken. Totdat dat Gijs er echt klaar mee was en mij het wel liet merken ( wat zijn goed recht was! ) hij steigerde een paar keer flink en dat was voor mij het teken, oke dit is niet goed ik stop.
Tijdens het hoofdstel afdoen keek ik eens goed in zijn mond ( met het bit er nog in ) en ik zag dat het bit veel en veelste dik was voor Gijs
Sindsdien ben ik er heel erg lang niet meer mee bezig geweest, heb het bit direct weg gedaan ( enkel gebroken trensje wat dus veelste dik was. )Maarja wat nu? Er zijn zo veel bitjes, hoe weet ik wat goed is.
Heb mij eerst heel goed ingelezen, hulp gevraagd, en verschillende bitten geprobeerd voordat ik er mee verder ging.
Uit eindelijk ben ik uit gekomen op een mooi dun ongebroken water trensje, Gijs reageerde er prima op. Geen teken van pijn en hij liep vrolijk rond!
In december heb ik het weer opgepakt en hij heeft er nu echt plezier in! Ik krijg af en toe goeie hulp erbij en ben van plan om binnenkort wekelijkse les te nemen omdat Gijs het zo leuk vind :) !

Ik probeer nog zo weinig mogelijk druk op het bit te zetten, daar wil ik pas echt mee aan de gang gaan als ik les krijg.
We zijn nu voornamelijk bezig met de stemcommando's en het sturen :)
Tip wil ik heel graag mits ze op een aardige manier worden gebracht!

1. Zo ging het dus een jaar geleden aan toe
Afbeelding

2. En dit was vandaag! :D
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Even belonen natuurlijk! :D
Afbeelding

5. Zelfs een drafje zit er al in
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.Is een beetje verweg maar vond het op zich een fijn beeld
Afbeelding

8. Here we come! :D
Afbeelding

9.
Afbeelding

Dat was het dan :D
Ik ben heel trots van wat wij tot nu toe hebben bereikt als ik kijk naar een jaar geleden.
Technische hoogstandjes zijn er zeker niet maar een goed begin toch wel, galop zit er ook nog lang niet in maar dat is voor nu ook nog niet belangrijk :)
Ik weet dat Gijs een aardig buikje heeft, ben al druk bezig met het afvallen.
We trainen ook nog naast de fiets, in het water, aan de longe, springen en vd maar vooral veel plezier maken! :D
Ben benieuwd wat jullie er van vinden, houden jullie het een beetje lief? :o

Tot de volgende keer! :D

_Balou

Re: Lange teugelen met Gijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:07

Wat een verbetering! Gijs ziet er super ontspannen uit zo :D

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:16

Ziet er lekker ontspannen uit joh. Goed bezig! :D

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:18

Wat fijn dat het nu goed gaat. Ik ben echt zo gek op het werken aan de lange teugel! Het ziet er fijn ontspannen uit. Ikzelf vind het fijn om dichter bij mijn pony te staan, echt naast het binnenachterbeen. Welke oefeningen doen jullie zoal? En goed dat je er vanvoren afblijft.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:20

Ziet er goed uit zeg! Leuke foto's :D

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 21:22

Dank jullie wel! :D

Inge_aryen, we doen nog niet specifiek echt oefeningen, maar we doen veel overgangen en veel figuren rijden :)
Ik moet inderdaad meer naast het achterbeen gaan staan, is een dingetje waar ik nog even op moet letten ! :)

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:28

Wat echt heel leuk is is de dvd van Piet Bakker. Hij legt dingen heel simpel uit en je kunt daar zelf mee aan de slag. Verder is het onwijs leuk om een les van hem te krijgen. Een leuke oefening is schouderbuitenwaarts, maar dan moet je eerst een keer gezien hebben hoe je die correct doet.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:32

Wat super dat je naar Gijs geluisterd hebt en vervolgens eerst het probleem bent op gaan lossen +:)+ ik zie en lees een blije pony en een blij baasje :D ga zo door!

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:33

Dat ziet er inderdaad net wat Kirsten zegt heel ontspannen uit!
Lekker losjes en geen druk erop, top! :D

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 21:50

Thanks inge_aryn, ga er zeker wat mee doen! :D

Dankjewel Pacific! Leuk om te horen :D

Thanks Eline! :D

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:15

Ziet er goed uit Sindy!! Leuke foto's :D

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:26

Het ziet er al beter uit! Ik heb nog wel wat tips voor je kijk maar of je er wat aan hebt :-):

Probeer zelf de verdeling op de leidsel gelijk te houden, dus evenveel druk en contact blijven houden.

