Paard word onrustig bij vrijspringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLeonietje

Paard word onrustig bij vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 21:13

Hey bokkers,

Ik heb nu een hele leuke verzorgpony en wij longeren wel eens gewoon los (niet in een longeer bak) en ik heb laatst voor de verandering eens een balkje op de hoefslag gelegd. Hier reageerde ze heel energiek op! Ze begon te rennen, staartje erop etc. ze wou er ook echt niet overheen. Uiteindelijk wel gelukt met een balkje langs de balk. Maar weet iemand hoe ik haar rustiger over een balkje/sprongetje kan krijgen? Zou namelijk best wel eens met echt vrijspringen bezig willen gaan, maar als ze zo hyper word dan lukt dat toch niet helemaal.

MissBmx

Re: Paard word onrustig bij vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:14

Kent ze stemcommando's?
Misschien dat goed oefenen

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 21:15

Gillbo schreef:
Kent ze stemcommando's?
Misschien dat goed oefenen

Ja dat kent ze, en dat werkt ook prima na de sprong maar als ze erop af gaat is ze niet rustig te krijgen. Ze gaat ook echt zo hard dat ze bijna struikelt over die balk, wil zo dus ook niet gaan springen met der

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:17

Dan eerst stappend beginnen, balkjes stappen en eerst daar de commando's op orde hebben en daarna een rustig drafje

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 21:35

Gillbo schreef:
Dan eerst stappend beginnen, balkjes stappen en eerst daar de commando's op orde hebben en daarna een rustig drafje

Ookal geprobeert, misschien moet ik dat gewoon gaan oefenen maar als ik haar die richting al op stuur dan gaat ze er of langs of ze galloppeert er keihard doorheen

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:47

aan de hand erheen stappen?

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 22:33

Gillbo schreef:
aan de hand erheen stappen?

Dat werkte vorige keer wel ja, maar als ik dit een aantal keer heb geoefend hoe ga ik dan uiteindelijk een sprongetje doen?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 23:07

eerst stappen over een balkje, als dat aan de hand goed gaat, los oefenen tot het goed gaat en dan een keer een balkje wat hoger 10cm ofzo en zo opbouwen....en dat kost tijd gaat je niet in een weekje lukken

matijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 07:44

Misschien vind ze t gewoon een beetje eng, mijn pony zou precies t zelfde doen.
Ik zou gewoon idd eerst stappen tot je merkt dat ze goed oplet en ontspannen is. En daarna heel kort aan de longeerlijn zodat je praktisch langs t balkje staat.
Zo sta kan ze eigenlijk niet om de balk heen, je hebt dr kort dus ze kan ook niet zo hard gaan rennen en daarbij ben jij heel dichtbij dus kun je haar steun geven en geruststellen

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 11:45

Ik heb de laatste keer het eens geoefend en ze doet het nu keurig in stap! Ik had zelf het idee dat ze het heel ontspannen en relaxt deed dus ben ik het ook eens met de longe gaan doen, dit deed ze ook prima, alsof ze het elke dag deed. Uiteindelijk haar rustig in een drafje gevraagd aangezien ik het gevoel had dat ze het prima zou gaan doen en dat deed ze ook! Dat 2 a 3 keer gedaan en heb het daarbij gelaten voor die keer! Morgen ga ik het weer met der oefenen en dan misschien haar timing etc. trainen met misschien ook meerde balkjes achter elkaar, en als ze het echt goed doet, gaa we misschien ook nog wel een sprongetje doen!

matijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:53

xLeonietje schreef:
Ik heb de laatste keer het eens geoefend en ze doet het nu keurig in stap! Ik had zelf het idee dat ze het heel ontspannen en relaxt deed dus ben ik het ook eens met de longe gaan doen, dit deed ze ook prima, alsof ze het elke dag deed. Uiteindelijk haar rustig in een drafje gevraagd aangezien ik het gevoel had dat ze het prima zou gaan doen en dat deed ze ook! Dat 2 a 3 keer gedaan en heb het daarbij gelaten voor die keer! Morgen ga ik het weer met der oefenen en dan misschien haar timing etc. trainen met misschien ook meerde balkjes achter elkaar, en als ze het echt goed doet, gaa we misschien ook nog wel een sprongetje doen!

Ooh fijn dat ze het nu zo goed doet! Dan gaat ze het misschien nog echt leuk vinden ook;D

Ghosttown

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:01

Heel veel geduld en herhaling. Dan leert ze vanzelf dat het beheerst leuk is!

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 13:17

matijssen schreef:
xLeonietje schreef:

Ooh fijn dat ze het nu zo goed doet! Dan gaat ze het misschien nog echt leuk vinden ook;D

Ja het ziet er inderdaad uit alsof ze het nog best leuk vind! Een beetje afwisseling is altijd wel fijn (ze is een dressuurpony)