kneepjes geven vs longeerhulpen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

savieralover

kneepjes geven vs longeerhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 23:05

Hallo iedereen,

Na vandaag een topic te hebben gelezen over de goede manier van aan de teugel rijden is mij het volgende weer duidelijk geworden: een groot deel van bokt vind kneepjes geven not done. na een paar van deze opmerkingen te hebben gelezen begon ik mijzelf het volgende af te vragen: Waarom gebruikt iedereen dan masaal de katoene longeerhulp? Zoals de meeste wel zullen weten gaat deze namelijk over de rug en tussen de benen door vast aan het bit. Door de beweging van de voorbenen word er echter elke keer een klein rukje/ een kleine beweging gegeven aan het bit. nu is mijn vraag: wat vind men dan het verschil tussen rukjes/ kleine bewegingen van het bit met de longeerhulp en kleine kneepjes geven tijden het rijden?

just curious :o

brand los en enlight me :D

(modjes sorry als dit topic verkeerd staat)

Eske_B

Re: kneepjes geven vs longeerhulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:07

Ik lees even mee... naar mijn idee wordt een paard door een longeerhulp sowieso omlaag gedwongen, correct me if I am wrong!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:13

Ik vind het idee dat je (heel simpel gezegd) touwtjes aan je bit maakt en die vervolgens aan een singel knoopt of met een lus om de kont o.i.d. legt bizar en snap ook niet dat mensen dat doen. Eerst beweer je dat je zo'n beest zo licht mogelijk op de hand wil hebben, vervolgens ga je hem er aan wennen dat hij druk en beweging in zijn mond heeft waar hij niet aan kan ontsnappen.
Nu vind ik het sowieso not-done om een kop omlaag te halen door er aan te trekken, maar goed, dat is mijn mening.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:15

Afbeelding

Over zo'n longeerhulp heb je het toch?

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 23:18

klopt :j maar volgens mij zal het principe voor wel meerdere hulpteugels gelden. ben gewoon nieuwsgierig though wat bokt er van denkt :')

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:26

Als ik longeer doe ik dubbele lijnen tussen de benen door. Wel op zo'n manier dat ze dr hals nog recht kan doen. Ik gebruik dit als hulp voor mijn paard om over haar rug te leren lopen. De lijnen geven haar vooral aanwijzingen zeg maar, anders gaat ze slingeren en niet naar beneden. Het helpt mijn paard dus om haar rug te versterken. Naar beneden dwingen vind ik ook echt not done. Uiteindelijk zakt mijn paard zelf.
edit: ik hou dan mijn handen gewoon stil in verbinding met het bit, ik geef geen kneepjes.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:34

ik heb t gevoel dat die 'kneepjes' die veroorzaakt zouden worden zoals jij t beschrijft door de beweging van het lichaam dat dat wel mee valt want het hoofd beweegt mee met het lichaam?

Al had ik er van de week met mijn instructrice over en die was er nog niet helemaal vol van. Ze werkte liever met singel en een losse bijzet of enkel alleen de dubbele longe waarmee je zelf de nageeflijkheid kan zoeken.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:40

Wat ontzettend toevallig. Had vandaag na lange tijd mijn longeerhulp uit het stof gehaald en bedacht me tijdens het longeren précies hetzelfde...

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:41

Ik ben van mening dat je deze longeerhulp niet aan het bit vast moet maken maar aan een halster. Daarbij doet bijna iedereen dit ding te strak. Deze hulp hoort zo te zijn dat het paard alleen niet a la giraf kan lopen en dat het zelf de ontspanning moet zoeken en dat is het makkelijkste laag met deze longeerhulp. Deze "bijzet" is er niet voor gemaakt om een paard kn de houding te trekken en zaagt aan het bit, maar dat heeft nog niet iedereen door helaas.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:47

ik heb zelf deze longeerhulp, maar gebruik hem op het halster/kaptoom, juist omdat hij anders door zijn eigen beweging continue in de mond gestoord wordt.

de mijne loopt daar zo laag op (direct zodra je hem vast zet), dat ik hem ook niet meer zo kan gebruiken zoals op het plaatje omdat mijn grootste angst is dat hij erin stapt.. Ik heb daarom ook een losse band om de hals hangen extra waar de longeerhulp nog eens doorheen hangt zodat hij net vrij onder de borst door loopt, maar niet verder richting de grond kan hangen (de longeerhulp dus).

het plaatje is 'mooi' (als je hem aan een halster of kaptoom zet), maar als je paard dus lager gaat lopen als dat plaatje, daalt de longeerhulp gevaarlijk laag tussen de voorbenen.