Als je echt met lange lijnen wilt werken moet je deze ook gebruiken. Nu zit je er dicht op, dat is niet de bedoeling met lange lijnen. Daar laat het paard op eigen benen aan de lange lijnen zien wat het kan.

Laat beide lijnen langs zijn lijf gaan. Hierdoor heeft het paard steun (net zoals ze dit zouden hebben aan het lamoen van de wagen) Later kun je, als het beter gaat, de lijnen hogerop pakken en verder trainen.

Super om te zien dat je er de tijd voor neemt en geen druk erop zet. Jullie komen er vast wel!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:28

Fijn om de verbetering te zien! :)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 12:32

Heel erg bedankt Jillsil!! Met contact houden heb ik wel moeite ja, vooral in draf. Ben bang dat ik te hard in Gijs zijn mond stoot :o

En bedoel je met de lijnen langs zijn lijf, zonder longeersingel? :)

Heel erg bedankt, ga er mee aan de slag! :D

Jullie ook bedankt Charlotte en Eline91 :D

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:11

Door gelijkmatig druk te houden voorkom je het stoten in de mond.

De lijnen waarmee je stuurt langs het lichaam van het paard te laten lopen bedoel ik. Je gebruikt nu een longeersingel? Anders zou je namelijk de leidsel door de ogen van het tuig kunnen doen. Waar normaal gesproken het lamoen door zit. (nu is dat bij kleinere pony's natuurlijk wel wat lastig) maar dan zou je even moeten bekijken hoe je dit het beste kunt oplossen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 13:26

Ja doe het nu met een longeersingel, heb het longeer touw ook door de onderste ogen heen, denk dat je dat bedoelt ?
Sorry heb niks geen verstand van mennen :o

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:41

Dan heb je idd geen "ogen" die lager zitten waar de lijnen doorheen kunnen. De lange lijnen gebruikt je bij het beleren voor de wagen dus als een soort steuntje voor het paard. Dan weet hij dus hoe hij moet lopen en niet als een soort slang heen en weer gaat slingeren.

Het doel van lange lijnen is dat een paard of voor de koets komt te lopen en je dit als oefening gebruikt of je aan de lange lijnen laat zien wat een paard zonder ruiter of koets kan. Nu zit je vrij dicht op je paard en zou je bijna kunnen volstaan met korte teugels, scheelt je een hoop lijnen in je handen ;-)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 14:14

Dankjewel! Ik zal even kijken hoe ik het op ga lossen, maar daar kom ik vast wel uit :D
Ik ga de dvd van Piet Bakker ook bestellen, wat Inge_aryn voorstelde. Denk dat ik daar ook heel wat van kan leren :)

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:34

@Jillsil ik denk dat je twee dingen met elkaar verward, namelijk het werken aan de lange teugel en het werken aan de lange lijnen.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:36

In het begin idd even wel :D vandaar de uitleg later erbij.

Maar dan zie ik nog het nut niet van aan een lange teugel werken als je bijna naast je paard staat. Dan heb je toch alleen maar last van die lange lijnen in je hand ;)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 15:53

Jillsil schreef:

Maar dan zie ik nog het nut niet van aan een lange teugel werken als je bijna naast je paard staat. Dan heb je toch alleen maar last van die lange lijnen in je hand ;)

Ik kan ook gewoon teugel gebruiken maar vind dit voor nu even handiger, omdat ik het met een longeerlijn langer of korter kan maken en met teugels ben je daar wel wat in beperkt, vooral het langer maken.

Ik wou trouwens ook even beeldmateriaal laten zien maar helaas heeft Windows live movie maker het bestand beschadigd en nu kan ik het niet meer gebruiken. Geen filmpje dus :(

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 23:51

Jillsil schreef:

De teugel is wat langer dan normaal, maar korter dan lange lijnen. Ik zou zeggen zoek eens wat filmpjes van Piet Bakker op youtube, gaat er een wereld voor je open :D . Als je ter hoogte van het binnen- of buitenachterbeen loopt kan je ook met je zweepje de benen goed bereiken en ervoor zorgen dat je paard deze in de oefening goed onder de massa zet.