[AR] Staart over de leidsels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Staart over de leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 13:11

Vanmorgen weer een fijne rit gemaakt, maar regelmatig slaat Oz zijn staart over de leidsel.
Meestal kan ik hem er wel onder uittrekken als dat niet lukt dan gaat de groom van de kar en haalt de leidsel er onder weg.
Hebben jullie mischien een ander trucje?
Oz draagt al een vliegendeken.

Memere

Re: Staart over de leidsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:13

Je leidsels horen niet te hangen, als je steeds contact hebt met je paard zonder te laten hangen dan heb je dit probleem niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:13

Lees even mee, mijn pony doet het ook. Nu helemaal met die vliegen :(

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 13:26

LauLauu schreef:
Je leidsels horen niet te hangen, als je steeds contact hebt met je paard zonder te laten hangen dan heb je dit probleem niet.

Raar dat ik het probleem wel heb zelfs met contact.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:28

yarrah schreef:
LauLauu schreef:

Raar dat ik het probleem wel heb zelfs met contact.

Ik ook. Heb de leidsels altijd strak.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:46

Nou dan zwaait t rondjes met staart....en als t vliegen zijn, meer spray..

En als t paard niet happy is, dan moet daar wat aan gedaan worden....

Je kar is hoog genoeg?

Normaal zitten de leidsels 10 cm of hoger boven de kont...dus met gewoon staart zwiepen hoeft t niet over leidsels te komen..

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 13:50

Je kunt een verlengde culeron gebruiken, dan kunnen ze er niet meer overheen slaan

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:26

Dit is gewoon niet altijd te voorkomen helaas. In de vliegentijd heb je dat nu eenmaal af en toe. Erg vervelend. En sommige opmerkingen hier...sorry, maar daar ben ik het niet mee eens.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:28

LauLauu schreef:

wauw apart ik heb een merrie die het expres doet en dan heel hard haar staart aantrekt.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:49

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 12:36

Ik heb een oplossing gevonden!!
Ik had nog een staartflap over van een eczeemdeken en die bevestigd aan de menvliegendeken. Opgelost!! geen staart meer over de leidsels :-). Mijn paard is nu ook een stuk rustiger geworden. Nog even dan zijn de dazen weg..... toch????

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 22:23

ik rijd mijn jonge merrie met een verlengde culeron. Vind het niet ideaal, maar het is niet anders.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 11:36

yarrah schreef:
Ik heb een oplossing gevonden!!
Ik had nog een staartflap over van een eczeemdeken en die bevestigd aan de menvliegendeken. Opgelost!! geen staart meer over de leidsels :-). Mijn paard is nu ook een stuk rustiger geworden. Nog even dan zijn de dazen weg..... toch????

Ik wilde al reageren dan heb je vast geen staartflap aan je deken. Als je een goede vliegendeken hebt doen ze het bijna niet.
Als het wel een keer gebeurd. rustig blijven en meestal hoeft er niemand van de kar en hups je hem zo weer terug.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:06

Zolang ze niet met de staart gaan knijpen als de lijn er onder zit, is het niet zo heel erg. Lijn wat laten vieren en arm opzij, dan heb je hem er zo onder uit. Wordt er vanzelf handig in.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 14:50

Mijn merrie is er vandaag mee begonnen, dat staart wapperen. Er zat dan ook een erg irritante daas om haar heen.
Ik zet haar nu gewoon stil, leun ik naar voren en haal de lijn eronderuit.

Dan zitten mijn leidsels overigens echt niet te los of hangend. Op een marathonwagen zit je nu eenmaal niet heel erg hoog of ver achter je paard en als er dan fanatiek gewapperd wordt met die staart... dan kun je er als menner niet zoveel aan doen (behalve met je handen boven je oren gaan mennen :+ )

marina62

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 16:40

LauLauu schreef:

Nou dat is niet waar...die van mij flikt dat ook regelmatig en mijn leidsels hangen alles behalve slap. Heeft ook met de grootte van je paard/pony en de verhouding van je wagen te maken.
Dus te grote pony voor een te kleine wagen, dan lopen je leidsels dus omlaag naar de hand van de menner, dus sneller kans om erover te slaan...

je hebt verlengde culerons die ervoor zorgen dat je paard de staart niet tegen de kont kunnen knijpen..

Subi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 16:00

Die van mij doet het ook makkelijk, is een arabiertje die z'n staart hoog draagt. Gewoon altijd goed op blijven letten en als de staart omhoog gaat je handen omhoog of uit elkaar doen, zodat je leidsels of te hoog of te ver opzij zitten om de staart erover te kunnen krijgen.
En als het perongeluk een keertje wel gebeurt, geen paniek en even rustig oplossen. En als het vanwege de vliegen is en je groom is er toch af, kun je die gelijk even laten controleren op op dat moment aanwezige dazen of even in laten sprayen.

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 06:44

Als je met een broek om rijdt, touwtje in de staart vlechten en vastzetten aan de broek.....