[AR] Geen Ideal, wat dan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Geen Ideal, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 23:19

Vandaag zijn wij bij van Rijs geweest om een mentuig aan te laten meten voor onze jonge merrie (1.61).
Het schofttuig (Ideal Luxe) had alleen een enorme piekbelasting boven op de schoft en de rest van de schoft lag los op het paard.
De winkel stelde nog voor om er een onderlegger voor te gebruiken, maar gaven zelf ook toe dat het dan nog niet ideaal is.
De overige schoftjes van Ideal (bv. combituig) hadden een nog slechtere pasvorm.

Binnen het basisassortiment van Ideal konden ze mij geen alternatief bieden.
Ze nemen dinsdag contact op met Ideal om te overleggen of zij nog andere opties hebben.

Maar... als het niet lukt moeten we dus op zoek naar een ander merk.
Ik heb alle sites in de FAQ al bekeken en google afgestruind, maar veel verder komen we niet.
Het is of kunststof of ontiegelijk duur.

Wie heeft een idee waar wij nog meer zouden kunnen zoeken om met name een passend schofttuig te vinden? We willen geen kunststof tuig, toch een kwalitatief goed tuig en graag enigszins in de prijscategorie van de Ideal tuigen.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 00:19

Bekend probleem! Ik heb 4 verschillende merken gepast en mijn oude Winner-schoftje lag nog steeds het beste. Maar ook bij de Winner had ik het idee dat ik iets ruimte moest winnen (een half cm'tje) en dat heb ik opgelost met deze zadelverhoger van gel. Ik heb hem bijgeknipt zodat hij niet teveel onder het schoftje uitsteekt, dunne Lammert Haanstra - longeeronderlegger eronder voor de zweetopname en probleem voorlopig opgelost tot ik een beter tuig vind.

(n.b. Ik weet niet meer of het een BR, Horze of Pfiff zadelverhoger was, maar iig van gel-materiaal)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 00:28

Er zijn nog wel wat merken die leer verkopen.
Zelf had ik ook het probleem met een Ideal schoftje dat niet paste. Ik heb ondanks mijn weerstand tegen kunststof toch de overstap gemaakt naar Zilco. En moet zeggen, qua pasvorm schoftje echt veel mooier op mijn pony.

Kieffer heeft naar ik weet ook goede tuigen.

lovehaffie

Re: Geen Ideal, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 01:02

Ik heb een tijd Clever tuig gehad (nu nog delen van in gebruik) ik heb het 2ehands praktisch nieuw gekocht en ken geen dealers, daarom nu ook overgestapt op Ideal... Misschien daarnaar kijken? Ik heb eventueel nog een schoftje hiervan in maat pony liggen maar lag niet meer goed op mijn paard en geen idee of die uberhaupt nog ok is...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 05:48

Imperial riding is ook goede kwaliteit en prijs. Ik heb echter wel een kunststof daarvan. Zou nooit geen leer meer willen en je ziet het nauwelijks

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 07:55

Wij hebben een leren enkelspantuig van imperial riding, bruin onderlegt, prijs kwaliteit verhouding is prima, kwaliteit doet zeker niet onder voor ideal en onderdelen zijn ook los verkrijgbaar.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:20

Kan een tuig maker het schoftje niet voor je aanpassen zodat deze past? Dmv vulling aanpassen en iets buigen?
Kennis van me heeft dat ook omdat te breed was en dus drukte.

En anders kijken naar idd bijvoorbeeld een imperial riding.
Of een 2e hands ouders schoftje die heel soepel is en dus aan het paard aanpast.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 19:36

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 22:06

We zijn voor het passen bij een tuigmaker geweest en zoals ik het begreep was dit bij een ideal tuig geen optie.

Mrie, in welke prijsklasse liggen deze tuigen?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:18

Ow dat kan ik je niet vertellen, ik ben de groom en niet alles wordt me verteld. Maar de eigenaar van het paard is geen vermogend man, informeer gewoon eens bij Paul

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 23:39

Apart dat hij dat niet kan; of gevalletje luie tuig maker. Zou dus meerdere eens mailtje aan wagen of ze het voor je kunnen.

En 2e hands arden niks? Die heeft ook vrij buigzaam schoftje volgens mij

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 07:04

Mijn ideal tuig wordt ook wat verbogen voor Det.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 07:57

Een Ideal tuig is maar beperkt te verbuigen. Voor mijn pony zagen ze het ook niet zitten omdat hij te breed op de wervels is, de kans op breken was erg groot.
Ik heb daar dus niet voor gekozen, maar het tuig verkocht en een andere aangeschaft.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:11

Wat jammer dat Ideal niet mooi past...
Heb je de eurotech wel of niet geprobeerd? Het is kunststof maar jeetje wat een fijn materiaal!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:14

Of eentje laten maken? Hierboven was er al eentje genoemd dacht ik, maar anders Paul Paree eens bellen? Die verkoopt iig ook ideal, maar maakt het ook geheel zelf.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 08:58

We hebben nog niks terug gehoord ove r het contact wat de winkel met Ideal zou hebben, maar daar verwachten we eigenlijk niet zo veel van. Als daar inderdaad niks uitkomt dan gaan we informeren wat het kost om het schofttuig op maat te laten maken en de rest wel van Ideal aan te schaffen. Het is alleen lastig terug te vinden waar sommige dealers van bv IR zich thuis houden.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:00

Ik dacht eerst dat je topic over het betalen met Ideal ging. 8)7

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:00

Ik weet niet waar je precies vandaan komt maar toevallig hadden wel van de week in de winkel bij ons op stal een ir tuig (psc de dijkgraaf in monster) hebben ook ideal maar dus nu ook van Ir!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 22:03

Oh geweldig!! Ik ga daar het weekeind heen voor wedstrijd en wilde daar dan gelijk naar vragen. Komt mooi uit.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:11

Als je per se leder wil, zijn Claassen en Van der Wiel toptuigen, maar wel vrij duur.

Ik was vroeger ook niet te vinden voor kunststof, heb bv. ook een lederen Ideal gehad. Ik vond leder veeeeel mooier. En toch ..., anderhalf jaar geleden ben ik dan toch gezwikt en eerlijk? Ik zou geen lederen tuig meer willen. Het is veel lichter, veel praktischer, oersterk en het ziet er echt niet plastiek uit hoor.
Mijn man rijdt met Zilco dat in Nederland verdeeld wordt door Edwin van de Stok die bovendien een prima service levert. Zelf rijd ik met een Kieffer tuig. Van beide tuigen zijn we tevreden.

Succes met de zoektocht!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 12:50

mrie schreef:
Wij hebben tuig gekocht bij deze tuigenmaker en we zijn er erg tevreden over http://www.pclaessen.nl

Ons schoftje voor de gig (2-wieler, doorlopende brancardbeugels en koperbeslag) kostte bij Paul ongeveer 2000 euro. :o

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-15 13:51

Alleen voor het schoftje?? :o We hebben inmiddels een passend tuig van IR gevonden. Niet helemaal onze kleur,maar het past wel. Wellicht dat we in de toekomst, als ze uitgegroeid is, een schoft op maat laten maken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 13:56

Ja, alleen voor het schoftje.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:40

Mijn lusitano merrie paste destijds ook mijn Ideal tuig van mijn andere paard niet, ik heb toen eerst een 2e hands tuig gekocht bij Paul Claessen en later een nieuwe.
Super fijne goed passende tuigen!