[AR] bokken voor de wagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

bokken voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 17:56

Goedeavond,

Sinds een paar weken ben ik shettemans weer aan het oppakken met lange lijnen en longeren, hij heeft altijd voor de kar gestaan (vierwielige wagen) en nooit problemen mee gehad! Als hij een half jaar stil stond, was het inspannen en weer wegrijden.

Nu had ik een HCA sulky besteld en daarom maar lekker op tijd begonnen met weer wat conditie opbouwen.
Nu was gisteren het moment dat ik mijn pronkstuk mocht ophalen *\o/* Vanmorgen dus lekker naar shettemans gegaan, zijn nieuwe tuig opgedaan en ingespannen. Tijdje liggen spelen met de balans, maar toen konden we toch op pad!

Lekker op een drafje naar een kennis gereden die een stukje verderop woont om even voor de zekerheid te laten checken wat hij van de balans vind, aangezien ik alleen vierwielers gewend ben. Pony gaf toen al 2 keer een bokje en ik zei nog tegen mijn vriend dat die waarschijnlijk eraan moet wennen dat die nu iets korter op de wagen staan, aangezien ik hem op aanrader van de wagenbouwer juist wat korter had gezet.

Op de terug weg omgereden om een stukje bos mee te pakken en daar even versneld naar een langzaam galopje, ging goed tot ik pony wou terug pakken en hij waarschijnlijk merkte dat het rekje wat dichter bij kwam.
Hij begint hier op 2 bokken te geven en komt daarmee over een streng. Nouja geen probleem, ook dat is geoefend en reageerde die nooit op.
Pony stil gezet, vriendlief pony vast laten houden en zelf even de streng los gemaakt en weer goed gedaan. Zag wel dat de pony plas had laten lopen (uit angst, schrik?)

Na dit moment is de pony echter enorm gespannen en slaat steeds naar achteren. Toch naar huis gestapt zo goed en kwaad als kon en thuis even overlegd en de pony iets minder kort op het rek gezet, omdat het bokken zich voordoet als hij moet remmen

Erna nog eens geprobeerd, maar het probleem blijft zich voordoen.Bokken is voor mij een notdone, maar ik ben dit ook gewoon niet van de pony gewend, daar hij al 14 jaar regelmatig voor de vierwieler loopt.
Normaal zou ik een slagriem omdoen, maar aangezien dit een sulky is, weet ik niet zeker of dit hetzelfde werkt.

Ik hoop dat iemand hier tips kan geven, sowieso wordt de volgende keer er door de kennis meegekeken. Hij geeft ook aan dat hij eerst wil zien wat de trigger.

Kort uitgelegd:
Pony loopt al 14 jaar ingespannen
Nooit problemen mee gehad
Probleem doet zich voor met remmen, dan zie je meteen dat hij spanning opbouwt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:06

Een sulky geeft een hele andere druk op het lichaam van het paard dan een vierwielige wagen.
ik snap dat je pony moet wennen aan de druk op ht schoftje, zeker als je de balans nog niet voor elkaar hebt. Blijkbaar vindt je paard dit heel eng. Ook het geluid achter hem is anders.
Draagt je paard geen oogkleppen? Anders ziet het er ook nog anders uit in zijn ooghoeken.
bokken is inderdaad niet acceptabel.
ik zou eerst de afstelling verbeteren, ook met 2 personen op de wagen, dat is wel anders dan met 1 persoon.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 18:12

janouk schreef:
Een sulky geeft een hele andere druk op het lichaam van het paard dan een vierwielige wagen.
ik snap dat je pony moet wennen aan de druk op ht schoftje, zeker als je de balans nog niet voor elkaar hebt. Blijkbaar vindt je paard dit heel eng. Ook het geluid achter hem is anders.
Draagt je paard geen oogkleppen? Anders ziet het er ook nog anders uit in zijn ooghoeken.
bokken is inderdaad niet acceptabel.
ik zou eerst de afstelling verbeteren, ook met 2 personen op de wagen, dat is wel anders dan met 1 persoon.

Pony heeft vroeger altijd gelopen zonder oogkleppen en nu met zijn nieuwe tuig wordt er met kleppen gewerkt. Hier heeft hij tijdens het trainen geef reactie op gegeven en we hebben straks ook even gekeken of het beter ging zonder kleppen, maar dat maakte geen verschil.

