[AR] Oudere menpony weer oppakken met mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Oudere menpony weer oppakken met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:00

Wist even geen kortere titel :')

Ik lease een superleuke, lieve menpony. Ze is 1,15m en 18 jaar. Nu heeft ze al een tijdje niet voor de kar gestaan en weinig beweging gehad onder het zadel. Zo af en toe wel. Maar nu wil ik har dus weer actief gaan mennen. Dit vind ze erg leuk. Momenteel is ze ook echt te dik. Ze staat wel veel op de weide dus aan uitloop heeft ze geen gebrek ;) Pony is erg koel in het hoofd en is doodbraaf met mennen.

Nu vroeg ik me af hoe ik het kan opbouwen om 4 a 5x in de week weer lekkere buitenritjes in de polder te gaan maken (mennen). Kan ik beter eerst beginnen met dubbele lijnenwerk? (ben ik bekend mee), gewoon longeren of? En hoe vaak en hoe lang? En hoe kan ik dit opbouwen?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 09:15

Als ze een ervaren, altijd doodbrave pony is geweest voor de wagen, kun je de lange lijnen m.i. wel overslaan. Gewoon 2 of 3 x p/w inspannen en beginnen met een half uurtje. Er vanuit gaan dat ze in het begin wel wat spierpijn heeft, steeds een dagje tussendoor overslaan.

Anoniem

Re: Oudere menpony weer oppakken met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 18:09

Ja ze is altijd voor de kar gereden en af en toe onder het zadel, echt een doodbraaf dier. Bedankt voor je tip, dan ga ik dat doen :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:06

Ik zou haar inderdaad ook gewoon weer inspannen. Doet ze op dit moment wel iets qua werk? Zo niet, zou ik haar eerst een aantal keer longeren om enige conditie op te bouwen, zodat ze het werk voor de wagen wat beter kan handelen in het begin. En niet te lang longeren of mennen, rustig opbouwen met een half uurtje licht werk, veel stappen tussendoor, de longinhoud vergroten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:11

Nee momenteel wordt er heel weinig mee gedaan. mischien 2x in de maand even onder het zadel. Dus dan toch eerst longeren?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:47

Longeren is een flinke belasting op de binnenbenen. Ik zou dat met zo'n ouder paardje dat stil heeft gestaan niet doen. Wil je het toch, dan zou ik het slechts kort doen en steeds na een paar rondjes van hand veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:20

Nee voor mij hoeft longeren niet persee. Ik wil haar alleen weer actief hebben. Ze is nu veel te dik. Dus vroeg me af hoe ik dat het beste kan aanpakken. Mischien beginnen met aan de hand wandelen? En later inspannen en korte stukjes stappen beginnen?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:26

Ik zou zeggen, iig minder lang op de weide zetten :) . Ze kan ook best een paar uurtjes paddock oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:32

Gaat ook zeker gebeuren Gem, ze staat nu nog bij haar huidige eigenaar maar komt over anderhalve maand hierheen. Ik ga haar leasen :) Dus kan er nu nog niks mee doen dat ze wat te dik is. eigenaresse ook niet trouwens, vandaar dat we deze oplossing kiezen dat ik haar lease en terug oppak met mennen en mischien een verzorgstertje na een paar maanden om te rijden.

Zus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:43

Is het misschien een idee om je pony aan de fiets te trainen? Je kunt zo aan zijn conditie werken zonder hem te zwaar te belasten . Wel moet je een brave en verkeersmakke pony hebben . Ik zelf neen mijn menpony regelmatig aan de fiets mee,zowel in stap,draf als galop.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:46

Mijn pony heb ik na meer als 15 jaar weer voor de koets gezet.
Ik ben begonnen met de lange lijnen, dat is mij heel goed bevallen!
Maar bij mij was het wel zo dat het gevaarlijk zou worden om haar meteen voor de koets te hebben.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:46

Gewoon weer eens mee naar buiten nemen, even de weg op aan de hand/fiets om de reactie op verandering van omgeving te zien, daarna gewoon inspannen en beginnen met korte rustige ritjes, niet teveel mensen mee op de koets!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:47

Leuk, waar zit je? Ik men ook met mijn pony's en zit in de polder, dus je maakt me nieuwsgierig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 00:19

Zus schreef:
Is het misschien een idee om je pony aan de fiets te trainen? Je kunt zo aan zijn conditie werken zonder hem te zwaar te belasten . Wel moet je een brave en verkeersmakke pony hebben . Ik zelf neen mijn menpony regelmatig aan de fiets mee,zowel in stap,draf als galop.

Ja dat is zeker een idee! Pony is echt 10000% bomproof. Kijkt van niks op of om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 00:21

inderdaad handig om eerst haar reactie op nieuwe omgeving te testen. Bedankt voor de tips allemaal! Denk dat ik er wel uitkom _/-\o_

denice, helaas te ver van den haag vandaan om samen eens te rijden ;)