leadrope 6,70m

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ninietje_x

leadrope 6,70m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 16:52

Oke, ik kom hier even echt een heel achterlijke vraag stellen. :+

Heeft er iemand een foto van zijn/haar paard aan het werk (longeren, grondwerk, maakt niet uit wat) met een leadrope van 6,70 m ? (mag ook 7m ofzo zijn of ergens in de buurt daarvan)
Ik wil er namelijk graag eentje kopen deze zomer, want ik vind een longe nogal onhandig aangezien dat al meteen zo lang is en ik nogal onhandig ben :o en dan kan ik dit ineens gebruiken voor zowel grondwerk als longeren, vrijheidsdressuur, bitloos rijden (ja, soms rij ik dus zonder zadel met 1 leadrope met een halster op m'n verzorgje :') ) en hoef ik niet telkens creatieve oplossingen te vinden om geen longe te moeten gebruiken.

Waarom ik dit vraag is omdat ik wil zien of dit lang genoeg is, zodat ik niet achteraf me bedenk dat ik beter een langere leadrope had gekocht.

Alvast bedankt!

Lara

Re: leadrope 6,70m

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:57

6,70 is errug lang om als teugels te gebruiken, of je 'm als een soort mecate van willen vastmaken. Ik gebruik 'm om te longeren en soms met grondwerk, maar over het algemeen gebruik ik mijn kortere leadrope voor t grondwerk en VD. Die is 3,6 meter. Die van 3.6 gebruik ik ook wel eens als teugels, maar zijn te kort om mee te longeren.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 20:15

Lara schreef:
6,70 is errug lang om als teugels te gebruiken, of je 'm als een soort mecate van willen vastmaken. Ik gebruik 'm om te longeren en soms met grondwerk, maar over het algemeen gebruik ik mijn kortere leadrope voor t grondwerk en VD. Die is 3,6 meter. Die van 3.6 gebruik ik ook wel eens als teugels, maar zijn te kort om mee te longeren.

zou eentje van 5m wel lang genoeg zijn om ook grondwerk mee te doen?

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:31

Als er een van 3,6 lang genoeg is, is 5 meter ook lang genoeg. Je moet je ook afvragen of t niet té lang is en je alleen maar jezelf in de weg zit. Ik raad je aan om gewoon eentje van 3.6 én eentje van 6.7 te nemen.

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=562AEA88
Niet een echte trainingsfoto maar dit is mijn verzorgster die loopt met een 3,6m. Je ziet hier denk ik wel hoe lang ie ongeveer is.. Die variant van 3,6 heb ik ook in het zwart. Hierzie je hoe lang die ongeveer is (net zoiets als mijn gewone touwteugels die het andere paard draagt)

Ik heb globaal terug gekeken maar heb geen foto's kunnen vinden waar ik werk met de 6.7

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:17

6.7m is veel te lang om als rijteugel te gebruiken. 3,6m kan je ook mee longeren, kan alleen zijn dat je zelf iets grotere rondjes moet lopen. Die 6.7m hoef je niet meteen z'n volle lengte van te gebruiken. Begin op dezelfde lengte als de 3.6m en verleng naar mate je meer ervaring krijgt. Rest laat je achter je op de grond vallen desnoods.

Je kan ook een teugel voor het rijden aan je halster doen, knoop er in zodat paard er niet in kan staan en je kan gewoon longeren/grondwerken zonder andere spullen te hoeven pakken.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 23:42

Het heeft een hele goede reden waarom je over het algemeen start met een 12 ft (3,6 meter).
Namelijk zodat je niet meteen volledig in de knoop raakt ;)

Voor de echte basis in grondwerk en voor het meeste vrijheidsdressuur kun je best af met een 12 ft. hoor. Alle dingen die op niet te grote afstand hoeven kun je hiermee uitvoeren.