bij veel paarden die ik erop zie lopen, lijkt het een 'mentale' hulp.. zonder heeft die van mij zo'n 12 minuten nodig om lekker laag te lopen, met loopt hij gelijk laag weg, zonder dat er spanning op staat (wat het dus ook zo eng maakte).

op de plaatjes zie je deze hulp eigelijk altijd op spanning staan..
in de praktijk zie je de meeste paarden lager lopen dan de hulp ingesteld kan worden (of je moet m in een krul trekken of zo), waardoor er dus een enorme (en enge) boog ontstaan tussen de voorbenen.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:54

Dat is ook de reden dat ik de longeerhulp niet (meer) gebruik. Ik vind het niks. Aan een halster vastmaken kan ook, maar een gewoon halster schuift makkelijk.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 00:02

elenaMM77 schreef:
ik heb zelf deze longeerhulp, maar gebruik hem op het halster/kaptoom, juist omdat hij anders door zijn eigen beweging continue in de mond gestoord wordt.

de mijne loopt daar zo laag op (direct zodra je hem vast zet), dat ik hem ook niet meer zo kan gebruiken zoals op het plaatje omdat mijn grootste angst is dat hij erin stapt.. Ik heb daarom ook een losse band om de hals hangen extra waar de longeerhulp nog eens doorheen hangt zodat hij net vrij onder de borst door loopt, maar niet verder richting de grond kan hangen (de longeerhulp dus).

het plaatje is 'mooi' (als je hem aan een halster of kaptoom zet), maar als je paard dus lager gaat lopen als dat plaatje, daalt de longeerhulp gevaarlijk laag tussen de voorbenen.

bij veel paarden die ik erop zie lopen, lijkt het een 'mentale' hulp.. zonder heeft die van mij zo'n 12 minuten nodig om lekker laag te lopen, met loopt hij gelijk laag weg, zonder dat er spanning op staat (wat het dus ook zo eng maakte).

op de plaatjes zie je deze hulp eigelijk altijd op spanning staan..
in de praktijk zie je de meeste paarden lager lopen dan de hulp ingesteld kan worden (of je moet m in een krul trekken of zo), waardoor er dus een enorme (en enge) boog ontstaan tussen de voorbenen.

Precies dezelfde ervaringen hier, aan het bit gebruik ik hem niet in verband met de 'rukjes' maar met een kaptoom of mijn micklem bridle loopt hij inderdaad met zijn neus op de grond en kan hij bijna in de longeerhulp stappen, ik vind het een onding. -O-

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 00:06

Ik heb zo'n longeerhulp gehad, en vond het idd niet prettig om mee te werken.
Telkens als het voorbeen naar achter ging(of door het slingeren van de hulp als het paard flink zakt in de hals), trok de hulp het bit links-rechts.
Ik wil graag een stille aanleuning, met een stille, weerstandbiedende hand.(dus geen trekkende of vastgezette hand!)

En dat kan ook aan de longe, met dubbele lijnen of eventueel een niet te strak gezette slof.
Dit is immers een stille, niet terugwerkende verbinding met de mond.
Dubbele lijnen heeft de voorkeur, omdat je dan ook je hand mee kan geven, ontspannen.
Vergelijkbaar met wat je in het zadel wilt/doet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 00:12

Dat anti-kneepjes gedoe is hartstikke uit de hand gelopen omdat heel bokt elkaar gewoon napraat. Daarbij. Een longeerhulp moet ook niet dwingend gebruikt worden, maar als een 'grens'. Paard voelt het contact als het tever omhoog komt, en geeft daarop dan weer na. Helemaal niets mis mee om op die manier weer ontspanning te verkrijgen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 00:13

Je kunt hem gewoon met beide clipjes aan de onderste ring van je halster bevestigen. Dan heeft je paard er het minste last van.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 00:15

kneepjes vind ik zelf vriendelijker, want aan zo'n longeerhulp MOET ie wel zo lopen en kan die niet zijn hoofd in een x recht doen met kneepjes wel

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 00:20

Starbreeze schreef:
Je kunt hem gewoon met beide clipjes aan de onderste ring van je halster bevestigen. Dan heeft je paard er het minste last van.

geprobeerd, dan maar dan houd je het probleem dat hij erin kan stappen als hij lekker laag loopt..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 00:22

kelseyclover schreef:
kneepjes vind ik zelf vriendelijker, want aan zo'n longeerhulp MOET ie wel zo lopen en kan die niet zijn hoofd in een x recht doen met kneepjes wel

geen idee wat je hier bedoeld?

een longeerhulp hoor je begrenzend te gebruiken.. en als jij erop zit dan kan hij ook alleen maar zijn hoofd zover recht krijgen als dat jij het toestaat.. neem aan dat jij niet de teugels geeft als hij ze uit je handen wil trekken? kneepjes geven staat dus los van hoe hij zijn hoofd kan plaatsen.

