De oude rugleuning zat vast in rot hout met verroeste moeren en was er zo afgebroken. Ik heb besloten deze ook niet weer te behouden. Om het wat veiliger en comfortabeler te maken heb ik een los bankje met bok-kussen gekocht.

Ook ben ik nu al een tijdje druk bezig om het wagentje van de verflagen te ontdoen. Op de foto is te zien dat er op het lamoen ook leer zit, dit was helemaal uitgescheurd en uitgedroogd en met 100 spijkers vastgezet. Ik ben dus begonnen met het (houten) lamoen helemaal kaal te maken, foto van het resultaat volgt.
Vervolgens ben ik aan het metaalwerk begonnen. Ik schrok van alle lagen verf die ik overal tegen kwam! Op het lamoen was het wit, creme, geel, bordeaux rood en vervolgens grijs voor ik bij het hout was. Op het metaal zitten er de volgende lagen op; zwart, wit, geel, mintgroen, bodreaux rood. En vooral de bordeaux-laag is erg hardnekkig..

Op de bovenkant van het voeten-plank zit oud ribbelig rubber gemaakt. Ik weet dat deze wagentjes van origine hier houten planken hebben, maar omdat de onderkant van het rubber een metalen plaat is denk ik dat ik hier niet mee ga knoeien. Echter zou ik het rubber wel graag onder handen willen nemen. Nu is het vol met afgebladderde verf welke ik niet kan verwijderen zonder het rubber aan te tasten. Zou ik dit met bandenzwart weer egaal kunnen krijgen? Of toch maar kijken of ik het kan verwijderen en door hout kan vervangen? Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Ook ben ik aan het twijfelen wat betreft de verf welke ik het beste kan gebruiken. Ik denk dat ik het karretje van te voren sowieso een primer tegen roest geef. Maar kan ik daarna gewoon spuitverf gebruiken (van de action) of kan ik beter gaan voor autolak? En als ik ga voor autolak, moet ik dan ook voorbehandelen tegen roest?
Ik wil het hout eigenlijk gewoon houtkleur laten, maar twijfel over het resultaat hiervan bij het lamoen, is er iemand die dit ook gedaan heeft? Anders ga ik toch voor een wit lamoen met bruin leer over de uiteindes.
Bruin leer komt er sowieso weer op.
Voor op het voorplankje is het metalen teugel-balkje helaas weg. Is zoiets ook los te koop of moet ik dat echt zelf maken?