[AR] Hoeveel tuig voor een tweespan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Hoeveel tuig voor een tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 21:00

Hey!

Dit is misschien een rare vraag, maar ik stel hem hier toch maar. Wij hebben sinds een aantal jaren een hele leuke dartmoor op stal staan. De pony heeft eerder voor de kar gestaan en we zijn weer aan het beleren geslagen. Intussen kwam hij door omstandigheden alleen te staan en hebben we van een nood een deugd gemaakt. We hebben heel bewust gezocht naar een spanmaatje als gezelschap. Beide pony's zijn onder het zadel gereden. De nieuwe pony heeft bij ons weten nooit voor de kar gestaan, maar heeft absoluut het goede temperament, dus willen we daar binnenkort mee beginnen.

Omdat ze alletwee relatief onervaren zijn wil ik ze eerst gewoon in enkelspan beleren en daarna pas overgaan op tweespan. Momenteel hebben we een lichte vierwieler, maar om uiteindelijk plaats te maken voor een zwaardere kar en om het beleren van de nieuwe pony wat simpeler te maken willen we die gaan inwisselen voor een sulky.

Nu mijn vraag: Ik heb een enkelspantuig van de eerste pony die eigenlijk ook perfect op de tweede past. Alleen het hoofdstel moet eigenlijk een andere worden. Uiteindelijk zouden ze volgens mij ook heel goed hun tweespanhoofdstel in enkelspan kunnen gebruiken. Dan zou ik met 4 hoofdstellen zitten. Een beetje overbodig.... Ik heb echter nog geen tweespantuig dus wat te doen?

Hoeveel tuig hebben de tweespanmenners hier? Voor iedere pony ook een compleet enkelspantuig erbij? Gebruiken jullie het hoofdstel van het tweespan ook in enkelspan? Ik ben erg benieuwd!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:06

Ik heb hier 3 pony's. Ze hebben alle 3 hun eigen hoofdstel, wat zowel in enkel als tweespan gebruikt kan worden.

Ik heb tweespan tuigen en enkelspan tuigen. Enkelspan tuig kan op alle 3 de pony's, dus in dat opzicht zou 2 tuigen (1 enkel en 1 tweespan) prima voldoende zijn.
Echter heb ik hier trainingstuigen en wedstrijdtuigen. Maar trainingstuig enkelspan kan op alle 3 en tweespan tuig kan ook op alle 3, hebben allemaal zga dezelfde maat, de een bijv ff gaatje strakker of losser maar dat is het probleem niet.

Hoofdstel is hoofdstel, dus die kan zowel voor enkel als in tweespan gebruikt worden. :j
Ik heb er hier wel 1 die enkelspan zonder oogkleppen loopt maar in tweespan met kleppen loopt, dus die heeft een extra hoofdstel voor enkelspan zonder kleppen.

Mijn tuigen zijn wel om te bouwen van enkel naar tweespan en andersom. Maar om dat wekelijks/dagelijks te doen is me echt teveel gedoe/werk, het is een rotwerkje met die conway-gespen, dus dat doe ik eigenlijk nooit.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 02-06-15 21:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:07

Ik heb een kunststoftuig van Imperial Riding. Het is een tweespan maar door toevoeging van een stel lichtogen is het te gebruiken voor enkelspan.
Eerder heb ik een leer tweespantuig gehad van Ideal en een los leer enkelspantuig. Ik gebruikte echter altijd hetzelfde hoofdstel

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 21:34

Dan misschien een aanvullende vraag: Wat zouden jullie doen? Een extra hoofdstelletje kopen voor het enkelspan of alvast het hele tweespantuig kopen (terwijl de pony's nog individueel beleerd worden)? Het voelt voor mij te vroeg omdat ze eerst nog een zomer in enkelspan gaan, maar op de grond zou al wat tweespan geoefend kunnen worden?

Aan de andere kant kunnen hoofdstellen natuurlijk net zo snel weer verkocht worden als ik er straks wat over heb.

Het combituig trekt mij ook niet zo. Vandaar ook de aparte hoofdstellen. Qua maat zou het huidige hoofdstel ook op de andere pony kunnen, maar dan moet ik steeds bitten wisselen en gaan vergespen enzo. Helemaal geen zin in. Het tuig is inderdaad net even een gaatje strakker of losser. Dat is zo gedaan.
Laatst bijgewerkt door KPet op 02-06-15 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Re: Hoeveel tuig voor een tweespan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 21:36

Je zou gewoon een extra hoofdstelletje kunnen kopen, dan hebben ze ieder hun eigen.