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 00:24

ik vind kneepjes wel ok... longeren doe ik altijd met halster! ik vind longeren met een bit juist erg! de leengeerhulpen die je geeft door middel van het touw zijn vaak veel harder dan met de teugel ook al besef je dat zelf niet. je voelt de paardenmond zo goed als niet en daardoor kan je ook niet inschatten hoe hard je kneepje of halve ophouding of wat dan ook aan komt. ook weegt een longeertouw aan een kant redelijk door en dat lijkt mij ook heel irritant in de mond.
soms zie ik echt mensen paarden heel hard naar hun toe trekken of met de longe schudden maar dan zeggen ze wel dat teugelkneepjes uit den boze zijn...

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 00:26

elenaMM77 schreef:
Starbreeze schreef:

geprobeerd, dan maar dan houd je het probleem dat hij erin kan stappen als hij lekker laag loopt..

je kan je ook aan de zij-ringen vast maken (ik doe het ook zo werkt perfect!)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 00:29

Marie_v schreef:
je kan je ook aan de zij-ringen vast maken (ik doe het ook zo werkt perfect!)

allemaal hetzelfde effect.. als je paard met het hoofd dicht bij de grond gaat lopen, dan hangt de longeerhulp bijna onder kniehoogte tussen de benen door, maakt niet uit waar je hem aan het hoofd bevestigd.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 07:59

elenaMM77 schreef:
Starbreeze schreef:

Dat is precies de reden waarom ik hem niet hebruik :D mijn paard loopt uit zichzelf al te stofzuigen aan de longe, dus ik longeer alleen aan het halster wanneer we lang en laag willen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:04

Eens. Ik longeer altijd op touwhalster en gymnastiseer net zolang tot mijn paard los is en lekker gaat lopen.

Dwingen lijkt me niet goed,mijn paard gaat dan zijn rug wegdrukken.... nu gaat hij zodra hij los vanzelf goed lopen.

Dus Door tempowisselingen, stelling en buiging (Door wisseling van de grootte van de volte) komt hij op een eerlijke en fijne manier los. En daar draaid het om wat mij betreft.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:13

Mijn paard heeft geleerd dat het boven onprettig is en beneden is er ontspanning. Hij is net 4 en hij heeft dit geleerd door de druk te ervaren. Druk is niet fijn, dus hij gaat omlaag waar hij daarna ontspant. Daarna zijn we veel aan de slag gegaan om lang en laag te lopen en vw nw. Voor mij is de Longeerhulp een fijn hulp middel. Wanneer hij omhoog wilt komen krijgt hij direct druk (de correctie) waarna hij weer zakt, maar (!) het paard moet geen rukjes krijgen aan het bit wanneer hij in goede positie loopt. De Longeerhulp is veel consequenter dan ik en daarom heb ik daar baat bij

Ik gebruik ook kneepjes. Wanneer hij omhoog dreigt te komen een extra kneepje. Niks mis mee, mijn paard loopt niet te strak, drukt de rug niet weg, loopt ruim en bijna nooit achter de loodlijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:46

Starbreeze schreef:
Dat is precies de reden waarom ik hem niet hebruik :D mijn paard loopt uit zichzelf al te stofzuigen aan de longe, dus ik longeer alleen aan het halster wanneer we lang en laag willen.

zover zijn we hier nog niet.. aan de longeer wel bijna.. onder het zadel als hij geen enkele teugeldruk heeft..

longeer hier 1x per week met hulp.. 1x per week zonder en rijd nu momenteel met compleet lange teugel (hij heeft door ervaringen in het verleden nogal wat verzet op contact in de mond.. daar zijn we hem overheen aan het helpen (althans dat is het doel) met steeds een paar minuutjes oppakken. en 1-2 maal per week een lekker eind het bos in (zowel los als op heel licht contact, hier toont hij weinig tot geen verzet, dus ideaal om te oefenen.. en daar laat hij inmiddels ook lekker los).

de longeerhulp is hier dan ook net even de extra aanmoediging/herinnering, die hij meeneemt in de andere keren. meer is niet nodig, heb gemerkt dat 1x een verbetering oplevert op het werk zonder.. geen keer gaat het allemaal even wat langzamer.