4 Savvy's van parelli?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mariek123

4 Savvy's van parelli?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 17:12

Hoi Bokkers,

Ik doe al een tijdje aan parelli maar ik begin me er nu echt in te verdiepen, maar ik kom niet verder dan die 4 Savvy's.. ik snap daar helemaal niets meer van.

En die levels zijn me ook erg ingewikkeld. Ik snap dat er bij de 4 Savvy's de termen bestaan uit: Online, Liberthy, Freestlyle en Finesse. Maar verder snap ik hem niet helemaal. :o

Weet iemand hoe ik verder kan komen?

Groet van Mariek

faunty

Re: 4 Savvy's van parelli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:14

die 4 savvy's zijn weer onderverdeeld in levels , neem anders eens een 90 dagen proef op parrelli connect , is superhandig

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:25

De vier savvy's zijn eigenlijk de vier categorieën. "On line" betekent dat je aan de lijn met je paard bezig bent, dus op de grond en met een touwhalster en leadrope. Daarnaast is "Liberty" ook op de grond, maar dan in vrijheid, dus je paard is helemaal los. "Freestyle" is rijdend met touwhalster en "Finesse" is rijden met bit, of in elk geval verfijnder rijden. In Level 1 werk je alleen aan On Line, in level twee komt daar Freestyle bij volgens mij, in level 3 Liberty en in level 4 Finesse. Dat was in de vorige level pathways, maar nu hebben ze een net nieuwe pakketten uitgebracht. De kennis daarin is eigenlijk hetzelfde, maar dan hebben ze het per Savvy verdeelt en daarbinnen de levels aangegeven in plaats van andersom. Als je meer vragen hebt, stel ze gewoon :)

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:31

kan iemand de site van die 90 dagen proef er op zetten?
Is het in het nederlands?

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:33

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:34

jammer dat het alleen in het engels is maar ik kan het maar eens proberen :D

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:59

NoorW schreef:
De vier savvy's zijn eigenlijk de vier categorieën. "On line" betekent dat je aan de lijn met je paard bezig bent, dus op de grond en met een touwhalster en leadrope. Daarnaast is "Liberty" ook op de grond, maar dan in vrijheid, dus je paard is helemaal los. "Freestyle" is rijdend met touwhalster en "Finesse" is rijden met bit, of in elk geval verfijnder rijden. In Level 1 werk je alleen aan On Line, in level twee komt daar Freestyle bij volgens mij, in level 3 Liberty en in level 4 Finesse. Dat was in de vorige level pathways, maar nu hebben ze een net nieuwe pakketten uitgebracht. De kennis daarin is eigenlijk hetzelfde, maar dan hebben ze het per Savvy verdeelt en daarbinnen de levels aangegeven in plaats van andersom. Als je meer vragen hebt, stel ze gewoon :)

Kleine verbetering, Freestyle is niet perse met touwhalster, Freestyle is vooral zonder contact rijden, waar Finesse wel met contact rijden is(gericht is op).
Wel of geen bit is van geen enkel belang, je kan Freestyle met bit doen en Finesse zonder, dat is meer een persoonlijke smaak.

Je begint met Freestyle rijden omdat je dan veel sneller en beter een onafhankelijke zit krijgt en met je lichaam moet rijden ipv met de teugels, ook helpt het bij het niet micromanagen van het paard, leert het jou je paard zijn eigen verantwoordelijkheid te laten nemen en het paard wordt geleerd op zichzelf te lopen en in balans te lopen. Goed voor zelfvertrouwen aan beide kanten, goed voor de communicatie tussen beide.

Als je dan toe bent aan Finesse heb je die goede gewoontes erin gesleten als het goed is. Je hebt een mooie onafhankelijke zit, je paard reageert licht op jouw lichaamshulpen, je paard kent zijn verantwoordelijkheden. Dan pak je het contact erbij zonder dat je nog allerlei foundation problemen hebt. Dat sluit vrij naadloos op elkaar aan.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:27

Goede verbetering Bowen :)