Dan kun je straks bijv een nieuw of 2ehands tuig kopen, en dan zonder hoofdstellen; bij een ideal tuig scheelt dat weer in kosten, en 2ehands koop je een tweespan tuig ook wel vaker zonder hoofdstellen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:41

Ik heb 5 men pony's lopen (3 wedstrijd pony's, een oudje en een jonkie).
Ze hebben allemaal hun eigen hoofdstel, anders blijf je bitten wisselen en vergespen. Kwa maat scheelt het verder weinig, gaatje bij de singel en de rugriem, verder hoef ik niets aan te passen.

Ik heb een 2span tuig(combi tuig eurotech), een enkelspan (combi eurotech) en een tandem tuig(hand gemaakt door Co Pater, achter tuig is ook enkelspan te gebruiken, voortuig voor de bak slepen/betuigen).
Ik heb 2 wagens, enkelspan zit op maat voor mijn ene wagen tandem/enkelspan voor mijn andere wagen.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 22:44

Hoofdstelletje erbij zou ik zeggen. Kun je straks altijd nog verder kijken. Ideal heeft mooie hoofdstellen en zijn echt niet duur.

GEEK1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:26

Heb voor mijn 2span welsh het eurotech van ideal. Met de dealer onderhandeld dat ik daar twee broeken bij kreeg en leren hoofdstellen in plaats van kunststof hoofdstellen. Dus 1 x tuig voor zowel tweespan als enkelspan. En maar twee hoofstellen

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 00:53

Wij hebben een vierspan pony's en voor iedere pony een eigen hoofdstel.

Daarnaast hebben we een tweespan tuig wat op iedere pony past en als achtertuig in het vierspan wordt gebruik. En we hebben twee losse enkelspan tuigen (dezelfde) (als enkelspan gekocht) maar die kunnen we ombouwen naar enkelspan, tweespan, voortuig voor tandem en voortuig voor vierspan. In de praktijk hebben we dus een tweespan tuig en enkelspan tuig klaar liggen die voor alle pony's worden gebruikt.

Als ik jou was zou ik allereerst een los hoofdstel kopen. En wat voor enkelspan tuig heb je? Misschien kan je je tuig makkelijk ombouwen? Dan kan je eenzelfde enkelspan tuig erbij kopen ivm een tweespan tuig, dit scheelt nogal in de kosten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 01:12

Ik zou er gewoon voor beide paarden een hoofdstel kopen en dat voor enkel en dubbelspan gebruiken. Ik ken eigenlijk ook niemand die voor enkel en dubbelspan aparte hoofdstellen heeft, de meeste mensen die ik ken hebben zelfs wel een ander tuig voor op chique (wedstrijdje, trouwerij etc) maar geen tweede set hoofdstellen omdat ze er niet van houden hoofdstellen te wisselen en te vergespen ed.

Wij hebben trouwens 2 tuigen met de hoofdstellen die erbij hoorde en die krijgen we lang niet op alle paarden passend, terwijl de verstelmogelijkheden van de rest van het tuig echt prima zijn. Ik zou persoonlijk dus liever losse hoofdstellen kopen die echt goed zitten dan een tuig met hoofdstellen erbij.

Sunke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:46

Wij gebruiken het hoofdstel van het dubbelspan ook bij het mennen met het enkelspan, omdat dit zich toch wel gevormd heeft naar het hoofd van de paarden.
Wij hebben voor elk paard ook een apart enkelspantuig, zodat we ook ze allebei enkel kunnen mennen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:53

Je hebt nu een enkelspantuig met 1 hoofdstel dus je moet er nu een hoofdstel bij kopen.ga dan lekker eerst enkelspan rijden en koop daarna pas een 2 spanning zonder hoofdstel want die heb je al.

Als je zo verbent dat je 2 span gaat rijdeniet kun je ook kijken voor een 2 span combi tuig, en dan je enkelspantuig tuig verkopen of als extra houden.want een combi tuig kun je als enkel en 2 span gebruiken met wat extra assessoren.
Maar je hoeft geen 4 hoofdsteden te kopen

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 15:09

even een update aan mijn kant: in mijn zoektocht naar een sulky om mijn vierwieler te vervangen (sulky kan niet scharen, wel fijn met beleren) kwam ik toevallig een heel mooie setje tweespantuigen tegen. Tweedehands, super kwaliteit en heel fijn prijsje. Ik heb dus de gok maar genomen en ze passen perfect! Mede omdat ik tweespantuig wat fijner vind met het voorwerk ben ik daar nu mee aan de slag gegaan.

