[AR] Concourswagentje opknappen, (vragen en foto's)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Concourswagentje opknappen, (vragen en foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 13:33

Ik heb vorig jaar voor mijn kleine shetlander een wagentje gevonden op zijn maat. Echter was dit wagentje wel aan een flinke opknapbeurt toe, de vorige eigenaar had voor een wedstrijd even snel (en slordig) het wagentje zwart met wit geverft. Ook zitten er in alle wielen een slag welke niet te verhelpen zijn. Om deze reden ben ik nu opzoek naar een fietsenmaker o.i.d. die mij aan betaalbare banden kan helpen, en momenteel is er 1 opzoek naar 2e hands velgen e.d. dus dit lijkt te gaan lukken!

Afbeelding

Afbeelding

De oude rugleuning zat vast in rot hout met verroeste moeren en was er zo afgebroken. Ik heb besloten deze ook niet weer te behouden. Om het wat veiliger en comfortabeler te maken heb ik een los bankje met bok-kussen gekocht.

Afbeelding

Ook ben ik nu al een tijdje druk bezig om het wagentje van de verflagen te ontdoen. Op de foto is te zien dat er op het lamoen ook leer zit, dit was helemaal uitgescheurd en uitgedroogd en met 100 spijkers vastgezet. Ik ben dus begonnen met het (houten) lamoen helemaal kaal te maken, foto van het resultaat volgt.

Vervolgens ben ik aan het metaalwerk begonnen. Ik schrok van alle lagen verf die ik overal tegen kwam! Op het lamoen was het wit, creme, geel, bordeaux rood en vervolgens grijs voor ik bij het hout was. Op het metaal zitten er de volgende lagen op; zwart, wit, geel, mintgroen, bodreaux rood. En vooral de bordeaux-laag is erg hardnekkig..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de bovenkant van het voeten-plank zit oud ribbelig rubber gemaakt. Ik weet dat deze wagentjes van origine hier houten planken hebben, maar omdat de onderkant van het rubber een metalen plaat is denk ik dat ik hier niet mee ga knoeien. Echter zou ik het rubber wel graag onder handen willen nemen. Nu is het vol met afgebladderde verf welke ik niet kan verwijderen zonder het rubber aan te tasten. Zou ik dit met bandenzwart weer egaal kunnen krijgen? Of toch maar kijken of ik het kan verwijderen en door hout kan vervangen? Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Ook ben ik aan het twijfelen wat betreft de verf welke ik het beste kan gebruiken. Ik denk dat ik het karretje van te voren sowieso een primer tegen roest geef. Maar kan ik daarna gewoon spuitverf gebruiken (van de action) of kan ik beter gaan voor autolak? En als ik ga voor autolak, moet ik dan ook voorbehandelen tegen roest?

Ik wil het hout eigenlijk gewoon houtkleur laten, maar twijfel over het resultaat hiervan bij het lamoen, is er iemand die dit ook gedaan heeft? Anders ga ik toch voor een wit lamoen met bruin leer over de uiteindes.
Bruin leer komt er sowieso weer op.

Voor op het voorplankje is het metalen teugel-balkje helaas weg. Is zoiets ook los te koop of moet ik dat echt zelf maken?

marga1

Re: Concourswagentje opknappen, (vragen en foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:14

Ik vind deze concourswagen gevaarlijk omdat de voorwielen niet onderdoor kunnen draaien je kiept zo om als jou pony te snel keert(haaks), want dan blokkeren de voorwielen.
Had maar langer gezocht naar een beter wagentje want wat je nu investeert in de opknapbeurt vind ik zonde geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:12

Bij deze het Lamoen;

Afbeelding

Een ander wagentje in dit formaat vinden is helaas onmogelijk gebleken. Ik ben van een veel te zware houten kar naar dit gegaan, en ga me er nu op richten deze weer goed te maken. Is het eventueel zelf zo aan te passen dat hij onderdoor kan draaien? En heb je er misschien een voorbeeld van?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:21

Leuk! Ik volg!

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:03

Ik ben het er mee eens dat je beter een wagentje had gekocht waarvan de wielen onderdoor draaien
en dat geen velgjes had met zulke dunne spaken.

