HELP! pony word opdringerig!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLeonietje

HELP! pony word opdringerig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 13:51

Hey,

Ik ben nu een tijdje bezig met grondwerk met mijn verzorgpony, en af en toe zijn we bezig met kleine vrijheidsdressuur kunstjes alleen heb ik een probleem, de pony is namelijk hartstikke braaf, blijft netjes uit je persoonlijke ruimte etc. totdat je haar een keer hebt beloont. Dan is ze alleen nog maar bezig met de beloningen en word ze een beetje opdringerig en ongeduldig, dit gebeurd ook als ze merkt dat ik iets van voedselbeloningen bij me heb. Wie weet hoe ik dit op kan lossen?

Groetjes Leonie

Toothless

Re: HELP! pony word opdringerig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 14:00

Leren 'Nee zeggen."

Citaat:
HET VOEDSEL WEIGEREN:
Het voedsel weigeren is een handige basisoefening, want je leert je paard dat hij niet mag eten tot jij het commando geeft. Het voedsel weigeren kan happerige paarden tot bedaren brengen en zorgen dat een paard meer respect voor jou, "de voedselbron", krijgt en je niet zomaar omver loopt als het paard eten wil hebben.
Hou een snoepje in je hand en maak van je hand een vuist, steek je vuist uit met de rug van je hand naar de mond van het paard. Zodra je paard naar je hand toe wil gaan zeg je duidelijk NEE en wip je eventueel met je vuist tegen zijn lippen. (Doe dit alleen als je paard naar je hand wil gaan, mep hem niet zomaar.) Wip je vuist niet te hard tegen zijn lippen maar zachtjes, genoeg om hem te laten schrikken en hem te laten weten dat het nog niet mag.

Herhaal dit een aantal keer en zeg telkens als je paard toe wil happen duidelijk NEE. Zodra je paard bij NEE zijn hoofd afwend en niet meer naar jou hand wil gaan, beloon je je paard uitbundig. Doe dit door eerst je hand áchter je rug te brengen en dán pas het beloningssignaal (stem, clicker) het voedsel te geven, anders word het onduidelijk. Herhaal dit met een dichte vuist een aantal keer. Nadat je paard het woord NEE begrijpt kun je je hand open voor je paard houden met iets lekkers erin. Als je paard naar je hand wil gaan zeg je duidelijk weer NEE. Als het goed is zal je paard zijn hoofd afwenden, of in ieder geval niet het voer proberen te pakken. Doet hij dit toch, maak je snel een vuist en tik je je paard weer even tegen de lippen. Na verloop van tijd zal je paard doorkrijgen dat hij iets lekkers krijgt als hij het voedsel in je hand zal negeren. Je kunt eventueel een commando geven als je paard mag eten, zoals ja of toe maar. Zelf houden wij wel eerst onze hand even terug achter onze rug alvorens we het voer aan het paard geven.

Bron: Nalanta.nl

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 14:08

ze is dus feitelijk braaf zolang het in haar straatje ligt ;)

gewoon opvoeden.. duidelijk uit je persoonlijke ruimte wegzetten als ze opdringerig wordt.
daarnaast is snoepje weigeren een mooi truukje om de zelfbeheersing van de pony te vergroten..

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 14:20

Heel erg bedankt voor de tips! Ik ga het zeker eens oefenen met de pony en ik hoop dat het werkt!

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:33

Leren voedsel weigeren :) dat is 1 van de belangrijkse dingen om mee te beginnen, hij moet zijn hoofd wegdraaien tot jij zegt 'pak maar'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:55

Gezien het een verzorgpony is; eens aan de eigenaar vragen of je dit 'probleem' samen kunt oplossen? :)

Twee weten meer dan 1 ;)

Pelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 16:15

Snoepje niet geven als ze zich zo gedraagt, pas geven als ze normaal doet. Anders beloon je dr op slecht gedrag

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 17:52

Pelientje schreef:
Snoepje niet geven als ze zich zo gedraagt, pas geven als ze normaal doet. Anders beloon je dr op slecht gedrag

Doe ik inderdaad ook sowiezo niet. Ik begin pas weer met haar te oefenen als ze weer rustig is

matijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 07:36

Misschien kun je haar trainen met de clicker.
Dit werkte bij mij heel goed, mijn verzorgpony is namelijk ook erg gefocust op eten en lat totaal niet meer op als ze weet dat ik voer heb.
Door de clicker weet ze dat ze pas iets krijgt als ze de 'klik' hoort en niet eerder.

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 11:40

matijssen schreef:
Dit werkte bij mij heel goed, mijn verzorgpony is namelijk ook erg gefocust op eten en lat totaal niet meer op als ze weet dat ik voer heb.
Door de clicker weet ze dat ze pas iets krijgt als ze de 'klik' hoort en niet eerder.

Heb ik zelf ook al aan gedacht maar ik ben bang dat ik dan heel onhandig word met die clicker (ben wel vaer onhandig bezig :') )

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:41

xLeonietje schreef:
matijssen schreef:

Heb ik zelf ook al aan gedacht maar ik ben bang dat ik dan heel onhandig word met die clicker (ben wel vaer onhandig bezig :') )

Oefenen :) je krijgt het heus wel onder de knie.. ik ben zelf echt een wandelende natuurramp en het lukte me ook aardig met een clicker na even oefenen ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:43

Leren voedsel weigeren kan ook zonder 'wipje' (mooi woord voor toebrengen van iets negatiefs= positieve straf) hoor, totaal onnodig en bij een angstig paard werkt het zeker averechts en dan zit je straks met een kopschuw paard.

Vul voor elk wipje maar in 'negeren' en je bent er.

Het ergste is nog dat in het artikel de clicker wordt gebruikt, de werkt véél minder goed in combinatie met een straf (hoe klein/zacht ook).. en dan krijg je dus weer mensen die zeggen "de clicker werkt bij mijn paard niet" terwijl het paard negatief reageert op de straf en niet op de clicker.

Google het woord 'poisoned cue' maar eens.

matijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:52

xLeonietje schreef:
matijssen schreef:

Nou ik ben ook niet altijd handig hoor;) en ik heb ook nog een pony waar je niks zomaar kan doen alles moet je rustig laten wennen.
Zo had ik dus met de clicker aanleren dat die als een malle Door de bak vloog omdat die schrok van t geluid--'
Dus dat komt bij jou wel goed! De handigheid komt vanzelf;)