Het werken met een 4-jarig paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sannerocky

Het werken met een 4-jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 17:26

Hallo Bokkers,

Ik denk dat dit het beste deel van het forum is om het topic te plaatsen, zo niet, willen de Mods 'm alsnog op de goede plaats zetten? :D Alvast bedankt!

Sinds een weekje ben ik bezig met het (beginnen van) trainen met een 4-jarig (dressuur)paard. Ze is helaas nog herstellende van een blessure, en daarom ben ik gewoon lekker met haar aan het knuffelen, poetsen en spelen. Ook heb ik al even mijn hoofdstel gepast, zonder bit uiteraard. Ik heb de bakstukken maar even aan de neusriem vast gemaakt, zodat deze haar niet konden irriteren of laten schrikken. Ze heeft het hoofdstel hoogstens 30 seconden om gehad, en ze reageerde braaf (het lijkt uiteraard op een halster, dus zo gek is het niet).

Ook heb ik gisteren wat rondjes met een dekje op haar rug aan het halster gestapt, dat deed ze heel braaf. Verder heb ik haar even aan een plasticzak laten ruiken, en deze al knisperend wat over haar lichaam gehaald, een soort schriktraining, maar dan heel licht en niet bijzonder. Wel is dit iets wat ze tegen gaat komen in de sport straks natuurlijk, vandaar dat ik het af en toe even mee pak.

Dit soort kleine dingetjes wil ik volhouden. Naderhand wil het uit uitbreiden tot licht longeerwerk en uiteraard wordt ze daarna klaargestoomd voor het echte werk. Maar dit is nog lang niet aan de orde.

Nu mijn vraag: Wat zouden jullie met zo'n paard doen?

Ik moet er wel bij vertellen dat er vorig jaar al iemand op gehangen heeft, en dat ze dus deels al dingen kent. Helaas bleek ze toen geblesseerd. Vanmiddag moet ze weer heen om gekraakt te worden, en dan vraagt de eigenaresse voor mij wat ze allemaal kan en vooral mag doen. Hier pas ik de training UITERAARD op aan!

Onzinnige reacties zijn niet gepast.

Mvg.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:35

Je zou grondwerk kunnen proberen. Succes!

Babbelientje

Re: Het werken met een 4-jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:39

Aangezien het hier een paard betreft dat nog niet gereden kan worden, lijkt het me wel redelijk logisch dat het grondwerk gaat worden ;) De vraag is alleen wat voor grondwerk. Ik zou inderdaad doorgaan met spelenderwijs dingen introduceren, zoals je nu ook al doet. Ga bijvoorbeeld met haar wandelen en doe dat met een dekje op de rug. Of gebruik bij het wandelen een hoofdstel ipv halster, eerst zonder en dan met bit. Je kunt ook aan de slag met vrijheidsdressuur en/of clickertraining. Houd het leuk voor haar, dan hebben jullie daar allebei later vast plezier van!

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:21

Ga verder zoals je bezig bent en bouw langzaam verder op. Ga regelmatig met het paard buiten wandelen, zodat ze aan het meeste gewend is tegen dat je begint met intensievere training.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:26

Veel afwisseling en korte training vind ik altijd erg prettig bij jonge paarden. Zeker eens lekker buiten wandelen, maar ook buiten stukjes training meenemen, pasje opzij, achteruit, wachten enz zodat ze leert buiten het terrein ook braaf te blijven. Schriktrainingen zijn altijd leuk en ik pak ook vaak het grondwerken/vrijwerken/los longeren mee, wat een stukje spelen is, maar ook mijn commando's en lichaamstaal opvolgen is.

Als er al iemand over heen heeft gehangen is ze met de meeste dingen wel bekend, dat scheelt. Maar ook nieuwe dingen deed ik altijd alsof het de normaalste zaak van de wereld was, zodat ze ook wat nuchterder reageerden.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:37

Zoals ik het nu lees, lees ik vooral dat je voorzichtjes bent met haar. Een plastieken zak kan veel meer lawaai maken dan enkel knisperen. En die kan ze ook tegen komen. Met mijn vierjarige doe ik grondwerk. Reageren op stemcommando's, lichaamstaal. Ook alles laten kennis maken. Maar ik doet het niet zachter omdat ik weet dat hij kan schrikken. Eigenlijk maak ik er een spel van om hem wel te doen schrikken eenmaal hij het geroken of gezien heeft. En dan er veel lawaai maken met die zak bv. Kan even duren dat dat ze bang zijn maar als je juist niet voorzichtig bent en geduldig bent gaan ze veel minder schrik hebben. Natuurlijk moet je wel begrijpen wanneer je paard even een pauze verdient als beloning of wanneer hij dapperder doet. Wat bij mijn paard echt het belangrijkste is is dat ik hem beloon met mijn stem vanaf hij iets goed doet. Daar bloeit hij echt van open en dan zoekt hij steeds meer manieren om zo'n beloning te krijgen.
Zelf vind ik schriktraining en zo het eerlijkste als je paard weg kan lopen als het hem even te veel word. Zeker in het begin met een nieuw voorwerp. Anders gaan ze veel sneller gaan trekken aan het halster en gaan ze zo meer kans maken om te weten te komen dat mensen toch niet sterker zijn dan hun.
Zeker ook niet te veel op 1 dag willen doen. En stoppen wanneer het even genoeg is voor haar. Wat ook altijd mooi is, is al je stopt op een hoogtepunt. En als je op tijd staat is het ook erg moeilijk om dergelijke vertrouwenszaken te doen.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 22:42

Inderdaad, zoals hierboven genoemd: ik heb de plastic zak ook 2x omhoog gegooid zodat ze wist dat het bewegelijk was. Daar keek ze toch even van op.