Een 22 ft. (6,7 m.) leadrope is enorm fijn voor het wat gevorderde werk aan een lang touw. Genoeg touw om je paard de ruimte te geven en te kunnen werken met begrippen als 'slack in the rope' en om te werken in draf en galop op meer afstand.

Een 22 ft kun je juist makkelijk knopen en gebruiken als mecate om te rijden (in combi met touwhalster), je hebt dan meteen een leadrope om mee te spelen als je afstapt.

Hier een foto van mij met mijn pony aan de 22 ft. Denk 1,5 meter korter omdat het touw niet aan het halster zit maar om haar hals ;)
Afbeelding

en hier waar ik haar achterwaards vraag. Let ook wat er naast me op de grond ligt. Nog méters! Een 22 ft is erg handig als je die ruimte denkt te gebruiken. Zo niet, neem je lekker een 12 ft :)
Afbeelding

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 12:53

Lara schreef:
Als er een van 3,6 lang genoeg is, is 5 meter ook lang genoeg. Je moet je ook afvragen of t niet té lang is en je alleen maar jezelf in de weg zit. Ik raad je aan om gewoon eentje van 3.6 én eentje van 6.7 te nemen.

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=562AEA88
Niet een echte trainingsfoto maar dit is mijn verzorgster die loopt met een 3,6m. Je ziet hier denk ik wel hoe lang ie ongeveer is.. Die variant van 3,6 heb ik ook in het zwart. Hierzie je hoe lang die ongeveer is (net zoiets als mijn gewone touwteugels die het andere paard draagt)

Ik heb globaal terug gekeken maar heb geen foto's kunnen vinden waar ik werk met de 6.7

Mijn bedoeling is net om één leadrope voor alles te hebben zeg maar, zodat ik niet continu moet wisselen (als je snapt wat ik bedoel). Ik wil er ook gewoon zeker van zijn dat hij lang genoeg is, want m'n verzorgpaard vind het fijner dat hij genoeg ruimte heeft tijdens het galopperen aan de longe, of toch zeker als hij aanspringt in galop.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 13:01

tamary schreef:
6.7m is veel te lang om als rijteugel te gebruiken. 3,6m kan je ook mee longeren, kan alleen zijn dat je zelf iets grotere rondjes moet lopen. Die 6.7m hoef je niet meteen z'n volle lengte van te gebruiken. Begin op dezelfde lengte als de 3.6m en verleng naar mate je meer ervaring krijgt. Rest laat je achter je op de grond vallen desnoods.

Je kan ook een teugel voor het rijden aan je halster doen, knoop er in zodat paard er niet in kan staan en je kan gewoon longeren/grondwerken zonder andere spullen te hoeven pakken.

Rijteugel is niet zo'n groot probleem hoor, het gaat vooral om het longeren en grondwerk en of een 6,70 m leadrope daar lang genoeg(/te lang/te kort) voor is. Ik wil er vooral zeker van zijn dat ie niet te kort is, maar ook weer niet zo lang als een longe want dat vind ik verschrikkelijk.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 13:10

raya00 schreef:
Het heeft een hele goede reden waarom je over het algemeen start met een 12 ft (3,6 meter).
Namelijk zodat je niet meteen volledig in de knoop raakt ;)

Voor de echte basis in grondwerk en voor het meeste vrijheidsdressuur kun je best af met een 12 ft. hoor. Alle dingen die op niet te grote afstand hoeven kun je hiermee uitvoeren.

Een 22 ft. (6,7 m.) leadrope is enorm fijn voor het wat gevorderde werk aan een lang touw. Genoeg touw om je paard de ruimte te geven en te kunnen werken met begrippen als 'slack in the rope' en om te werken in draf en galop op meer afstand.

Een 22 ft kun je juist makkelijk knopen en gebruiken als mecate om te rijden (in combi met touwhalster), je hebt dan meteen een leadrope om mee te spelen als je afstapt.

