lange lijnen, waar te beginnen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

lange lijnen, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 19:06

hoi bokkers.

Ik denk erover mijn paard met lange lijnen op te nemen en dan eventueel leren slepen ofzo. Hij heeft het moeilijk met het zadel en zelf ben ik niet zo'n gedreven ruiter meer, daarnaast rijd ik ook nog ene pony dus mijn oude jongen moet niet perse meer onder het zadel.

Nu is mijn paard al 19 en heeft altijd hogere dressuur gelopen bij de vorige eigenaar, ik heb recreatief gereden en af en toe een sprongetje meegepikt. Ook kent hij zeer goed het longeren met ene gewone enkele longe. Heb ook een dubbele longe liggen, aar daarmee ben ikzelf nog niet zo handig.

Nu vroeg ik me af welk tuig heb je nodig voor lange lijnen? kan ik gewoon mijn longeersingel omdoen en mijn dubbele longe gebruiken als leidjels? (en ik dan achter hem loop) of wat kan ik het beste doen? Het gaat om ene 19 jarige KWPN ruin die zeer smal gebouwd is. Ik zie het niet zitten dadelijk een heel tuig en uitrustig uit te zoeken want ik weet nog niet hoe hij het gaat doen met deze nieuwe dingen.

iedereen mag hier ervaringen posten!

Zoe_97

Re: lange lijnen, waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 19:32

mijn huidige longeersingel is er trouwens gzewoon een nylon zonder kussens met bont onderlegt als dat verschil kan maken

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 20:45

Je zou een hoofdstel met oogkleppen kunnen gebruiken, maar dat is niet direct nodig als je niet wilt gaan mennen. Verder is het handig om een schoftje op te leggen, zodat je de lange lijnen daar doorheen kunt doen. Voor het slepen is een borsttuigje nodig met (verlengde) strengen.

Op de volte beginnen, zodat je zelf ook handigheid krijgt in het "besturen" met lange lijnen. Op de volte wendingen maken (paard draait naar buiten om, dus niet naar jou toe, anders kom je in de knoop te zitten) en zo uitbouwen naar rechte lijnen. Daarna kun je in de bak figuren lopen. Als je wilt leren slepen, kun je beginnen met een borsttuigje op doen, met daaraan de strengen die je aan elkaar bindt (een stuk van een oude longeerlijn is daar eventueel handig voor). Daar laat je iemand dan eerst lichte druk op uitoefenen, zodat je paard leert dat het voorwaarts moet gaan, nadat jij het commando hebt gegeven en terwijl er druk op de borst ontstaat. En zou bouw je het verder uit.

Let wel: het beste is om een ervaren (liefst deskundig) persoon te laten helpen en je dingen uit te leggen. Het zou zo zonde zijn als het misgaat en het vertrouwen van beide kanten verloren gaat.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 20:52

waarom is bij lange lijnen een schoftje handiger dan een longeersingel met veel ringen? zou je dat uit kunnen leggen?
En waar vind je zo'n schoftje en hoe te bevestigen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 23:43

HAR -> TVG

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 23:49

Zoek hulp van iemand die het al kan en jullie wil helpen en wil leren. Zomaar de lijnen eraan klikken en op een volte aan de slag gaan kan problemen geven. Miscommunicatie, niet direct iets achter de kont accepteren, dat soort dingen. Ik vind de manier van Emiel Voest het fijnst. En daar kun je nog veel verder mee dan alleen lange lijnen

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 23:49

Het is misschien ook leuk om met hem aan de lange teugel te werken. Als hij hogere dressuur heeft gelopen is hij vast bekend met de oefeningen. Door de schouderbinnen en buitenwaarts, de travers en het appuyeren blijft hij lekker los in zijn lichaam. Buiten dat is het ook nog eens onwijs leuk om te doen (vind ik in ieder geval).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 23:50

Ik denk dat ze met "schoftje" zo een sjabrak bedoelt maar dan voor onder de longeersingel te leggen.
Zoals hier:
Bij de haflinger leg ik er tevens een sjabrak met schapenbont onder.

Afbeelding

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 08:54

Zoe_97 schreef:
waarom is bij lange lijnen een schoftje handiger dan een longeersingel met veel ringen? zou je dat uit kunnen leggen?
En waar vind je zo'n schoftje en hoe te bevestigen?

Oh, je kunt ook een longeersingel gebruiken hoor, maar bij ons valt het onder de algemene noemer "schoftje". Zelf longeer ik wel met een menschoftje, omdat ik die nu eenmaal heb en omdat het makkelijker is om later met een borsttuig te werken (kun je de strengen achter de buitenste singelstoten doen. ;)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 09:20

Dankje voor jullie info. Ik ga nu werken met mijn verzorger om minimaal de longeersingel weer normaal om te kunnen doen. (Zij oefend wel verder met zadel). Als dat erop zit kan ik met deze nieuwe uitdaging beginnen.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 17:57

Grappig, bij het lezen van dit topic kom ik mijzelf tegen! Ik ben namelijk degene op de gebruikte foto :)
Mijn advies zou ook zijn om les te nemen van een instructeur die er ervaring mee heeft. Goede voorbereiding is het halve werk, zo bestaan er oefeningen voor om het paard er bekend mee te maken voordat je de lijnen er daadwerkelijk achter hangt. Ik werk zelf altijd met de optoming zoals deze te zien is op mijn foto. Bij het starten niet direct op het bit maar eerst op een freestyle halster zetten. In Belgie zitten ook een aantal freestyle instructeurs die je verder kunnen helpen. Je kunt ze vinden via emielvoest.nl

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 10:40