Paniek in galop aan longe (18j paard)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Webding

Paniek in galop aan longe (18j paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 14:13

Hoi,

Ik heb wat problemen bij het longeren van mijn 18-jarige KWPN. Pas sinds een kleine twee jaar kunnen wij fatsoenlijk longeren (paard in 4j in mijn bezit) omdat Pedro nogal dominant is van karakter en ik nog niet goed wist hoe ik hier mee om moest gaan. Longeren lukte vroeger niet omdat hij lostrok en ik hem amper in een sukkeldrafje kreeg. Maar goed, begonnen met grondwerk en aan verhoudingsproblemen en nu kan hij rustig gelongeerd worden op stemhulpen met zweep in de hand om de aandacht erbij te houden.

Pedro heeft al enkele jaren hoefkatrol rechtsvoor. Hij krijgt medicatie en wordt nog 3keer per week dressuurmatig gereden met wekelijks les. Er is ook vermoeden dat Pedro lichte artrose heeft, maar is nooit op foto gezet. We merken gewoon dat hij soms een paar dagen wat stijfjes is. Deze winter was Pedro opeens mank. De dierenarts is 2 maal langs geweest en hij zou een ontsteking hebben gehad in het gewricht net boven de hoef en is hiervoor behandeld. Manken is volledig weg. De dierenarts in kwestie is ook osteopaat en heeft Pedro bij de laatste 2 sessies ook losgewerkt want hij zat lichtjes vast in de lendenen. Nu is Pedro de voorbije 2jaar wel wat spieren verloren, en komt hij iets minder goed door de winter. Zijn zadel was ook al even niet mee nagekeken en mijn vermoeden werd bevestigd dat dit niet meer pas. Wij hebben een nieuw zadel gekocht en laten aanpassen. Sindsdien is hij veel vrolijker en voorwaartser met zowel rijden als longeren.
De dierenarts raadde aan om Pedro een week rust te geven en dan rustig terug op te bouwen aan de longe. Tegen zijn laatste visite was de mankheid weg en ook zijn rug was helemaal in orde. We kregen groen licht maar er werd ons aangeraden om te longeren met pessoa of bijzet om de rugspieren terug wat sterker te maken.

Nu het probleem:

Pedro wordt 1à2 keer per week gelongeerd met een pessoa of bijzet. Soms wordt hij nog een keer extra zonder hulpmiddel gelongeerd, maar dan eerder om gewoon de beentjes te strekken) Hij heeft hierbij wel enkele problemen. Op links durft hij weg te lopen langs de schouder. Dit is meestal makkelijk op te lossen door mijn lichaamstaal wat te veranderen of de longe anders te bevestigen. Rechts is hij wat langer stroef (zijn slechte kant) en galop is heel moeilijk. Hij durft hier regelmatig in kruisgalop aan te springen. Wanneer dit gebeurt is hij meestal heel onhandig en durft wel eens te vertrekken, bokken en crossen. Al bij al valt dit best mee, en is hij makkelijk terug te pakken, springt hij zelf terug over of laat ik hem opnieuw aanspringen. We zijn bezig met rechtrichten in de lessen.

Gisteren was ik aan het longeren in de longeerpiste. Deze is een roundpen, ze is niet heel erg groot, maar volstaat normaal wel. Ik had hem eerst wat gewoon laten stappen/draven en heb at de bijzet aangehangen (op laatste gaatje). Draf ging heel netjes op beide kanten. Tot de galop. Pedro springt aan rechts maar vervalt in kruisgalop. Slaat hierbij helemaal in paniek en begint te bokken en te crossen. Ik neem hem terug, laat hem aanspringen maar meteen zelfde liedje. Nu was hij heel moeilijk terug te nemen. Geprobeerd zonder bijzet, opnieuw paniek. Dan maar links zijn goed kant, misschien had hij gewoon last. Helemaal zelfde liedje. Paard in paniek begon te bokken en wilde zelfs steigeren. Hij maakte zo'n vaart dat hij een keer zelfs echt bijna volledig onderuit ging. Hem binnen gehaald en wat gestapt aan de hand om te kalmeren. Hij was wakker maar niets aan het handje. Terug wat laten draven, alles rustig, mankte helemaal niet. Dan maar ander proberen. Heb ik hem 3 keer kort laten aanspringen en terug op draf gezet na enkele passen. Dit keer bleef hij we rustig. Nog op elke kant even rustig gedraafd met bijzet en helemaal niets aan de hand. Lang uitgestapt, benen gekoeld. Hij leek helemaal in orde.
Wat zou dit kunnen zijn? Want ik ben best wel verschoten...