Hier een foto van mij met mijn pony aan de 22 ft. Denk 1,5 meter korter omdat het touw niet aan het halster zit maar om haar hals ;)
[ Afbeelding ]

en hier waar ik haar achterwaards vraag. Let ook wat er naast me op de grond ligt. Nog méters! Een 22 ft is erg handig als je die ruimte denkt te gebruiken. Zo niet, neem je lekker een 12 ft :)
[ Afbeelding ]

Aan jouw idee van hem te gebruiken als mecate had ik nog niet eens gedacht! Bedankt daarvoor, dan heb ik daar ook al een oplossing voor! :)
Ik denk dat ik toch eerder voor een 6,7 meter leadrope of een 5 meter leadrope ga, aangezien hij wel al wat grondwerk kan, daar gebruikte ik vroeger een 2m leadrope voor maar dat vond ik veel te kort eigenlijk... Longeren deden we gewoon aan de longe maar die vond ik dan weer veel te lang.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:44

(klik op foto om deze te vergroten, hij is te groot dus dit is de thumb )
Afbeelding
Ik heb een leadrope van 4m
dit is perfect voor al het grondwerk ik heb nooit koord te kort in mijn hand. Voor het draf, galopwerk en op verdere afstand te werken is deze dan wel weer te kort en heb je een langere nodig van ongeveer 7 meter :)
ik heb de mijne van de two lazy seven ranch, maar dit is in België.
op horsecharms zijn er verschillende maten en ook prachtige kleurtjes verkrijgbaar
http://www.horsecharms.eu/nl/

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:49

Ik heb er laten maken bij horsebeads en in de plaats van 3 meter heb ik toen 6,5 meter gevraagd en die is groot genoeg! Ik heb ook liever groter zodat je nooit touw tekort komt en ik vind met 3,5 longeren wel heel erg klein dus ik denk dat je beter iets van 6,5 of ertussen in kan nemen. Voor teugels kan je ze altijd zo knopen dat ze wel passen denk ik.

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 14:48

x_Kaat_x schreef:
[ Afbeelding ]
dit is perfect voor al het grondwerk ik heb nooit koord te kort in mijn hand. Voor het draf, galopwerk en op verdere afstand te werken is deze dan wel weer te kort en heb je een langere nodig van ongeveer 7 meter :)
op horsecharms zijn er verschillende maten en ook prachtige kleurtjes verkrijgbaar

Ik denk dat ik dan maar eentje van 6,70 m ga bestellen, want het is de bedoeling om hem ook echt te laten lopen aan de 'longe' als ik niet genoeg tijd heb om hem te rijden.
Ik woon in België en ben al op de two lazy seven ranch geweest, dus dat is geen probleem!

ninietje_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 14:52

RianneEnzo schreef:
Ik heb er laten maken bij horsebeads en in de plaats van 3 meter heb ik toen 6,5 meter gevraagd en die is groot genoeg! Ik heb ook liever groter zodat je nooit touw tekort komt en ik vind met 3,5 longeren wel heel erg klein dus ik denk dat je beter iets van 6,5 of ertussen in kan nemen. Voor teugels kan je ze altijd zo knopen dat ze wel passen denk ik.

Ja, ik vind longeren met 3,5 ook erg klein en heb zeker met galopperen liever dat hij wat meer ruimte heeft.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:06

ninietje_x schreef:
x_Kaat_x schreef:
[ Afbeelding ]

Ik denk dat ik dan maar eentje van 6,70 m ga bestellen, want het is de bedoeling om hem ook echt te laten lopen aan de 'longe' als ik niet genoeg tijd heb om hem te rijden.
Ik woon in België en ben al op de two lazy seven ranch geweest, dus dat is geen probleem!

Oh voila :')
wel ik vind het materiaal van daar wel allemaal heel goed :j
de juiste lengte enz. alleen jammer dat er in de 7m leadrope's geen speciale kleurtjes zijn :P