[AR] Bit keuze, mini maat

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Bit keuze, mini maat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 18:14

Met mijn nieuwe aanwinst Spook ([AR-ITP] Nieuwe aanwinst :D AMHA Spook!) wil ik lekker bosritten maken voor de sulky.
Spook is vrij braaf, maar wel ook druk en pittig. Nu reden de vorige eigenaren voorzover ik heb begrepen met een ongebroken trens. Die heb ik dus ook aangeschaft.

Echter ben ik niet helemaal tevreden over de maat (hij lijkt mij te smal) dus wil toch al kijken naar een ander bitje, maar in het bos heb ik ook gewoon niet genoeg te vertellen. Zo ging hij er vandaag vandoor in galop waarbij ik hem niet op een normale manier terug kreeg (het zware zand in gestuurd...) en dramt sowieso enorm door mijn hand heen buiten.

Nu weet ik dat dit ook een stukje opvoeding is, het drammen dan in ieder geval, maar ik wil echt niet het risico lopen dat ik mijn pony niet houdt in het verkeer. Ik wil dus toch eigenlijk een bitje aanschaffen met een hefboomwerking.

Wat zouden jullie doen/aanschaffen?

Maat is denk ik 10 cm dan.... Misschien 10.5.

Dennis

Re: Bit keuze, mini maat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:27

Ooteman heeft fijne dunne liverpool stangetjes. Misschien is dat een goed idee.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:30

http://www.ponywebwinkel.nl/shop/bitten ... it-pw.html

Dit bit wil ik zelf al een tijdje hebben. Helaas is het vrij duur om 'even' te kopen. Maar ik heb wel het idee dat deze aan je wensen voldoet. Hij is speciaal gemaakt voor shetlanders en mini paarden. Hij is dunner zodat een klein paard niet zo'n dik stuk in de mond heeft. Verder omschrijving staat ook in de link.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:35

Nep myler van mhs? En anders misschien kijken naar dunne myler of evt bokkebitje? Www.minihorseshop.nl heeft ook mooie bitjes. :)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 21:51

Is een ongebroken mondstuk voor een liverpool oid een beter plan dan een gebroken of dubbel gebroken mondstuk?

Ik weet nooit zo goed wat nou zachter/scherper is. Ik wil natuurlijk niet een te scherp bit meteen. Bij mijn welsh was ongebroken te heftig, die werd er bang van (achter het bit kruipen) en heb ik nu een dubbelgebroken liverpool. Maar van andere hoor ik weer dat dat juist scherper is?

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:09

Met een enkelgebroken bit krijg je een notenkraker effect, daar zou ik dus in elk geval niet voor gaan.

Mijn ponys lopen ook allemaal op een liverpool stangetje, vind ik een stuk fijnder dan bokkenbitjes.

Hoe scherp het bit is hangt natuurlijk vooral af van je hand maar bij een liverpoolstang kun je de leidsels ook op heel veel verschillende manieren bevestigen waardoor je het scherper of minder scherp kunt maken

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 13:17

sasjaaa schreef:
Met een enkelgebroken bit krijg je een notenkraker effect, daar zou ik dus in elk geval niet voor gaan.

Mijn ponys lopen ook allemaal op een liverpool stangetje, vind ik een stuk fijnder dan bokkenbitjes.

Hoe scherp het bit is hangt natuurlijk vooral af van je hand maar bij een liverpoolstang kun je de leidsels ook op heel veel verschillende manieren bevestigen waardoor je het scherper of minder scherp kunt maken

Thanx voor je input!
Het gaat mij meer om het verschil tussen het mondstuk bij een liverpool (of ander menbit.. maar ik denk wel dat het 'gewoon' een liverpool wordt),

dus ongebroken, enkelgebroken of dubbelgebroken.

Ik neig naar dubbelgebroken omdat ik dacht dat dat het minst hard was van deze opties, maar dat is eigenlijk meer een 'gevoel'.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:24

een ongebroken bit ligt rustiger in de mond als een gebroken bit. ook een dubbelgebroken bitje kan "knijpen" en bij sterke inwerking tegen het gehemelte duwen.
maar je zult uiteindelijk door steeds herhalen wat je wilt en geduld , duidelijk moeten maken dat hij moet luisteren.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:35

Volgens mij zit er over t algemeen niet zoveel verschil in sterkte tussen de verschillende mondstukken en heeft dit vooral ook met de hand te maken.
Een dubbel gebroken bit werkt meer in op de tong en een enkel gebroken werkt meer in op de lagen.. Geloof ik.. Ligt een beetje aan je paard waar die het best op reageert.
Bij mijn kleintje heb ik gekozen voor een enkelgebroken omdat het middenstuk een stuk minder dik is dan bij dubbel gebroken, en er bij mijn pony niet zoveel ruimte is in de mond.. Hij heeft maat 9 overigens..
Je moet dus zelf even passen en meten en testen om erachter te komen waar hij het beste op reageert

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 13:37

dinogirl: ja dat sowieso, maar als hij hem peert recht op een groep wandelaars af komt veiligheid toch echt wel in het geding. Ik moet dan toch echt wel meer 'noodrem' hebben. En de sterkte van het bit zit hem toch echt in je handen, zoals al gezegd, dus ook met scherper bit kan ik hem leren op de kleinste ophoudingen terug te komen.

In de bak en wei blijf ik gewoon met normaal bit rijden, het gaat echt om in 't verkeer.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:35

Ik zou er sowirso voor kiezen om altijd met hetzelfde bit te rijden, dus niet in de wei een andere dan in het verkeer, omdat ze dan beter wennen en je hulpen altijd op dezelfse manier over komen.

Een ongebroken bit ligt idd stiller in de mond, zeker met mennen waarbij je langere leidsels hebt dan bijv. Ohz lijkt me dit fijner voor de pony maar daar zijn de meningen over verdeeld en ieder dier reageerd natuurlijk ook anders

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:07

ik heb met mennen met de shetlanders altijd een bokkebit in.
met enkelspan, dubbelspan of tandem, altijd hetzelfde bit of ik nou binnen of buiten rij.

ik moet zeggen dat ik met totaal verschillende maten shetlanders altijd een 10,5 maatje heb gehad en t past goed. ik heb genoeg controle en wil ik toch wat strengere inwerking hebben zou ik de leidels een gat lager kunnen doen. (nog nooit gedaan)