De bordeaux-rode laag is de allereerste grondlaag van het metaal.Die krijg je er niet volledig af.
Deze laag moet je goed opschuren,daarna het stof er goed afhalen en ontvetten.
Koop je verf en primer niet bij de Action.Heel slechte kwaliteit en bladert ook snel af.
Gebruik liefst een duurdere lak (Motip bvb.)

Gebruik een anti-roest primer.Daarna een lak in spuitbus.Dat geeft een mooier,streeploos resultaat.
Spuit de lak in meerdere dunne lagen.Let op dat je de bus niet te dicht bij het metaal houdt en spuit in een mooie constante beweging.
Laat de lak tussen elke laag lang genoeg drogen.
Daarna gebruik je als afwerking een blanke lak,liefst 2 lagen.

Dit proces neemt wel wat tijd in beslag.

Je vind ze af en toe wel hoor,dit type wagentje in dit formaat,gewoon geduld hebben en alle verkoopsites dagelijks afspeuren.
Ik heb vorig jaar het geluk gehad er ééntje te hebben gevonden.
16 inch wielen met dikke spaken,kan onderdoor draaien,bekleding in prima staat,volledig in metaal ook het lamoen,goede houten plankjes en geremd.
Het had echter ook een nieuwe verflaag nodig.Er zat blauwe verf op die helemaal aan het afbladderen was.Die heb ik er met de hogedrukreiniger helemaal 'afgeblazen'.
Ik ben daarna met schuren en lakken begonnen.Maar wegens tijdsgebrek is het nog steeds niet af.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:39

Leuk wagentje! Ik had vroeger een soortgelijke (een Verweij uit Groenekan). Bij mijn wagentje konden de wielen er gewoon wel onderdoor, ook al lijkt het op de foto niet zo. Het buitenvoorwiel gaat voorlangs, het binnenvoorwiel onder de wagen door.
Erg comfortable vering. Vooral lekker in het bos! :D

De banden zijn dezelfde maat als van een bakfiets. Misschien kun je met die info ook velgen op zoek naar nieuwe velgen?

Dit was de mijne (20 jaar geleden):
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 19:01

Bakfiets-velgen zijn helaas te groot. Op dit moment zitten er brommervelgen met brommerspaken onder, en dat wil ik er ook onder houden.

Dit wagentje heeft een bokhoogte van 85 cm, en spoorbreedte van 1.10 m. In deze maat ben ik ze nog niet eerder tegen gekomen. Het liefst had ik natuurlijk een geremde gehad, maar dat is helemaal onmogelijk te vinden.. Deze kan trouwens best krappe bochten maken, inderdaad draait het wiel dan buiten langs.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:52

Gezien het grote aantal foto's verplaats ik dit topic van AR naar AR-ITP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 00:08

Bij deze een fototje van hoe ver de wielen kunnen draaien dat hij ook nog kan rijden zonder te kantelen (als ik hem duw blijft hij stevig, ik weet niet hoe dat in hogere snelheden is maar verwacht niet om uberhaubt zo strak te zullen draaien). Het wiel blijft c.a. 5 tot 10 cm van de middenbuis verwijderd.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:14

Is er iemand die ervaring heeft met leer verven?
Ik zou het bankje (de kussens) graag bruin willen hebben, zou dit mogelijk zijn?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 06:22

Mijn ervaring is dat je wel donkerder maar niet lichter kan met leerverf. Maar misschien zijn de tijden veranderd van de lederverf... Ik zag laatst een knalroze mentuig hier op bokt voorbij komen.

Misschien kun je naar een stoffeerder om er een nieuw kussen op te laten zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:34

Ik heb inmiddels bandjes gevonden, er gaat nu echt schot in de zaak komen!

