Tips voor kopschuw voor touw

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xKLEINTJE

Tips voor kopschuw voor touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:25

Ik verzorg een bijna vierjarig paardje, waar ik grondwerk mee doe.
Nu heb ik zelf ooit grondlessen gehad (met een ander paard) en maakte we gebruik van het touw om je grenzen te bepalen, door middel van met het touw te zwiepen en om je heen te draaien.

Als ik ook maar een keer met het touw zwiep rent ze al weg of staat ze bijna op twee benen.

Heeft er iemand tips hoe ik dit anders aan kan pakken?
Ze is verder heel nuchter en geen angsthaas, maar een touw daar deinst ze overdreven voor terug en zet ze het op het rennen (alsof ik der ga longeren), maar dat is niet wat ik wil.

Ik hoor graag wat jullie vinden, doen of zouden adviseren :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:28

Minder groot bewegen. :j

elenaMM77

Re: Tips voor kopschuw voor touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 21:32

volgens mij begin je ook met dat je je paard overal moet kunnen aanraken, zowel met de hand als met een touw als met zweepje? zodat je geen schrikpartijen krijgt als je rustig met een touw zwiert?

xKLEINTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:56

Ik kan het touw overal op haar leggen. Ze loopt daar niet voor weg. Maar als ik met haar loop en ik stop en zij loopt door dan wil ik mij grenzen aangeven en dat ze te dicht bij staat. als ik dan ook al klein beetje met het touw zwiep dan gaat ze rondjes rennen.
Ik dacht zelf dat ze gewend is om in die cirkel gelongeerd te worden maar laatst stond ze ook op twee benen.
Kan ik haar beter eerst leren dat als het touw zwiert ze niet meteen rondjes hoeft te gaan rennen?
Of kan ik beter op een andere manier duidelijk maken wat ik bedoel, door middel van een zweepje of handgebaren?
Dat is denk ik meer wat mijn vraag is.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:04

De beweging die je met het touw maakt is te heftig. Dus minder grove beweging maken. En dat kan met handgebaar/ zweepje of op stem. Dus zelf bekijken waar ze wel op reageert maar niet zo heftig. Kleine gebaren snapt een paard ook.

xKLEINTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 22:08

Ik ga ermee aan de slag :j

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:11

Als ze doorloopt als jij stopt dan zet je haar achteruit. Als ze achteruit stapt druk op het touw los. Zo doe ik het ook bij mijn pony. Die is ook kopschuw.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:13

Probeer eens met een bewegend touw van haar weg te lopen(retreat), fijne langere leadrope zodat ze wat kan driften en weg van haar met die commotie. Hou je lichaamstaal neutraal en geef het paard de kans om nieuwschierigheid op te bouwen. Richt ze zich op jou, toont ze meer ontspanning, dan een release, kortom stoppen met zwieren met dat touw en belonen. Net zo lang tot ze naar je toe durft te komen terwijl jij met het touw zwiert.
Gaat dat goed dan kan je het in stilstand doen, gaat dat goed dan kan je het bij, op haar en rond haar gaan doen.

Leer haar dat het touw niets betekend, dat jij wat betekend. Dus ja, leer haar dat een zwierend touw niets betekend, geen opdracht is. Pas als jij een opdracht geeft betekend het iets. Dat het jouw intentie is die wat vraagt en niet je hulpmiddel is die wat vraagt.
Beweeg eerst langzaam en rustig met het touw, bouw dat uit tot je kan zwiepen als een gek, maar zelf neutraal blijft.

Ik zou in de eerste instantie wel een touw gebruiken dat niet aan haar vast zit, zodat je geen commotie geeft bij haar kaak.
Lees/kijk je evt in op de "friendly game" van parelli. Die behandelen dit uitgebreid. Approach and retreat, zoek daar maar eens op.

xKLEINTJE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 22:23

Thanks!
Hier heb ik zeker wat aan! ga er mee aan de slag :j
Ik heb grondwerk vroeger met een paard gedaan die al wat meer gewend was. Voor mij is zo groen paard nog redelijk nieuw met grondwerk.
Bedankt voor het advies allemaal!

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:40

Kun je het touw niet gewoon achterwege laten?