Clickertraining: wel of geen voer blijven geven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Clickertraining: wel of geen voer blijven geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 20:29

Hallo,

Ik heb jaren clickertraining gedaan met m'n hond en ook af en toe met paarden. Ik vind het een fijne methode, en ben altijd na de klik (signaal dus) nog eten blijven geven als beloning. Maar ik lees ook vaak dat de klik uiteindelijk het eten moet gaan vervangen.
Wat is nou de juiste methode, eten blijven geven of niet? Ik dacht altijd dat de klik enkel het signaal voor de beloning was (je doet het nu goed! Je krijgt zo eten), niet de vervanging van de beloning.

Wie kan me helpen?

JesdaJinn

Re: Clickertraining: wel of geen voer blijven geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:30

Ik volg even mee.
Ik train ook met de clicker alleen dan met de hond

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:36

Click is idd signaal : dit gedrag is waar je een beloning voor krijgt. Het is nl een tussenstap (bridge) om precies dat te kunnen belonen wat je wil zien. Click geeft veel sneller de goede timing dan dat jij er een snoepje in kan schuiven.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:36

Ik geef steeds eten. Een klik opzich is geen beloning. Je geeft enkel aan dat de beloning zal komen, zoals je zegt.
Als je geen beloning meer geeft, zal je paard op den duur ook stoppen met moeite doen, lijkt me ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:37

Het gaat er niet om dat je voer blijft geven, of niet, het gaat erom dat je beloond. (Dus het dier moet het als beloning/bevestiging zien). Niks meer doen na een click gaat ervoor zorgen dat de click op den duur niks meer betekend, je bent in feite de betekenis aan het uitdoven.
Na een click moet dus ten alle tijden een beloning komen, eigenlijk is dat de 'afspraak' met je dier. Als je het een keer niet doet, kan gebeuren, maar maak er geen gewoonte van. De click is een brug, ofwel een uitsteller van de beloning, maar wel een signaal dat er een beloning aan komt.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 20:38

Oke, bedankt iedereen!
Dan heb ik het toch altijd goed gedaan, het werkt ook zoveel beter dan enkel voerbeloning :D

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:39

De klik dient als signaal dat een dier precies op het moment van de klik iets doet wat hij moet herhalen (het trucje). De klik is niet de beloning zelf. De beloning hoort daarna te volgen, of dat nou eten is of bijvoorbeeld spel (bij honden vooral).

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:47

Wat ik doe, is enkel voer beloning wanneer het echt goed is uitgevoerd. Als het zo net niet is, beloon ik wel nog met mijn stem en een leuke krabbel erna. Dat ziet mijn paard ook als beloning, maar hij gaat net iets meer zijn best doen aangezien hij wel liever dat snoepje heeft.

Zo beperk ik het aantal snoepjes een beetje.
Maar na clicker komt er altijd een beloning. Of dat nu snoep of een krabbel is.
Overigens werkt die krabbel niet bij alle paarden, ander paardje doet het alleen voor snoep. Maar daar doen we het inmiddels ook niet meer mee, ze leek er niet echt plezier in te hebben. Enkel een extra snoepje.

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:24

Ik clicker en voer in eerste instantie tegelijk. Daarna soms alleen clickeren en geen voer. Toch blijf ik wel met regelmaat een voertje geven tijdens het clickeren. Zo blijven ze het positief associëren

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:29

Als die het goed doet een snoepje geven na de click zo doe ik het bij onze hond ook.
Hij is echt heel braaf en lief nu.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:31

De klik dient als signaal , ' hé ik doe iets goed en krijg zo na mijn oefening een beloning '. Dus altijd blijven belonen .
Als ik met mijn paard de jambette oefen geef ik de eerste keren in de training een snoepje , en dan ga ik alleen met voer belonen als de oefening zichtbaar verbeterd . Dus in elke keer in het begin met voer belonen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:36

De click is een afspraak die je met je dier maakt. Het is een brugsignaal: nu doe je het goed en mag je de beloning halen. Alleen clicken en niet voeren (als dat de afgesproken beloning is) is de afspraak breken en vind ik niet eerlijk naar je dier toe.

Bij mijn honden gebeurt het soms, op dat moment hebben ze geen interesse in het voer (één van de twee heb ik wel eens een hele les met een kroel moeten belonen, ze had die hele dag al niet gegeten en was niet geïnteresseerd in wat ik ook qua voer voor haar neus hield). Maar dan is het hun keuze om de beloning niet aan te nemen.

Als een dier de oefening goed kent ga je de click afbouwen en daarmee de beloning. Dan is het "goed zo" gevolgd eventueel door een commando "vrij" of "klaar", afhankelijk van wat het dier daarna moet en hoe het dier reageert op "goed zo". Zodra het dier de oefening goed kent begin je met af en toe de click over te slaan en daarna weer een aantal keer te clicken voor een (zeer goed) uitgevoerde oefening, en dat bouw je dan af naar incidenteel een click voor een (zeer goed) uitgevoerde oefening of op een zeer lastig moment (een paard dat liggen spannend vindt en een vreemde omgeving ook, maar hij gaat netjes liggen bij een demonstratie is dus ook een click, zelfs als hij het commando "lig" in principe foutloos kan en doet. Er is dan een niveauverhogende factor aanwezig.)

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:38

Click is altijd een beloning. Dat is de kern van clickertraining. Wel clicken en geen beloning maakt je onbetrouwbaar. In de aanleerfase click je iedere keer. Als de oefening beheerst wordt, stap je over op intervalbeloning: willekeurig clicken en belonen. B.v. na drie uitvoeringen, daarna na vijf en dan na twee. Vervolgens, als de oefening echt betrouwbaar wordt uitgevoerd kun je gaan perfectioneren: alleen maar clicken en belonen voor een steeds betere uitvoering.

Clickertraining gebruik je om aan te leren. Ala iets beheerst wordt, hoef je in principe helemaal niet meer te clicken en belonen.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:16

Ik beloon wel altijd, maar als ze het kan dan maak ik de oefening moeilijker, of ik vraag meerdere dingen achter elkaar. Als ze dat dan allemaal netjes heeft gedaan krijgt ze een beloning. Afhankelijk van de oefeningen (en hoe goed ze die dus kan) bepaal ik hoeveel ik er doe of hoe lang ik wacht tot de beloning. Overigens zeg ik ook wel eens 'goed' of 'netjes' tussendoor en dan begrijpt ze dat ze goed bezig is en zo door moet gaan. Click+stem(GOEEEEEED!) is enorm goed gedaan en alleen click is goed zo.
Bij dat eerste (enorm goed) krijgt ze van mij ook altijd 2x snoepje :)) (gewoon 2x 1 korrel in plaats van in 1x 2 korrels haha). Voor haar voelt dat als 2 snoepjes en ze begrijpt ook als ik het heel goed doe krijg ik 'meer'! Ik weet niet of elk paard dat zo door heeft, maar zij iig wel :')