[AR] mennen met hackamore??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

appiebram

mennen met hackamore??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 17:46

Mijn paardje loopt super fijn onder het zadel met een leer gevlochten hackamore van BR. Is het ook mogelijk om hiermee te mennen???

jwl

Re: mennen met hackamore??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:53

Ik denk niet dat een hack geschikt is aangezien je volgensmij met mennen we voortdurend contact moet hebben en met een hack stuur je anders dan met een bit
Nu ben ik geen menner maar ik rijd wel met hack

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:56

Geen idee ik denk dat je met mennen meer moet sturen en aanwijzingen moet geven.
Lijkt me dat een hack niet geschikt is maar ik ben niet zo thuis in de dat mennen.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:01

met een hack rij je volgens mij meer op gewicht en teugeldruk aan de hals, dit is met mennen niet mogelijk.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:37

Gem had laatst in het beleertopic gepost over een fjord met hackamore geloof ik.
Ging heel best :)

appiebram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 18:41

Miss gewoon een x proberen!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:29

Als je het gaat proberen, zorg dan wel dat je iemand ernaast hebt lopen die ervoor kan zorgen dat je paard stopt als hij door de hackamore heen loopt. Dus iemand met een halster en touwtje op zijn minst ;) .
Want stel nou dat de hackamore bij jouw paard niet zo goed werkt, dan wil je wel een noodrem hebben. Veiligheid voor alles.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:30

Kent je paard het mennen?
Wat je kan doen is eerst lange lijnen aan de hack en kijken hoe hij dan reageert

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:10

Vraag me echt af hoe je dan gaat sturen met een hack.
Iemand die mij dit kan uitleggen?
Neem aan dat het niet gaat werken als normaal.
als ik links trek gaat het paard links, trek ik rechts gaat het paard rechts...
Gaat met een hack niet werken lijkt mij.

appiebram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 00:18

Afbeelding
[/img]

appiebram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 00:21

Ik rijd met zo een hackamore.
Uiteraard is het paard bekent met het mennen. Ook met dubbele lijnen op de grond en hackamore werkt prima. En mennen gebeurt hier Zoiezo nooit alleen. ;)

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 00:34

Ik rij met hackamore en heb er ook mee gemend. Dit ging prima, hij wist duidelijk het verschil tussen links en rechts en reageerde er voor de wagen net zo goed op als onder het zadel.

Echter heb ik een ongeluk gehad en krijg je mij met geen mogelijkheid meer op een wagen, maar dat ligt dus niet aan de hackamore.

Edit: foto toegevoegd.

Afbeelding

FelicxaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 01:03

Sorry dat ik even zo offtopic binnen kom vallen, maar houd je altijd tijdens het rijden de teugels zo vast? Ik vind het best apart om te zien. :o

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 02:22

Finliox schreef:
Sorry dat ik even zo offtopic binnen kom vallen, maar houd je altijd tijdens het rijden de teugels zo vast? Ik vind het best apart om te zien. :o

Wat bedoel je?

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 04:25

Nee, het kan niet. Zeker niet als je toch best een strenge hackamore hebt.

Je stuurt voornamelijk met je zit, en je eerste teugelvoering. Als je goed met hack rijdt, gebruik je m bijna niet...

Wat ik bij jouw foto zie is, denk ik, constante druk. Bij het rijden en zeker het mennen is dit uberhaupt niet de bedoeling.

Misschien kan t dus wel, maar dan moet het gericht zijn op voornamelijk een losse teugel.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 06:17

xLillith schreef:
Finliox schreef:

Wat bedoel je?

Je hebt je teugels tussen duim en wijsvinger, terwijl de meeste ruiters ze tussen ringvinger en pink hebben. De manier zoals jij je teugels vasthebt gebruik ik meestal voor mijn leidsels tijdens het mennen, maar met rijden heb ik ze toch anders vast :)

appiebram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 07:50

Het is idd een een hele rara foto en zo heb ik normale tijd de teugels niet vast! Ik liet even aan de mede rijders zien hoe je met lichte druk de hackamore inwerkt! Dit is echt een moment opname! Het ging even om de soort hakamore ik gebruik aangezien er nogal wat soorten zijn!
Graag ontvang on-toppic blijven.

appiebram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 08:07

Afbeelding

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:37

assie schreef:
Gem had laatst in het beleertopic gepost over een fjord met hackamore geloof ik.
Ging heel best :)

Klopt :j . Niet mijn Fjord en ik zou er zelf niet voor kiezen, maar moet eerlijk zeggen dat het bij deze Fjord heel goed werkt. Met een hoop "maar-mits-tenzij's" kan dit een oplossing zijn voor paarden of pony's die echt heel braaf en bomproof zijn, maar om wat voor een reden dan ook geen bit in kunnen.
Je hebt daarnaast ook bitloze systemen, daarover kun je in de FAQ (ff scrollen) meer vinden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:04

Moet zeggen dat deze hack ok wel erg lange scharen heeft. Dat plus de ruis van een lang leidsel... De Haf hierboven heeft dan een wat mildere hack.

Wij hebben onze pony wel gemend met een sidepull, en dat ging top, maar dat diertje is ook te mennen op een stalhalster als we zouden willen. Maar het fijnst loopt ze gewoon op een trens bitje.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 14:52

Ik vind het gewicht van de leidsels ook veel te zwaar om aan een Hackamore met zulke lange scharen te bevestigen. Het gewicht van de leidsels is vele malen zwaarder dan het gewicht van de teugels.
Niet fair tegenover het paard in mijn ogen. Een Hackamore is niet ontworpen om mee te mennen.

Verder drukt deze Hackamore met de bovenkant scharen precies waar de meest gevoelige zenuwen van het paard uit de schedel komen, waardoor je met zijwaartse druk, daar extra inwerkt.

Ik ben geen fan van Hackamore

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:52

Citaat:
Je hebt je teugels tussen duim en wijsvinger, terwijl de meeste ruiters ze tussen ringvinger en pink hebben. De manier zoals jij je teugels vasthebt gebruik ik meestal voor mijn leidsels tijdens het mennen, maar met rijden heb ik ze toch anders vast :)

Bedoel je de foto van de TS niet? Ik kan op de foto die ik geplaatst heb echt niet zien hoe ik m'n handen daar had, dit was dan ook voor ik achenbach kende. Maar als ik rij heb ik m'n teugels gewoon vast zoals het hoort. :p

xLillith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 15:58

Met de hackamore van de TS zou ik trouwens nooit mennen, de scharen zijn erg lang en ook veel te licht waardoor er veel ruis ontstaat.

Met de kortere hackamore met een brede leren neusriem en zonder kinketting,, een zachte hand en een braaf paard, is het mij goed bevallen.

appiebram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:25

Bedankt voor al de berichtje!
Ik ga dus niet mennen met deze hackamore