Ik heb zelf het idee dat de pony geschrokken is dat de kar in eerste instantie met remmen wat dicht bij hem kwam. Maar hoe nu verder door te pakken.
Pony gaat van de week eerst nog even voor de vierwieler samen met de kennis, om te zien hoe hij dan reageert.

Yenni

Re: bokken voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:17

Zit het tuig goed? Ik denk dat dit wennen is :)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 18:20

Cas123 schreef:
Zit het tuig goed? Ik denk dat dit wennen is :)

Tuig is nagekeken en zit op maat, is wel een nieuw tuig dus ook nog wat stroef. Echter is er vaker mee gelongeerd en gelangelijnt en heeft hij hier geen reactie op gegeven.

Ik hoop inderdaad dat dit wennen is voor hem, ik herkende hem gewoon even niet terug, pony is normaal zo mak als een lammetje en doet geen vlieg kwaad.
Voor de zekerheid toch maar even een slagriem bestellen en die voor de zekerheid om doen. Ik wil geen ongelukken krijgen doordat hij bokt.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:22

Volgens mij kan een bokriem gewoon icm een sulky. Heb je een foto van je pony voor de sulky?

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 18:50

MDJ schreef:
Volgens mij kan een bokriem gewoon icm een sulky. Heb je een foto van je pony voor de sulky?

Nee een foto heb ik niet, maar die kan ik volgend weekend wel maken.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:52

Mijn pony begon inderdaad tijdens het remmen voor de Hca ook te bokken. Zij kreeg waarschijnlijk ook het rekje tegen haar staart wat is gaan irriteren (terwijl ik haar ervoor had gezet zoals de wagenbouwer had gezegd). Zeker even je pony verder naar voren zetten.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 18:58

xSCWx schreef:
Mijn pony begon inderdaad tijdens het remmen voor de Hca ook te bokken. Zij kreeg waarschijnlijk ook het rekje tegen haar staart wat is gaan irriteren (terwijl ik haar ervoor had gezet zoals de wagenbouwer had gezegd). Zeker even je pony verder naar voren zetten.

Heeft de jouwe het ook nog een tijd gehad nadat je het rekje naar voren had gezet?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:59

Ik stuur je even een PB.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:25

Een slagriem kan zeer zeker ook bij de sulky gebruikt worden, werkt daar ook hetzelfde als bij een vierwieler :)
Wat ik me af zit te vragen is of het niet aan de oogkleppen ligt. Als je zegt dat hij voorheen zonder werd gereden, en met oefenen dat het nu wel goed ging. Misschien is het ergens fout gegaan met het buiten rijden. Als je binnen oefent, of in een buitenbak, zijn er gematigde prikkels. Er zijn wel prikkels, maar die zitten op dezelfde punten.
Als je naar buiten gaat zijn er ineens veeeeel meer prikkels. Ander vervoer, andere geluiden, andere omgeving.. Je zou kunnen overwegen om weer even het oude hoofdstel op te doen, slagriem er over en het dan nog eens te proberen.
Maar sowieso wel even je kar goed af laten stellen. Is voor iedereen fijner :)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 19:33

Pluttersput schreef:
Een slagriem kan zeer zeker ook bij de sulky gebruikt worden, werkt daar ook hetzelfde als bij een vierwieler :)
Wat ik me af zit te vragen is of het niet aan de oogkleppen ligt. Als je zegt dat hij voorheen zonder werd gereden, en met oefenen dat het nu wel goed ging. Misschien is het ergens fout gegaan met het buiten rijden. Als je binnen oefent, of in een buitenbak, zijn er gematigde prikkels. Er zijn wel prikkels, maar die zitten op dezelfde punten.
Als je naar buiten gaat zijn er ineens veeeeel meer prikkels. Ander vervoer, andere geluiden, andere omgeving.. Je zou kunnen overwegen om weer even het oude hoofdstel op te doen, slagriem er over en het dan nog eens te proberen.
Maar sowieso wel even je kar goed af laten stellen. Is voor iedereen fijner :)

Mijn vader had ook meteen het idee dat het aan de kleppen lag, maar er is mee geoefend in de bak en ook op de weg en in drukke situaties en hierbij 0,0 reactie.

