[AR] Zit mijn tuig goed?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zit mijn tuig goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:19

Hoi bokkers,

Vorig jaar een nieuw Pfiff tuig aangeschaft, maar door het weer en geen ijzers onder de pony nog niet mee gereden.
Vorige week eindelijk begonnen! Het is mooi weer en er zitten ijzertjes onder, dus we kunnen dan eindelijk serieus beginnen!
Ik wou graag jullie mening horen over hoe mijn tuig zit.
Ik heb zelf het idee dat het borsttuig nog wat te laag hangt, en dat de strengen iets strakker moeten (?)

Afbeelding

Hoor graag jullie mening!

Memere

Re: Zit mijn tuig goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:23

borsttuig mag wel vat hoger en strakker.
Wat ik me afvraag : is het wel goed om te mennen met zo'n doorgezakte rug?

menner2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:25

inderdaad is het borsttuig te laag. zo krijg je de kans als je dat zo laat op irritatie of blessures doordat hij dan met de schouders gaat trekken en dat is niet zo goed. verder vindt ik zo ver ik het zie best goed zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:26

Oke, bedankt!

Doorgezakte rug valt best mee, veearts en hoefsmid zijn juist enthousiast dat ik ben gaan mennen. Ik reed eerst altijd op haar maar ik ben helaas eigenlijk net te groot, vandaar dat ik overgestapt ben.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:27

Misschien moet je er even iemand bijhalen die er verstand van heeft. Afstellen van tuig moet je eerst in stand doen en dan tijdens het mennen controleren of het goed zit....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:33

Borsttuig mag echt een flink stuk hoger en vind ik aan de korte/krappe kant. Het schoftje mag meer naar achteren, die ligt nu echt bovenop de schoft. Strengen mogen ook korter, maar dat is nu lastig te beoordelen vanuit stilstand; ze dienen strak te staan op het moment dat pony in beweging is.

Edit: borsttuig moet ongeveer op de hoogte hangen waar nu het lamoen bij haar hals zit. Dus echt flink paar gaten omhoog hijsen. Op dit moment heb je meer een schouder/bovenbeen-tuig.

Verder is het lamoen veels te lang voor deze pony en dient ingekort te worden. Daarbij is het lamoen aan de uiteinden te smal en te lang, waardoor de pony in de hals wordt geprikt met wendingen. Daar krijg je echt problemen mee. Daar zou dus een stuk afgezaagd moeten worden en het overgebleven stuk naar buiten uitgebogen, zodat pony niet meer in de hals wordt geprikt. Ook vind ik het lamoen van achteren te smal, en te laag aan de wagen vastgemaakt.

Heb je ook een foto van de complete aanspanning toevallig?

Zoals pony nu is ingespannen is dit verre van ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:42

Aj, oke...
Nee, foto van gehele aanspanning heb ik niet...
Kan ik binnenkort wel maken.

Lamoen vond ik zelf ook wel iets te lang van voor en moet idd nog een stuk af... Lamoen is zelfgemaakt. Zat een ander lamoen aan de kar maar die was te klein voor mijn pony. Hij kan helaas niet hoger worden vast gemaakt :(
Hoezo is hij van achteren te smal?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:53

Is de pony wel goed beleerd en heb jij menlessen gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 13:55

Ik heb de pony 9 jaar geleden gekocht en er is mij toen verteld dat ze dit wel kon... Dus een half jaar geleden mee aan de slag gegaan.
Geen officiele menles gehad, maar bij mijn vorige stalling vaak mee geweest als groom en zelf ook les gehad van die man.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:02

Nou, Ik hoop dat dat genoeg is om ongelukken te voorkomen...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:01

Hij lijkt van achteren te smal, kan ook aan de foto liggen. Liefst een foto van recht achter de pony, dan kun je dat beter beoordelen. Hoe meer ruimte van achteren in het lamoen, hoe meer ruimte pony heeft om letterlijk z'n kont te kunnen keren bij wendingen. Helemaal omdat het lamoen van voren ook al te smal en te lang is. Ik heb een marathonwagen en mijn lamoen (2 losse stokken, in lengte verstelbaar met gesloten lamoenogen) is net zo breed als de wagen (1.26 m. spoorbreedte) dus echt behoorlijk veel ruimte. Natuurlijk hoeft dát niet persé zoveel, maar het is belangrijk dat ze genoeg ruimte hebben om hun kont te kunnen keren in wendingen. Eigenlijk, hoe meer ruimte, hoe beter.

Bedenk je wel dat veel paarden en pony's worden verkocht met 'heeft ooit eens voor de wagen gelopen ja'. Maar dat dat vaak of niet waar is, of er is iets gebeurd (ongeluk oid) waardoor paard/pony eigenlijk een 'trauma' heeft opgelopen of moeilijk nog voor de wagen te rijden is. Hoeft in dit geval niet zo te zijn, maar het kán natuurlijk wel. Je weet niets zeker als je haar niet zelf voor de wagen gereden hebt, of gereden hebt zien worden.

Bij het begin beginnen is dan het verstandigste; een soort van (soms versneld) 'her'beleren. Een deskundig persoon zal dan al snel merken of de pony het (goed) kent of niet, en of er ooit problemen zijn geweest.

Groom zijn is wel iets heel anders dan zelf mennen. ;) Ik zou e.a. eerst beter in orde maken voordat je de pony nogmaals gaat inspannen. Met name het borsttuig moet écht gewoon een flink stuk hoger, en daarnaast is het voor de pony heel oncomfortabel met het lamoen aan de voorzijde. Ik spreek helaas uit ervaring; jaren geleden ook begonnen met een brak wagentje en een veels te lang en smal lamoen die van voren uit stak. Gevolg was dat mijn shetmerrie compleet vast is gereden van voren. Heeft veel training, bloed, zweet en tranen en ostheopaat gekost om haar weer goed te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:43

Ik ben al meerdere keren redelijk lange stukken aan het mennen geweest, eerste 10/15x in het land en op een gegeven moment op een stil landweggetje en dat steeds uitgebreid. Nu ook gewoon op de openbare weg en dat gaat prima.

Lamoen is wel net zo breed als de wagen, foto vertekent het wat inderdaad, zal vd week een betere foto maken.
Het lamoen ga ik van voren een stuk inkorten!

Borsttuig ga ik ook omhoog doen, dat kan nog een heel stuk omhoog gelukkig.

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:21

Het is ook handig om de strengen door de broek heen te halen. Zo gebruik je ze als strengophouders.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 08:28

Het meeste is wel genoemd ondertussen.

Meestal (een enkele keer met specifieke reden niet) gaat de buitensingel ook óm de strengen heen. Evenals de broekriemen, maar dat is al genoemd.

Het -veel- te lage borsttuig is voor de pony zelf het meest onaangenaam, van alle genoemde foutjes.
Dat ècht als eerste veranderen!

Liefst even iemand laten meekijken met wat meer menervaring.