Werken aan flexibiliteit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Werken aan flexibiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 23:36

Mijn 'ouderwets' gebouwd haflingertje is niet de behendigste, en voor ik aan haar inbuigen kan werken (lateral flexion, als dat bekender klinkt) moet ze echt wat losser worden in haar lichaam. Voor ze haar LF kent, kruip ik er niet terug op en zal ze dus flexibiliteit zonder mij erop moeten leren. Geloof me wanneer ik zeg dat ze zelfs moeite heeft met een galop te onderhouden op een cirkel aan de langere leadrope/longeerlijn. Zo stijf is ze. Nu ben ik al bezig met rond mij buigen en van me weg draven door haar achterbeen onder te brengen, veel van hand wisselen op suggestie en laten terugkomen uit draf/galop naar stap/draf dmv ondertreden en naar mij toe te buigen. Disengaging, al weet ik niet wat de specifieke term in het Nederlands is.

Heeft iemand nog creatieve tips om haar flexibeler te krijgen in haar midden? Alles is welkom! Weet wel dat ik er geen teugels aan ga hangen op dit moment en ook niet aan contact werk.

siilvia1

Re: Werken aan flexibiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:02

Ik volg je even want ik heb dit probleem ook!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:11

Mijn Tinker had hier ook problemen mee. Toen ze was gemasseerd volgens de Jack Meagher methode liep ze weer als een zonnetje. Sommige dingen zijn niet te trainen maar moeten op een andere manier worden opgelost. Voor mij was dit echt een eye-opener.

Een paard dat niet / slecht kan galopperen is meer dan alleen maar wat stijf. Dat hoort niet bij een gezond paard.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 22:19

Ik heb haar laten checken door een osteo maar er is echt niks aan de hand hoor - en ik zei dat haar galop op de cirkel niet te best was, niet dat ze geen galop kon aanhouden. Ze kan bochten maken, maar die moeten ruim zijn, en dat is logisch voor een paard dat een jaar dik heeft staan wezen op een weide. Je moet niet verwachten dat er zomaar een cutting horse uitkomt. Dus ja, ik grijp liever naar training en grondwerk :)

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:24

cirkels vergroten en verkleinen?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:34

Hele "eenvoudige" oefening. Wel iets gebruiken voor beloning. Al zijn het een paar biks korrels. Te doen voor of in stal of waar dan ook.

Neem de beloning in je handen. Houdt deze voor de neus van je paard en breng dan de neus naar haar flank. Probeer dit zo ver mogelijk en zodra je dat punt bereikt geef je de beloning en beloon je je paard. Uiteraard dit aan beide kanten. Let wel op dat de achterhand op de plaats blijft staan, anders hoeft ze 0,0 te buigen. Als je dit dagelijks 1 tot 2x per dag doet, zal je snel verbetering gaan zien. Prima rek en strekoefening. Door de beloning zal ze haar best er wel voor gaan doen. Door de beloning zal je paard ook snel gaan begrijpen wat de bedoeling is en zal het dus ook steeds beter gaan.

G_Connemara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:11

heb je misschien al online gekeken naar het rechtrichten van je paard? marijke de jong heeft hier een aantal filmpjes over en legt uit hoe je dit kan aanpakken, het is volkomen normaal geen enkel paard is helemaal recht, met het rechtrichten doe je veel grondwerk en heb je veel oefeningen waardoor dus het binnenachterbeen onder de massa gaat plaatsen je hebt hier veel geduld voor nodig maar het is het allemaal waard, het ene paard heeft er ook meer moeite mee dan het andere paard. veel succes verder ermee! :)