[AR] Peeke (Welsh A) eerste ritje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Peeke (Welsh A) eerste ritje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 11:39

Drie weken geleden heb ik mijn 4 jarige Welsh A pony Peeke naar de beleerder gebracht. Veel van het voorbereidend werk hadden we zelf al gedaan, dus na twee weken had ik hem alweer terug. Een beetje sneller dan ik dacht, want we hadden zelf nog geen kar.

Sinds vorige week hebben we zelf een Sulky Cavalettie en dit was de tweede keer dat hij ervoor stond. Van de week heb ik samen met de beleerder alles netjes afgesteld, dus vanochtend vonden we het wel tijd voor een klein ritje.

Samen met mijn man heb ik hem zelf ingespannen en warempel wist ik nog waar alles ging. Ik heb zelf geen ervaring met mennen, dus ook voor mij is het nog best wennen. Gelukkig is Peeke ontzettend braaf met alles en blijft hij rustig wachten totdat we alles hadden uitgevogeld. Als of hij het al jaren doet. We hebben een heerlijk ritje gemaakt. Hier de foto's:

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... 0133_o.jpg

Afbeelding

Afbeelding
Man Jorick ment ook voor het eerst

Afbeelding

En een filmpje:

JoyCiej007

Re: Peeke (Welsh A) eerste ritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 02:33

Ziet er al netjes uit! Lukt het ook goed met de balans van de sulky af te stellen?
Probeer zelf wel netjes licht contact te houden; je leidsels zijn op het filmpje waslijntjes en je ziet dat de pony daardoor ook gaat zwalken en twijfelen.

Wellicht een goed idee om eens een paar menlessen te nemen? Omdat je zelf weinig tot geen ervaring met het mennen hebt? Misschien wil je beleerder je wel een paar lessen geven.
Een groene pony en een groene menner is toch een iets minder handige combinatie ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 02:40

Een tip, als er wat gebeurt,rijd naar voren. Een veel gemaakte fout is blijven klooien,maar voorwaarts blijven gaan. Leuk dier!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 02:41

JoyCiej007 schreef:
Ziet er al netjes uit! Lukt het ook goed met de balans van de sulky af te stellen?
Probeer zelf wel netjes licht contact te houden; je leidsels zijn op het filmpje waslijntjes en je ziet dat de pony daardoor ook gaat zwalken en twijfelen.

Wellicht een goed idee om eens een paar menlessen te nemen? Omdat je zelf weinig tot geen ervaring met het mennen hebt? Misschien wil je beleerder je wel een paar lessen geven.
Een groene pony en een groene menner is toch een iets minder handige combinatie ;)

Vind ik dus ook. Onder het zadel rijden is zo ánders, dan heb je veel meer te vertellen en kun je dingen beter controleren. Mennen is een vak apart wat mij betreft..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 02:44

Absoluut. Je mist ook zoveel.... het 'gevoel' van een paard onder je, je benen, je zit........... het gebruiken van de zweep als verlenging van je arm, en als vervanging van het been van de ruiter, en dus als 'wijken voor druk en wijken voor de zweep' en onderdeel van je stuur, dat vergt echt veel oefening bij zowel paard als menner. Je lost dingen soms toch anders op.

TS ik denk dat je echt gebaat bent bij lessen. En je pony ook. Je hebt igg al een prachtige aanspanning zo!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 02:51

Alleen al het gegeven van vastberadenheid. Je moet voor de wagen meer lef en doorzettingsvermogen tonen, het enige echt contact wat je hebt is via de teugels en je stem. Maar mennen is zo leuk!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 08:26

Je broekriem lijkt op de foto rechts wat te los te zitten....en heb je strengophouders ? Ik vond ze wel fijn.

Heeeeeel leuk paardje daar gaan jullie vast veel plezier mee krijgen en ik hoop ook veel veilige km-ers.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 09:32

Bedankt voor de tips. Menles zit zeker nog wel in de planning. Het is inderdaad heel anders dan rijden. De balans van de sulky was goed toen ik er alleen op zat. Met mijn man erbij was het nog even zoeken. We kunnen het bankje nog wel wat verstellen, dus dat wordt gewoon even proberen.