Ik heb een vraagje over het longeren. ik longeer zelf meestal met slofteugel maar nu hoorde ik dat dit best gevaarlijk is aangezien dat die niet kapot kunnen als er iets gebeurt en je paard zich dus kan bezeren. Zelf heb ik ook een pesoa alleen heb ik hier geen ervaring mee.
Wat zijn de voor en nadelen van deze 2 hulpmiddelen.
Het gaat er om dat mijn paard een beter houding aan neemt. Hij is tijdens het rijden erg sterks en geeft niet na op rechts.het is een 13 jarige ruin kwpn
Heeft iemand tips op dit op te lossen Door longeren en evt tips voor het rijden.
Gr.
Myhorse20
Geplaatst: 23-06-15 11:47
veel voltes rijden,wendingen,stellingen en vaak van tempo wisselen stap draf galop stap halt galop galop stap halt enzovoort en dan zal die binnenkort nageven op allebei de teugels!
Ik gebruik een longeerhulp (weet niet hoe die heet..) Het is een katoenenband die over de rug, tussen de benen door, naar het bit gaar. Hij is iets elastisch, dus er zit iets speling op en als ze nageven is gelijk alle druk weg.
Met het rijden rij ik veel tempowisselingen, maar ook tempowisselingen in een gang (draf, middendraf). Verder doe ik veel voltes rijden op willekeurige plekken en verschillende grote. Van wijken en volte openen/sluiten worden ze ook vaak losser.
Ik heb het nu met pessoa gedaan ging erg goed bedankt. andere tips blijven welkom
MissYvette4u
Geplaatst: 25-06-15 13:31
Weet niet of mijn vraag hier goed staat, kreeg niks anders gevonden en dit topic sluit het beste op mijn vraag aan denk ik.
Er is mij aangeraden om af en toe mijn jong paard (3jr) met de longeerhulp aan het bit te longeren zodat hij leert zijn hoofd rustig neerwaarts leert houden en hij zijn rug beter gebruikt zonder dat ik als ruiter hem daarin belemmer. Ik heb dat een keer geprobeerd en in stap ging dat heel goed maar in draf en galop gooide hij ineens zijn hoofd omhoog de lucht in en gaat hij op de rem. Het kan niet anders dan dat hij er zichzelf in de mond veel pijn mee doet, ondanks het milde bit! Tijdens het rijden met name in de draf gooit hij nu ook hier zijn hoofd omhoog en gaat hij op de rem. Iets wat hij niet eerder tijdens het rijden heeft gedaan!
Heeft er iemand een idee waarom hij zijn hoofd ineens zo hoog opgooit? Ik heb hem een paar maanden geleden een aantal x zonder bit aan het halster gelongeerd met de longeerhulp. De longeerhulp zat op het langste standje maar hij bleef toen netjes braaf doorlopen.
Dat je paard niet na geeft op rechts komt waarschijnlijk omdat je paard niet recht is. Wanneer een paard strak in de spieren zit, zal het paard moeilijk of niet voorwaarts/neerwaarts (Nageeflijk) gaan lopen. Dit zou je dus moeten oplossen.
Nu geeft je aan door te longeren met hulpteugels/hulpmiddelen. Maar eigenlijk zou je dit ook heel goed zonder kunnen doen. Zelf ook eerder met hulpmiddelen gelongeerd, maar eigenlijk verplicht je je paard zo te lopen zonder dat het paard zijn lange rugspier eigenlijk ontspant. Het paard moet namelijk zijn/haar lange rug spier gaan ontspannen om het zo langer te krijgen. Als het paard dat heeft, dan kan het paard ook voorwaarts/neerwaarts lopen. Is dit namelijk niet zo, dan gaat het paard altijd met het hoofd omhoog lopen, want naar beneden doet zeer.
Longeer nu zelf ook zonder hulpteugels en zag bijna direct resultaat. Heb een paard wat met hulp heel mooi voorwaarts/neerwaarts loopt. Precies zoals je het graag ziet, maar gaat de teugels eraf dan ging dat koppie gewoon weer lekker de lucht in. Nu longeer ik al een tijd zonder maar nu loopt mevr gewoon met haar hoofd aan de grond. Vanuit hier kan ik dan weer verder opbouwen. Zelfde als mijn andere dame. Die was zo'n stress kip dat ze geen ontspanning kon vinden, niet met longeren, niet met rijden! Alleen met lopen aan de hand. Nu longeer ik hetzelfde met haar en ze vind heerlijk ontspanning. De nageeflijkheid komt er lekker in en we zijn in 2 maand zover vooruit gegaan, terwijl we daarvoor niet vooruit maar juist achteruit gingen.
Ik wil je dus graag meegeven dat hulpmiddelen niet altijd het juiste resultaat geeft, ook al gebruiken heel veel mensen het.
Missyvette --> Eigenlijk is het verhaal hier boven misschien ook voor jou van toepassing. Het paard moet jouwn gewicht er ook bijdragen. Wanneer de rug spier niet lang genoeg is, om de buikspieren aan te spannen dan gooit het paard het hoofd omhoog. Anders doet het zeer. Maar nu dwing jij het paard eigenlijk in een positie te lopen wat het paard niet kent en waar het paard blijkbaar ook geen ontspanning voor heeft. Dus moet een paard een keuze maken. Of zere spieren of mond. Met longeren heeft het paard niet jouwn gewicht erbij.
Dit is mijn mening op jullie vragen. Mochten jullie er anders over denken, dan is dat natuurlijk helemaal goed.
waarom zet je een jong paard zonder enige bespiering aan de hulpteugels met longeren??? Dat is vragen om problemen, wat je nu dus ook hebt gekregen aan MissYvette. Blijkbaar was je paard er nog helemaal niet aan toe om zo nageeflijk te lopen en is hij er tegenin gegaan. Wat hij nu ook onder het zadel doet, succes met dat weer afleren.
Voor de TS: als je paard op rechts niet na wil geven, moet je gaan onderzoeken waardoor dat komt. Niet met allerlei hulpmiddelen het erin dwingen! als hij het niet kan, zal hij met hulpteugels eraan wel een manier verzinnen om alsnog eronder uit te komen en dat is ook geen oplossing.
Voor het goede longeren zonder hulpteugels wil ik jullie verwijzen naar de site van Mireille den Hoed (www.stalmireille.nl). zij legt daar uit hoe je goed kunt longeren om je paard rechter te maken en waardoor hij vanzelf gaat nageven (zonder hulpteugels).
Hm tja als ervaren mensen me dat aanraden ga ik er van uit dat ze weten wát ze aanraden. Zo zie je maar weer. Uitleg klinkt logisch, bedankt daar voor! De longeerhulp gaat de komende tijd de kast in