Vorig jaar zomer heb ik de ene pony beleerd tot aan de kar. De vierwieler vond hij eng en ik vond het niet veilig ivm hoge instap en scharen. De kar is echt te licht voor tweespan, dus ik ga m verkopen/inruilen voor sulky. afgelopen week heb ik allebei de ponies weer opgepakt. Tuig was geen probleem, alleen wat knijpen en de eerste keer longe waren ze allebei enorm aan het bokken naar de broek. Na drie rondjes is dat voorbij en klaar. de tweede keer kwam er nog een enkel bokje en vandaag was er alleen nog wat knijpen bij het aanspringen in de galop. Ik heb ze vandaag ook voor het eerst aan de leidsels gehad. Het is nog wat gezwabber, maar heel braaf stap en draf.

Vergeleken met vorige zomer vind ik pony nr 1 erg ontspannen. Ik ben nu begonnen met rijhoofstel en dat lijkt een goed effect te hebben. In tweespan wil ik absoluut oogkleppen, maar ik twijfel of ik deze pony niet eerst moet beleren zonder. De andere pony ga ik de volgende keer kleppen opdoen om te kijken hoe hij reageert. Met het extra menhoofdstel wacht ik dus nog heel even. Eerst maar eens kijken hoe het hiermee gaat. De nieuwe pony is wat kijkeriger, maar heel zacht in de mond. De oude pony is nu dus rustiger zonder kleppen, maar die wil nog wel eens zwaar op de hand lopen, dus ik wil daar uiteindelijk wel gewoon een liverpool in denk ik. Voor de nieuwe vrees ik dat dat te zwaar is en hou ik het voorlopig bij een bokkebitje. Maar wanneer ga je over? Kleppen en stang is wennen en is het nodig voor de ponies?

Wat voor timing met welke hoofdstellen en bitjes dus? Als jullie nog tips hebben....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:28

Hier allemaal vanaf het begin met kleppen en een liverpool(eerst op de bril, zodra ze kunnen sturen op het bovenste gat). Niet te veel rommelen en wisselen.
Bitten wisselen doe ik pas als dit niet werkt. Ohz lopen ze allemaal op een simpel trensje.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:56

Ik rij mijn 2 span zonder kleppen,ook enkelspan zonder.ik vind dat mijn pony,s goed mee moeten kunnen kijken.dus f je met of zonder gaat rijden kijk wat voor jou en je pony,s beste is.ik rij zelf beide pony,s op een ongebroken trensje

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:36

Bij ons worden de pony's zonder oogkleppen beleerd maar i.v.m. de vierspanleidsels die langs de ogen lopen krijgen ze uiteindelijk wel een hoofdstel met oogkleppen. Ik kan me wel voorstellen dat sommige pony's het spannend vinden zonder oogkleppen.

Hier worden de bitten aangepast aan de pony en wordt er met verschillende bitten gereden in de dressuur en marathon. Als de pony's goed bij je blijven ben ik van mening dat je gewoon met een trensje moet kunnen rijden (doe ik in de marathon) maar daarover verschillen de meningen nogal...

Gewoon proberen wat het beste past bij de pony's. Zoiezo wil ik je aanraden een slagriem om te doen tijdens het beleren en een longeerlijn van het bit naar de kar te doen die de groom in handen heeft, voor het geval dat.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 21:54

Ik heb besloten het toch met oogkleppen en bokkebitje te proberen. De oude pony kon vorig jaar niet dealen met de kleppen, maar pakte het vandaag ineens heel makkelijk op. We zijn wezen droogmennen op de weg, dat ging prima eigenlijk. de nieuwe pony snapte niet dat hij me niet kon zien. Met longeren draait hij rondjes om zijn as. Droogmennen ging iets beter, maar is nog heel instabiel, vooral met bochtjes. Het valt vooral op dat hij de neiging heeft om achteruit te gaan ipv vooruit. Ook met zweephulp raakt hij eerder in paniek rondjes draaien/achteruit/omhoog dan vooruit.

Hij heeft hem echter pas twee keer opgehad dus nog even proberen of zonder kleppen verder beleren.