De kussens opnieuw laten bekleden is inderdaad ook een optie, al denk ik dat dat wel duur zal zijn..
Zou het ook niet lukken als ik het eerst probeer te ontkleuren? Het zwarte is ook verf lijkt mij..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:42

Hebben jullie tips om een bank-kussen te maken/ bekleden? Welke vulling is aan te raden? Moet ik het kussen/ de plank direct op de zit-plank maken of beter een los kussen op eigen plankje die ik kan verankeren in de bank-plank? Ik heb besloten toch het originele bankje te behouden en iets aan te passen. Is mooier in verhouding tot het frame (minder grof/ breed).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 01:36

Ik vraag me af of de bekleding van het bankje leer is of skai (nepleer). Jammer dat ik je niet kan helpen. Ik vind je updates wel leuk om te lezen en ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Misschien kun je kijken of er meubelmaak/bekleed cursussen in de buurt zijn en eens gaan informeren of iemand een oplossing voor je vragen weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:58

Ik denk dat mijn voorkeur dan toch naar echt leer gaat, lijkt mij makkelijker schoon te maken en steviger/ duurzamer dan skai?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:55

Inmiddels hebben we het oude rubber in de bandenzwart gezet om de kleur weer egaal te krijgen en hopelijk de beschadigingen wat minder te maken (bandenzwart schijnt kleine rubber beschadigingen op te vullen), maar omdat het rubber in dusdanig slechte en droge staat is heb ik besloten om houten plankjes op het karretje te bevestigen. Ook omdat ik dit mooier vind ;)
Het nieuwe houtwerk (de latjes en de zitting-plank) is inmiddels op maat gezaagd, en als de latjes allemaal in het metaal geboord/ bevestigt zijn kan ik eindelijk het karretje gaan spuiten en het hout gaan beitsen! Daarna is het alleen nog maar de nieuwe bandjes laten monteren en het wagentje weer in elkaar zetten! :D

Afbeelding

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 17:51

Dit is mijn wagentje, ben ook heel lang opzoek geweest naar een 4 wieler die niet te zwaar was, voor mijn uk. Hij kan niet onderdoor draaien, maar ondervind hier geen enkele hinder van. En heb er veel plezier van tot nu toe. Veel succes met opknappen, leuk topic ik volg ;)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 22:15

Bij deze een update, inmiddels is het wagentje in de primer en vervolgens in de lak gezet, zitten nu c.a. 3 lagen lak op. Nu moet er alleen nog blanke lak overheen! Ik heb gekozen voor metalic zwart als kleur. Het houtwerk is inmiddels allemaal gebeitst, en op het bankje is de basis voor een rugleuning gemaakt. Enkel de metalen delen die aan het lamoen zitten zijn zilver gespoten, en om het hout zit een aluminium sierstrip.
We hebben de bankjes zo gemaakt dat ik kan wisselen tussen de grote en kleine bank. Als we met zn 2en gaan rijden kan ik de grote er op zetten, en anders zit de kleine er op omdat dit in verhouding het mooiste staat.

Als de blanke lak er op zit ga ik de bandjes wegbrengen om te laten vervangen op de huidige naaf. In de tussentijd kan ik dan mooi de kussens gaan maken voor op het kleine bankje! :D

Bij deze de foto's:

Afbeelding

Zilveren onderdelen
Afbeelding

Afbeelding

Grote bankje en daarachter het zitplankje van het kleine bankje
Afbeelding

Kleine bankje met verhogingen voor de rugleuning
Afbeelding

Lamoen (en de kleur van het houtwerk over het gehele wagentje)
Afbeelding

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 23:45

Goed werk, zeg!

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 15:59

Super ben benieuwd naar het eindresultaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 18:53

Update!

Vandaag het wagentje in elkaar gezet, nu moeten alleen de wielen en de kussens nog! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:04

Zo dat wordt netjes! :D
Ik vind het type wagen echt verschrikkelijk, maar met zo'n uk ervoor kan ik me voorstellen dat je al dolblij bent dat je een vierwieler hebt.
Echt ontzettend netjes!

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:05

Wauw! Wat een mooi wagentje geworden zeg! Met plezier gelezen :) Hier een te zware houten vierwieler (in mijn mening dan) voor een te kleine shetlander. Zoek ook nog een leuk concourswagentje :)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:16

Ik vind je wagentje echt prachtig geworden! Ben benieuwd hoe het staat met de pony ervoor.

Mag ik vragen welke primer/verf etc je uiteindelijk gebruikt hebt? Ik ben ook wel benieuwd naar waar je het bankje en de wielen vandaan hebt.. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 19:20

Mooi!