Ze mag over een weekje het longeerwerk gaan leren, dus daar start ik dan ook mee. Zeer rustig aan natuurlijk.

Bedankt voor alle reacties trouwens! Ik ben bezig met het correct en respectvol aan het halster lopen. Ook pasjes achteruit en opzij zijn we mee bezig, en dat gaat al vrij goed. Wel is het een happertje en kan ze af en toe een trap naar achteren geven, om aan te geven dat ze het even niet snapt. Maar zodra ze iets snapt, is het over.

EvaRotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:49

Grondwerk lijkt mij ook de beste optie om mee te beginnen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:54

Hey wat grappig. Ik ken het paard waar jij over praat. Dat is de opfokvriendin van mijn 4-jarige :-).

En gezien het rillerige karakter van het paard zou ik zeker de nodige tijd aan grondwerk en daarna zeker ook vrijwerken besteden. Niet alleen heel leuk om te doen, maar ook de beste basis voor de toekomst.

Veel plezier met haar!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:01

Ik ga mee met de voorgaande meningen.

Wat ik opmaak uit je post en die van Olympia96, is het een stressy paardje dat al es moet losgemaakt worden? Mss kan je naast de training ook es overleggen met de eigenaars ivm voer: weinig krachtvoer, eventueel magnesium supplementeren... En zeker naar ontspanning toewerken, in haar geval in het begin aan de longe liever op de voorhand stofzuigen dan een sterrekijker.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 23:16

Ze is geen stressy paard, maar een normaal jong paard die zich niet anders gedraagt dan ieder ander paard die eigenlijk nog niets gedaan heeft en weinig kent. Daardoor is ze nog heel onzeker en heeft ze duidelijke handelingen nodig.

Voer is verder prima, ze krijgt zeer weinig krachtvoer vanaf nu.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 23:16

Olympia96 schreef:
Hey wat grappig. Ik ken het paard waar jij over praat. Dat is de opfokvriendin van mijn 4-jarige :-).

En gezien het rillerige karakter van het paard zou ik zeker de nodige tijd aan grondwerk en daarna zeker ook vrijwerken besteden. Niet alleen heel leuk om te doen, maar ook de beste basis voor de toekomst.

Veel plezier met haar!

Super leuk! Ja, ze heeft zeker even tijd nodig, het komt vanzelf.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:19

Stressy heb ik niet gezegd hoor :-). Ril of sensibel, hoe je het wil noemen. Bloedpaardje, maar wel erg lief.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 23:20

Olympia96 schreef:
Stressy heb ik niet gezegd hoor :-). Ril of sensibel, hoe je het wil noemen. Bloedpaardje, maar wel erg lief.

Inderdaad :D

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 01:12

En aub oefen ook het trailerladen op een rustige manier. Een kennis van mij gaat haar 5 jarige opleren en de trainer kwam het paard even snel op de trailer zetten (moest ergens zijn, ken je dat...). Ze hebben elke mogelijke manier geprobeerd. Paard is 4 maal de lucht ingegaan en ook 4 maal op haar rug gevallen. En dan hopen ze die nog goed zadelmak te krijgen... Moet nu verdoofd de trailer op.
Trailerladen is erg belangrijk. Schep een vertrouwensband, geen rekening houden met tijd(sdruk), volhouden en goed belonen. Dan komt het helemaal goed!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:07

Olympia96 schreef:

Ah, het woord rillerig gebruiken we niet vaak hier, ik zie dan een paard voor me dat staat te trillen op zijn benen, vandaar het misverstand.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:11

Gewoon alle andere dingen leren die een paard moet kennen.
Dus voeten geven netjes bij iedereen, afspuiten van voor tot achter en midden in.
Kennis laten maken met vreemde voorwerpen en dingen en geluiden.
Verkeers mak maken.
Trailer laden leren zodat ze mijpart zelfstandig de trailer op en af wandeld (is zooo handig!).
En eventueel indien gewenst kunstjes, maar dan wel verantwoord. (dus ivm blessure en ook geen gevaarlijke of irritante kunstjes).

Verder zou er als blessure leed deels geleden is, gelangeteugeld kunnen worden? Dan kan ook in stap uiteraard... etc.

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 23:26

Ik ben nu nog vooral bezig met het leren kennen van het paard. Ik ga haar geen kunstjes aanleren, maar wel laten wennen aan enge 'normale' voorwerpen. Als het van het zomer warm is moet ze inderdaad maar eens wennen aan water, maar dat is niet iets wat ik meteen ga doen. Vooral het netjes aan het halster mee lopen is erg belangrijk. Trailerladen gaan we ook zeker niet verder oefenen vóórdat ze degene die haar aan het halstertouw heeft echt respecteert, vertrouwt en luistert naar wat diegene van haar verlangt. Ze dramt op dit moment namelijk gewoon door je heen, gewoon omdat ze niet beter weet. En dat is natuurlijk helemaal niet gek, daarom werken we er aan :D