Ik denk dat dit het beste deel van het forum is om het topic te plaatsen, zo niet, willen de Mods 'm alsnog op de goede plaats zetten?

Sinds een weekje ben ik bezig met het (beginnen van) trainen met een 4-jarig (dressuur)paard. Ze is helaas nog herstellende van een blessure, en daarom ben ik gewoon lekker met haar aan het knuffelen, poetsen en spelen. Ook heb ik al even mijn hoofdstel gepast, zonder bit uiteraard. Ik heb de bakstukken maar even aan de neusriem vast gemaakt, zodat deze haar niet konden irriteren of laten schrikken. Ze heeft het hoofdstel hoogstens 30 seconden om gehad, en ze reageerde braaf (het lijkt uiteraard op een halster, dus zo gek is het niet).
Ook heb ik gisteren wat rondjes met een dekje op haar rug aan het halster gestapt, dat deed ze heel braaf. Verder heb ik haar even aan een plasticzak laten ruiken, en deze al knisperend wat over haar lichaam gehaald, een soort schriktraining, maar dan heel licht en niet bijzonder. Wel is dit iets wat ze tegen gaat komen in de sport straks natuurlijk, vandaar dat ik het af en toe even mee pak.
Dit soort kleine dingetjes wil ik volhouden. Naderhand wil het uit uitbreiden tot licht longeerwerk en uiteraard wordt ze daarna klaargestoomd voor het echte werk. Maar dit is nog lang niet aan de orde.
Nu mijn vraag: Wat zouden jullie met zo'n paard doen?
Ik moet er wel bij vertellen dat er vorig jaar al iemand op gehangen heeft, en dat ze dus deels al dingen kent. Helaas bleek ze toen geblesseerd. Vanmiddag moet ze weer heen om gekraakt te worden, en dan vraagt de eigenaresse voor mij wat ze allemaal kan en vooral mag doen. Hier pas ik de training UITERAARD op aan!
Onzinnige reacties zijn niet gepast.
Mvg.