[AR] Sleeën met mini shet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kcinarual

Sleeën met mini shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 09:54

Hallo bokkers!
Ik vroeg mij af of ik in de winter kan sleeën met mijn verzorgpony. Het is een mini shetlander van 8 jaar oud en 85cm hoog. Hij is niet beleerd voor de kar, maar het lange lijnen gaat super! (Reageert op stem en teugel hulpen.) Hebben jullie ideeën hoe ik er het best mee kan beginnen? En wat ik er voor moet aanschaffen?
Groetjes, Laura

Ps: Dit is mijn eerste forum, dus als het op de verkeerde plek staat, graag een reactie :)

cherrypower

Re: Sleeën met mini shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:55

Ik denk wel dat het kan maar ik zou hem eerst voor de kar zetten en voor goed passend tuig zorgen dan kan het wel denk ik

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 10:00

cherrypower schreef:
Ik denk wel dat het kan maar ik zou hem eerst voor de kar zetten en voor goed passend tuig zorgen dan kan het wel denk ik

Is het nodig om een heel tuig aan te schaffen? Of is een borsttuig + longeersingel genoeg? Voor de kar zetten kan helaas niet. De kar die we op stal hebben past niet achter een mini shet :(

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:04

Je kan niet zomaar een paard ergens voor zetten en denken dat hij vanzelf weet hoe het moet. Ik zou inderdaad eerst een goed tuig aan schaffen. Sowieso een borsttuig en misschien zijn er wel complete tuigjes te vinden op van die ruil sites op Facebook voor een klein prijsje. Je zou kunnen oefenen met slepen van banden en eventueel later een pallet.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:08

Ach, het is een beestje van 85cm. Geen groot paard wat vet aan de kletter kan gaan.
gewoon lekker proberen. Eerst met iemand die er naast loopt en als het goed gaat gewoon lekker doen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:10

Een goed tuig is wel ter zeerste aan te raden.
Niet lopen etterbakken met singels en strotouwtjes zoals op dat youtube filmpje...

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:11

Tuurlijk is dat aan te raden. Maar voor die ene dag dat er sneeuw in nl ligt en ts wil sleeen zou ik ook geen goed tuig aanschaffen hoor.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 10:17

Ik zit er aan te denken om een werktuigje/borsttuigje aan te schaffen en zelf een zweng (als ik het goed zeg) te maken. Een longeersingel is al wel aanwezig. Ik vroeg me nog wel af, is een broek met het sleeën erg belangrijk? En waar dient het voor?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:19

Ik gebruik de broek om de strengen op te houden.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 10:28

MarlindeRooz schreef:
Ik gebruik de broek om de strengen op te houden.

Is het persé nodig om daar een broek voor aan te schaffen? Of kan het ook zonder?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:33

Wij doen dat ook met onze shet en de strengen bind ik op met een touwtje over zijn kont. Wel borsttuig.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:35

Eerst beleren voor de koets!! Onze shet loopt ook voor de slee in de winter (kindersleetje met constructie eraan gewoon voor de fun in de wei) maar die loopt al jaren voor de koets en vond de slee toch best wel spannend. Bovendien: Als je kunt sleeen ligt er sneeuw dus is het glad, dus wil je niet dat je paardje dan schrikt en ervandoor vliegt met risico op ernstig letsel

Goed passend tuig is sowieso noodzakelijk!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 12:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 07:55

ik vind sleeën een beetje tricky je zit zo pal achter je pony en de strengen hangen laag. maar als je dat oplost is het wel heel gaaf! heb je hem wel eens de bak laten slepen? dat is misschien wel handig anders snapt hij straks niet dat ie moet lopen met gewicht op zijn borst :P

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:21

Ik heb het gewoon met hooi touwtjes gedaan. Als ik de strengen zou gebruiken dan zou de pony met zijn mond aan mijn armen trekken in plaats van met zijn borst. Wat je in mijn ogen nodig hebt is dus een menhoofdstel met leidsels, een borsttuig en een schofttuig. Wel zit je er heel vlak achter dus zou m eerst voor de kar beleren zodat ie niet als een dolle tekeer gaat.

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:31

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 17:34

Er zijn echt al zoveel slee-topics.. misschien handig om eerst eens de zoekfunctie te gebruiken.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 20:59

Ik heb mijn shet gewoon voor de slee geknupt voor t eerst. Wel met een goed mentuig! Had toen een keer eerder voor de wagen gestaan.

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:07

Eerst even kijken hoe hij reageert op de slee zonder iemand erop, dat lijkt me het handigst, als hij bijvoorbeeld gaat bokken... Heb je ook goed tuig of niet?

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:19

MysticDawn schreef:
Eerst even kijken hoe hij reageert op de slee zonder iemand erop, dat lijkt me het handigst, als hij bijvoorbeeld gaat bokken... Heb je ook goed tuig of niet?

Daar zou ik heel erg mee uitkijken, zeker met een onbeleerde pony... Een sleetje (er van uit gaande dat het een huis tuin keuken sleetje is) is licht geeft geen weerstand en mocht de pony ervan doorgaan dan gaat die alle kanten op. In het ergste geval raken de benen in de strengen / of nog erger de slee met verwondingen en trauma's als gevolg. Ik zou dan eerder kijken of je er toch niet eerst iets gewichtigs aan kan hangen; een sleep of grote autoband.

mazzeltje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:21

Ik zou hem ook eerst goed beleren voor de wagen voordat je hem voor de slee gaat zetten :j

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-15 21:49

Bedankt voor jullie reacties!! Ik ga er mee aan de slag :)