Mogelijkheden:
- Paardje heel vrolijk, wist geen blijf met energie. --> hij kwam wel vanop stal (gaan niet buiten op zon-feestdagen dus is dit ook gewend). Zou me heel erg verbazen want is echt een luierik. Heb hem alleen nog maar weten crossen, bokken als hij heeeeel erg verschoot.
- paniek van de bijzet --> kent hij vrij goed, maar idd wel spannend in galop
- Pijn?
- Te kleine longeercirkel?
- stout?
- reageren op het rechtrichten?

Laat het bij jullie een belletje rinkelen?
Ben zeker van plan om deze week opnieuw te longeren en te zien of het zich herhaalt. En anders kijk ik er samen met mijn instructrice even naar.

Alvast bedankt om heel men tekst te lezen! :D

Webding

Re: Paniek in galop aan longe (18j paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 21:13

niemand?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:18

Hoe is de galop onder het zadel?

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 21:24

siskeh schreef:
Hoe is de galop onder het zadel?

Onder het zadel ook lang problemen gehad met aanspringen rechts. Nu zijn daar niet meer echt problemen mee. Ontspant sneller in rechtergalop dan in linkergalop onder het zadel. Heeft wel snel de neiging om over te springen naar linkergalop (geen kruis) op een rechte lijn. Vliegende wissels links rechts kan wel, links rechts niet.

Als ik het zelf neerschrijf lijkt het alsof hij gewoon veel te weinig kracht heeft rechts. Maar hij had dit een paar jaar geleden niet (gedrag aan longe), en er wordt nu zelfs mee mee gewerkt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:26

Wanneer rechtsvoor het laatst op de foto gezet?
Heeft het dier niet gewoon ontzettend last van de HKO en de mogelijke artrose? Ik zou hem eens laten checken.

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 21:32

Goof schreef:
Wanneer rechtsvoor het laatst op de foto gezet?
Heeft het dier niet gewoon ontzettend last van de HKO en de mogelijke artrose? Ik zou hem eens laten checken.

Paard is niet meer op foto gezet. Dierenarts heeft is in de winter laatst langs geweest en zij dat artrose zou kunnen beginnend zijn. Maar zeker nog niks ernstig want is nog niet te zien. Buigproeven met en zonder inspuiting zijn wel allemaal gebeurd. Ik denk niet dat het echt last hebben van HKO is. Meneer was vanmiddag nog over een omheining gegaan om bij de pony van de buren te gaan staan.
Had op het eerste moment ook niet echt het gevoel dat het pijn is. Hij is echt wel heel duidelijk als hij pijn heeft. Zoals toen met het niet passend zadel werd hij merkelijk slomer, knorren bij overgangen (hij maakt zich vaak duidelijk met knorren), bokken, naar binnen vallen. Deed die nu helemaal niet. Liep zelfs heel goed. Loopt onder het zadel ook beter dan ik hem ooit heb gekend (mede dankzij geweldige instructrice). Ik reed voordien eigenlijk echt recreatief, en pas sinds een jaar echt dressuurgericht. Alles gaat wel echt op een zeer rustig tempo. Maar in combinatie met het rechtrichten wat hierbij gebeurt, denk ik misschien idd aan een ongemak hiervan.