[AR] Spoorbreedte smaller dan verwacht, is dit een probleem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barney1978

Spoorbreedte smaller dan verwacht, is dit een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 08:58

Gisteren voor het eerst officieel meegedaan met dressuur en vaardigheid. Mijn pony is 110 cm en staat in enkelspan voor de tweewieler. Gisteren was ik de enige tweewieler en de jury wilde mijn wagen nagemeten hebben. Toen bleek hij 122,5 te zijn. Wij dachten 125 cm want zo was hij besteld en we hebben hem zelf niet nagemeten.

Is dit een probleem of maakt dit niet uit? Ik heb er gisteren geen probleem mee ondervonden met de jury. Mijn pony is nooit officieel gemeten.

oetenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:19

Hoi,

Enkelspan A-pony`s tot en met hun 8e jaar, dienen gemeten te zijn, wanneer er deelgenomen wordt met een spoorbreedte tussen de 110cm tot 125cm. Dit staat beschreven in het algemeen wedstrijdreglement, artikel 30.

Je kunt er voor uitgesloten worden.

Overigens niet netjes van de verkoper en daarom meet ik mijn wagens voor de zekerheid altijd na.

Keet

Re: Spoorbreedte smaller dan verwacht, is dit een probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:59

Dat is vervelend zeg :)
Die van mij was 7 cm breder dan bestelt :+ maar dat is geen gigantisch probleem gelukkig

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:11

Wanneer heb je de wagen precies gekocht bij de bouwer/dealer?
Opmeten is idd altijd handig........ puur ter controle ook.

Ik zou zsm contact met de dealer opnemen en hem het verhaal uitleggen. En daarbij 'eisen' dat hij de wagen kosteloos verbreed tot de juiste en afgesproken spoorbreedte.

Jij hebt niet geleverd gekregen wat was overeengekomen. De consequenties zijn inderdaad dat je uitgesloten wordt. En als jij specifiek hebt afgesproken met de wagendealer/bouwer dat hij een bepaalde spoorbreedte zou hebben, is het zijn taak om daar voor te zorgen. Anders heb jij immers helemaal niets aan je wagen.

Hij zou dit kosteloos moeten oplossen voor je. Je komt nu toch wel erg dicht in de buurt van non-conformiteit.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:56

Voor de dressuur maakt het niet uit wat de spoorbreedte is, bij de vaardigheid mag een bij een A pony de spoorbreedte 110 zijn. Als de wagen je wel goed bevalt en je wilt/hebt er geen grotere pony voor dan zou ik de pony gewoon laten meten. Als je met je pony naar de meter toe gaat ben je ong. 10 a 15 euro kwijt. Onze ene wagen wordt op de ene wedstrijd 124 gemeten op de andere 126, we hebben dus voor de zekerheid de shet die ervoor loopt laten meten, zitten we altijd safe.
Wagen verbreden is soms eenvoudig, maar als het niet goed gebeurd kun je met een onveilige kar komen te zitten. De as moet tenslotte wel de gehele wagen en jou dragen.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 12:34

Bedankt voor jullie antwoorden. Het is een hele fijne Cavalier tweewieler en ik wil hem graag zo houden, vooral omdat hij nu ook met de Mendurance wordt gereden met beide heren ervoor. Maar dat opmeten ga ik dus in orde zien te maken, fijn de bovenstaande tips. Ik vind het meten prettiger dan de hele wagen weer aanpassen.

Ik heb ook een vierwieler marathon wagen maar dat vindt ik voor enkelspan niet prettig, veel te zwaar. Inderdaad i het niet handig dat we het niet zelf hebben gecontroleerd, helemaal niet aan gedacht. Gelukkig deden ze er dan gisteren niet moeilijk over en heb ik de kans het in orde te laten maken. Nu alleen nog zien waar ik dit kan laten doen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 13:10

Kennis van mij was hij 5 cm breder(ook cavalier). Dus altijd de bestelde maat op gegeven op wedstrijd tot hij na gemeten werd. Ze heeft dus altijd L al op de M maat gereden. Dus de overstap naar de M viel toen mee :+.

Voor een A pony maakt het weinig uit, maar je moet wel een geldige meting in je paspoort hebben staan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 14:19

Ik zou de wagen wel kosteloos laten aanpassen. Jij hebt 125 besteld, dan heb je een wedstrijdwagen besteld en hoor je dat ook geleverd te krijgen. Mocht je je wagen ooit weer willen verkopen, brengt hij als wedstrijdwagen meer op dan als recreatiewagen.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 15:08

Ik heb hem gemaild en hij kan aangepast worden. Ik had er nog niet over nagedacht mbt het verkopen.