Ik ben bang dat de pony is geschrokken doordat het rek de staart net raakte met remmen. Nu is hij er verder af gezet, maar de schrik zit er voor hem blijkbaar goed in.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:50

Uitsluiten dat het aan het tuig ligt, en dan heel langzaam weer opnieuw beginnen :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 09:43

Pas op met het rekje naar voren te zetten... te ver en hij kan er overheen slaan met gevolgen die je niet mee wilt maken.
Wat je wel kan doen is je broekriem verder naar voren vast maken, weet niet of je dicht of open lamoen hebt? Zo rem je wat eerder en komt ie dus niet tegen het rekje aan.

En slagriem om zou ik voorlopig wel even doen. Desnoods een halstertouw.
Om lamoen, keer rond de staartriem en andere kant vast.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 10:09

Afbeelding

Hierbij een stil uit een filmpje van gisteren, hierna is de broek en het borsttuig nog een gaatje lager gehangen.

Foto is niet erg duidelijk, maar misschien dat iemand hierbij ziet of er nog aanpassingen nodig zouden zijn.

Op de foto was ik net aan het remmen, daardoor dat het lamoen best ver naar voren zit. Pony staat nu dus ook verder van het rekje af.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:14

Is pony wel gewend aan het remmen op de broek?

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 10:15

Kenyada schreef:
Is pony wel gewend aan het remmen op de broek?

Ja pony is dit van voor de vierwieler gewend :)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:17

Zo vind ik hem ook wel erg dicht op het rekje komen maar denk dat MelanieB wel gelijk heeft. Idd even kijken of je broekriempjes wat strakker kunnen zodat hij eerder op de broek remt. Leuke combi is het wel trouwens. :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:41

Heb je niet een foto waar je gewoon draaft en dus waar het tuig en lamoen goed zit? Zo kunnen we ook de afstand op rekje zien. Hier valt weinig uit te halen..

welsh4span

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:28

ik denk dat je de pony er iets te kort voor hebt lopen.
hij voelt de kar met zijn staart vandaar het bokken.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 16:44

welsh4span schreef:
ik denk dat je de pony er iets te kort voor hebt lopen.
hij voelt de kar met zijn staart vandaar het bokken.

Maar dan nu de grote vraag, pony heb ik er gisteren meteen bij de kennis verder vanaf gezet, maar hij is er echt flink van geschrokken ( liet zelfs zijn plas lopen, terwijl hij normaal erg koel in zijn hoofd is)

Maar hij blijft nu dus meteen uitslaan en bouwt erg veel spanning op. Hoe nu verder even door te pakken?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:00

Heb je buiten met de lange lijnen en oogkleppen ook in draf en galop geoefend..
prikkels zijn natuurlijk in stap gemakkelijk te verwerken.
Mijn pony moest enorm wennen aan oogkleppen en bleef bokken buiten.
alle gangen In de bak of in stap buiten was er nooit was aan de hand.. wilde ik buiten harder dan werd het hem te veel en ging hij bokken..

uiteindelijk geheel van de oogkleppen afgestapt en mijn pony was zijn oude hij weer :)

kan je niet eens kijken wat je pony doet als je geen oogkleppen gebruikt?
gewoon even een ander kopstukje indoen?

Te dicht op de wagen kan het ook wel zijn.. tenminste als hij gewend is met de vierwiel veel verder weg te staan.
ook de druk van de sulky op zijn lichaam is heel anders..
let bij sulky vooral op dat je niet te direct remt.. want je 'shockt' hem echt terug anders...
het is nou eenmaal zo dat je sulky bij afremmen heel anders op het lichaam druk uitoefend dan een vierwiel waarmee je misschien wel meeremt als je je pony afremt.
als niet meeremmen op de vierwiel, heb je alsnog vaak de losse boom die vaak de harde druk van de koets op de pony bij afremmen wat afneemt.. ( bij stoppen moet je pony ook de doorlopende wielen van de sulky afremmen hè.. op de boom komt dan veel druk.. bij een vierwiel is die druk heel anders door losse boom)

Een pony die altijd vierwiel loopt is niet vanzelfsprekend gewoon met een sulky. het is toch heel erg anders voor ze.

Bouw het rustig een op, zet de pony wat verder weg en zodra je pony aangeeft het aan te kunnen, kan de pony misschien weer wat dichterbij om de balans goed te hebben.
Ik zal niet meteen de weg etc. opgaan maar juist even rustig oefenen met gaan en stoppen in de bak..
(las niet dat je al in de bak had gement)

maar als eerste, wissel ff om naar geen oogkleppen om het verschil te merken :)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 17:30

KingYasFenn schreef:
Heb je buiten met de lange lijnen en oogkleppen ook in draf en galop geoefend..
prikkels zijn natuurlijk in stap gemakkelijk te verwerken.
Mijn pony moest enorm wennen aan oogkleppen en bleef bokken buiten.
alle gangen In de bak of in stap buiten was er nooit was aan de hand.. wilde ik buiten harder dan werd het hem te veel en ging hij bokken..

uiteindelijk geheel van de oogkleppen afgestapt en mijn pony was zijn oude hij weer :)

kan je niet eens kijken wat je pony doet als je geen oogkleppen gebruikt?
gewoon even een ander kopstukje indoen?

