Welk hulpteugel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vera96

Welk hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 00:15

Hoii,

Ik longeer mijn pony ongeveer 4 keer per week op dit moment. Omdat ik zelf veel last van hoofdpijn stap ik er op dit moment helemaal niet meer op. Ik wil hem graag wat sterker maken. Ik heb zelf ervaring met pessoa longeren en en neig hier dan ook het meest na.
Ik twijfel alleen nog, want er zijn er zo veel.
Ponylief liep voor geen meter aan de longeerlijn, vooral veel stijgeren maar dat is er nu uit. Hij loopt meestal netjes zijn rondje, loopt vaak met zijn neus over de grond maar is wel heel vaak afgeleid.

Amiigo

Re: Welk hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 00:22

Uuuhh niets? :D
Als hij uit zichzelf al met zijn neus over de grond loopt en dus zijn rugspieren oprekt om ervoor te zorgen dat die onder kan treden vooral niks eraan hangen wat dat kan verstoren.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 00:26

Voor mijn gevoel loopt ie enkel ontspannen, en gebruikt hij zijn rug minimaal. Omdat ik niet veel rijd wil ik hem echt sterker (en breder) maken door het longeren, ik verwacht dit niet te bereiken op deze manier. Daarbij is hij heel snel afgeleid, ik weet dat een hulpteugel hier niet het probleem moet oplossen maar ik denk dat als ik hem wat meer aan het werk zet hij minder afgeleid is. Als we dressuurmatig of buiten op een flink tempo rijden is hij super braaf. Maar doelloos rondjes lopen wordt hij zo stront vervelend van af en toe.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 00:28

Ik geloof ook dat ik er niets aan zou hangen. Misschien kun je wel oefeningen inbouwen zoals tempo wisselingen, overgangen op stem commando en changeren. Dan heeft hij ook wat te doen in plaats van braaf rondjes lopen en dat maakt het leuker.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 00:29

Daar probeer ik nu inderdaad het probleem mee op te lossen, maar ik heb het gevoel dat ik hem hier niet echt sterker mee maak. Het helpt uiteraard wel voor de verveling. Ik heb altijd een haflinger getraind die ook sterker moest worden en in overleg met DA en masseur werd die ook met pessoa gelongeerd.

veKing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 00:34

misschien kan je iets met dubbele lijnen? dan kan je wat meer dressuurmatige dingetjes er in werken en niet enkel 'rondjes lopen'

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 00:42

Kun je niet ook met hem gaan wandelen...voor de afwisseling en de pret

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 00:43

Dubbele longe :)

Ik train daar veel mee en vind het heel fijn, omdat je kunt wisselen in houding etc. Met een hulpteugel zul je paard steeds stil moeten zetten om de hulpteugel te verstellen als je wilt veranderen en links en rechts zit vaak gelijk, terwijl paard constant de bocht om loopt en niet rechtuit.

([ITP] Zien jullie verschil? Ik train vooral de rug, in het topic staan foto's voor en na)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-15 00:45

Dubbele longe zat ik ook aan te denken. Ik ben alleen niet zo handig. En ik heb er wel echt een zweep bij nodig voorlopig omdat hij nog wel eens wil omdraaien.
Maar ik ga het binnenkort wel proberen!

Wandelen.. Buiten.. Misschien een keer in de zomer, maar zodra we gaan wandelen gaat de nek er op en dan is hij zo sterk haha. Onder het zadel doe ik het weer wel, maar dat is dus niet bedoeling. Maar hem overigens ook niet sterker.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:30

Op welk niveau werd het paard getraind? Want met de pessoa kun je veel meer als alleen maar voorwaarts-neerwaarts vragen, maar dan moet het trainingsniveau van het paard daar wel op aansluiten.

Mijn paard is bijvoorbeeld een kei in stofzuigen, maar vind het moeilijker om zich te verzamelen. Daarbij help ik hem onder het zadel, maar ook in de pessoa pak ik hem tijdens het longeren meer op. En daar heb ik dan weer baat van onder het zadel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:36

Gewoon een touwtje eraan. Over de singel heen door de ringen naar het bit en weer terug.
Kan je hem net zo instellen als je wilt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:37

Balkjes en cabalettis, kan je heel afwisselend werk mee doen in alle gangen
Hulp teugels werk ik niet mee, hooguit eens een touwtje, maar als je paard vanzelf al mooi de hals laat vallen...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:54

Ik gebruik Longeerhulp voor mijn paard, vind ik fijn werken...

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 11:07

VeraPopeye schreef:
Dubbele longe zat ik ook aan te denken. Ik ben alleen niet zo handig. En ik heb er wel echt een zweep bij nodig voorlopig omdat hij nog wel eens wil omdraaien.
Maar ik ga het binnenkort wel proberen!

Wandelen.. Buiten.. Misschien een keer in de zomer, maar zodra we gaan wandelen gaat de nek er op en dan is hij zo sterk haha. Onder het zadel doe ik het weer wel, maar dat is dus niet bedoeling. Maar hem overigens ook niet sterker.

Voor omdraaien heb je bij dubbele longe geen zweep nodig. Je hebt namelijk een binnen en buitenteugel en een begrenzing achter de kont. Voorkomt dus sowieso al dat ze draaien en je kan zoals bij het rijden zelf alles beter in de hand houden.
Ook voor tempo heb je geen zweep nodig bij dubbele longe.

Hulpteugel zou ik niet aanbeginnen, zeker niet omdat die al ontspannen loopt. Ik zou ook opteren voor veel tempowisselingen, overgangen maar ook voltes vergroten en verkleinen.
Balkes geven een fijne afwisseling en zijn ook erg goed voor de bespiering.

Een hulpteugel gebruik ik alleen voor een paard wat met zijn hals helemaal omhoog loopt en niet wil/kan ontspannen. Zo werken we dan langzaam aan tot het neusje mooi over de grond gaat. Maar daar zit jij al, dus hulpteugel gaat alleen maar een belemmerende werking hebben nu denk ik.

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:55

Je zou tijdens het longeren met balkjes en cavaletti's kunnen gaan werken. Zo moet het paard gaan opletten. Tevens (Ligt eraan hoe je de balkens neerlegt) verruimen of verzamelen.

Daarnaast is misschien werken aan de hand wat. Zo houd je het paard soepel en maak je hem/haar toch sterker.
Stelling, schouderbinnenwaarts, schouderbuitenwaarts enz.

Maar hoe wil je je paard eigenlijk sterker maken? Want je zegt dat een buiten wandeling je paard niet sterker maakt.