ik heb mijn shetlander al een paar x voor de kar gehad en dat ging opzich wel super goed alleen laatst is het mis gegaan en ze gaan bokken naar de kar en is ze zo de struiken in gerent hoe kan ik het besten mijn shet veder beleren zodat ze er geen trauma aan over houd
Niet zelf gaan klungelen maar goede begeleiding zoeken. En ja, dat kost geld. Maar liever wat meer geld besteed, dan een pony die er nooit meer voor wil, toch?
Femke_Tweety
Geplaatst: 14-07-15 15:35
Kort en simpel antwoord:
Met hulp van een ervaren menner, niet alleen.
Dan kan het zeker goed komen, en is mennen erg leuk. Maar als het fout gaat, gaat het ook vaak echt behoorlijk fout.
Succes met iemand zoeken met ervaring, en veel plezier met je shet.
Brainless
Geplaatst: 14-07-15 15:37
Sowieso weer een stap terug. Gaan lange lijnen en slepen.
Hoeveel menervaring heb jezelf? Anders haar door laten beleren door een ervaren menner.
Maanoogje
Geplaatst: 14-07-15 15:38
Ik zou zeker begeleiding zoeken ja. Het is nu al eens misgegaan, en de kans zit er dik in dat dit nog eens gaat gebeuren. Dan kun je maar beter een ervaren iemand meenemen. Is veiliger voor jullie beiden. (Het is sowieso beter om met z'n tweeën te gaan mennen. Ik durf met het paard wat ik verzorg (is al 17 en loopt bijna haar hele leven al voor de kar) niet eens in m'n eentje te mennen. Ze doet nooit iets fout, maar ik vind het gewoon gevaarlijk.)
xdyonn
Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-15 15:38
ja mensen bij mij op stal die doen ook mennen en die hebben mij geholpen er mee
Brainless
Geplaatst: 14-07-15 15:39
xdyonn schreef:
En waar waren zij toen zij ging bokken? Kunnen zij haar niet verder beleren?
Als jezelf weinig/geen ervaring hebt met goed mennen, dan is het onverstandig met een onbeleerde pony aan de gang te gaan.
Mennen is wel iets anders dan rijden. Ik zou je zo een horrorverhaal kunnen vertellen over een goed beleerd paard die toch ondanks alles een keer goed geschrokken is en er met kar en al vandoor ging. Hij heeft z'n verwondingen niet overleefd. Nooit zomaar gaan mennen in je eentje is mijn conclusie, zeker niet als je zoals het vanuit jou hoek klinkt weinig tot geen ervaring hebt.
Chantaliiejj
Geplaatst: 14-07-15 15:42
Zoek hulp van iemand die hier ervaren mee is. Als je nog niet veel 'verstand' hebt van het mennen zou ik zeker iemand gaan zoeken die hier ervaren mee is en een tip: neem eventueel lessen in het mennen!
xdyonn schreef:
Hoeveel ervaring hebben zij ? en ging het toen wel goed ? als hun voldoende ervaring hebben kunnen zij je misschien veder helpen
xdyonn
Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-15 15:44
tja als zij een trauma heeft dan kan ik niks meer met haar
mijn shet staat bij een camping in de buurt van wansveld
tamary
Geplaatst: 14-07-15 15:48
xdyonn schreef:
Niet altijd waar. Echter heb je goede hulp nodig, liefst ook met een goede en zwaardere pony om zo'n dier naast in het 2-span verder te beleren voordat je weer enkelspan kan overwegen.
Wansveld is voor mij te ver weg om mee te kijken helaas.
Gaat het trouwens om dezelfde shet waar je in November problemen mee had met een bit? Zo ja: Is dat probleem volledig opgelost? Want als ze het bit nog niet volledig snapt, als in links rechts ophouding en ruimte geven, dan maakt dat het natuurlijk wel extra lastig...
ja klopt is die zelfde shet maar het bit doet ze nu zonder problemen in en het sturen kent ze ook al
Dennis
Geplaatst: 14-07-15 15:53
Wat zegt je instructeur er van?
Wat deed je groom toen het fout leek te gaan?
Nikki6
Geplaatst: 14-07-15 15:53
Ik zou zeker een professionele men-instructeur erbij vragen. Dan kunnen jullie samen met de pony werken en leer jij er ook wat van. Het kan zijn dat je pony ervan door ging doordat je tuig niet goed zit of je hebt wat signalen van je pony gemist. Er is alleen iets aan te doen door iemand met kennis van zaken die het ter plekke ziet. Misschien kost dat wat, maar uit ervaring kan ik vertellen dat je daar veel plezier van hebt.
Ik heb twee shetlanders beleerd met behulp van mijn instructeur, hij zei altijd precies wat ik nodig had en dat gaf me veel vertrouwen. Met behulp van een instructeur ga je er heel veel plezier aan beleven!
xdyonn
Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-15 15:55
ik heb geen instructeur en groom mensen op stal helpen mij en die mennen ook al heel lang
Yaralisa
Geplaatst: 14-07-15 15:56
Wat de rest ook al zegt: neem goede begeleiding. En dan niet af en toe wat mensen van stal die je helpen maar een consequente, ervaren begeleider. Dat zal beter werken dan hulp van verschillende mensen die advies geven. Ook al is dat goedbedoeld. En niet zelf verder aanrommelen.
MissBmx
Geplaatst: 14-07-15 15:57
Goede begeleiding zoeken meer kan ik je niet adviseren. Sowieso nooit alleen gaan beleren altijd met een ervaren iemand erbij. Een trauma hoeft ze echt niet gelijk te hebben hoor
me pony=mijn pony
Brainless
Geplaatst: 14-07-15 15:58
xdyonn schreef:
ik heb geen instructeur en groom mensen op stal helpen mij en die mennen ook al heel lang
Maar waar waren zij toen je pony ging bokken?
MissBmx
Geplaatst: 14-07-15 15:58
xdyonn schreef:
hoezo dat dan?
xdyonn
Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-15 15:59
die liepen er naast maar die konden haar niet houden