Te dicht op de wagen kan het ook wel zijn.. tenminste als hij gewend is met de vierwiel veel verder weg te staan.
ook de druk van de sulky op zijn lichaam is heel anders..
let bij sulky vooral op dat je niet te direct remt.. want je 'shockt' hem echt terug anders...
het is nou eenmaal zo dat je sulky bij afremmen heel anders op het lichaam druk uitoefend dan een vierwiel waarmee je misschien wel meeremt als je je pony afremt.
als niet meeremmen op de vierwiel, heb je alsnog vaak de losse boom die vaak de harde druk van de koets op de pony bij afremmen wat afneemt.. ( bij stoppen moet je pony ook de doorlopende wielen van de sulky afremmen hè.. op de boom komt dan veel druk.. bij een vierwiel is die druk heel anders door losse boom)

Een pony die altijd vierwiel loopt is niet vanzelfsprekend gewoon met een sulky. het is toch heel erg anders voor ze.

Bouw het rustig een op, zet de pony wat verder weg en zodra je pony aangeeft het aan te kunnen, kan de pony misschien weer wat dichterbij om de balans goed te hebben.
Ik zal niet meteen de weg etc. opgaan maar juist even rustig oefenen met gaan en stoppen in de bak..
(las niet dat je al in de bak had gement)

maar als eerste, wissel ff om naar geen oogkleppen om het verschil te merken :)

Ik heb flink geoefend met de oogkleppen, tijdens het longeren, lange lijnen, in de bak, buiten in alle gangen, langs de fiets, in het dorp. Alles is meegepakt en daarop geen enkele keer reactie, ook gisteren zonder kleppen geprobeerd maar ook dan blijft hij uitslaan.

Nadeel is nu dat zodra dat ik aandraaf, je meteen ziet dat hij enorme spanning opbouwt en daardoor ineens weer wil stilstaan waardoor juist de sulky ineens moet remmen.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:45

Vind je het zelf eng als hij bokt? Als dat niet zo is zou ik een rit buiten maken waar je een lang stuk rechtdoor hebt waar je hem even goed doorpakt dus super overdreven belonen wanneer hij het goed dat en zorgen dat je je pony het vertrouwen weer geeft.
Dan wat overgangen rijden tot het vlekkeloos verloopt. Vermoed dat het dan gewoon weer klaar is hoor.
Voor de zekerheid een bokriem gebruiken als je t wat spannend vind.
Maar denk echt wanneer je pony van jou hoort dat t oke is om lekker door te tuffen en zich niet druk te maken dat dat hem er wel overheen helpt.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 17:50

Kenyada schreef:
Vind je het zelf eng als hij bokt? Als dat niet zo is zou ik een rit buiten maken waar je een lang stuk rechtdoor hebt waar je hem even goed doorpakt dus super overdreven belonen wanneer hij het goed dat en zorgen dat je je pony het vertrouwen weer geeft.
Dan wat overgangen rijden tot het vlekkeloos verloopt. Vermoed dat het dan gewoon weer klaar is hoor.
Voor de zekerheid een bokriem gebruiken als je t wat spannend vind.
Maar denk echt wanneer je pony van jou hoort dat t oke is om lekker door te tuffen en zich niet druk te maken dat dat hem er wel overheen helpt.

Nouja ik ben wel geschrokken inderdaad, omdat ik bang ben dat hij zijn been kapot trapt. Maar mijn idee was ook om vooral even goed vooruit te rijden, we hebben naast huis meteen een pad waar jij ongeveer 2 km vooruit kan voor hij uberhaupt iets tegen kan komen.
Ik heb zelf ook het idee dat hij er even doorheen moet dat hij nu de kar nu niet tegen zich aankrijgt.

Maar ervaringen erin zijn wel handig, ik heb ervaringen met verschillende problemen, maar hier had ik nog niet mee te maken gehad en dan zijn meningen wel handig.