bokken met longeren..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shettiessx

bokken met longeren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 20:57

hoii,

ik wilde dus met mijn shet beginnen met longeren ze is bijna 4 jaar oud.

ze kent alles al, en nu wilde ik haar toch een beetje aan het werk zetten. nu zit ik met een probleem.

als ik ga longeren, snijd ze me af en probeert ze naar me te bokken. ze heeft me tot nu toe nog niet geraakt maar het is wel erg irritant en zou dit graag afleren.

ze gaat de cirkel netjes op, loopt een ronde en dan snijd ze me in snelle draf af en probeert te bokken / bokt.

iemand die dit kent?
hoe hebben jullie dit verholpen?

06tess04

Re: bokken met longeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:16

Dubbele lijnen werkt vaak! Het is belangrijk om haar duidelijk te laten weten wat JIJ wil. Dit gebeurt niet als jij bang of boos gaat worden. Blijf rustig maar wel consequent. Als ze het goed doet ontspan je, als ze het niet snapt blijf je er aan werken. Bokken kan een uiting zijn, bijv. omdat ze het niet snapt of pijn heeft. Als jij dan onzeker gaat doen door dit gedrag, snapt ze het helemaal niet meer en zal ze dit gedrag doorzetten. Doet ze zulke dingen ook als je gewoon met haar wandelt?

ps. Dit is hoe ik er op kijk. Andere mensen kunnen een andere mening/manier hebben. Het is aan jou welke manier jij het beste bij jou en je pony vindt passen! :j

Succes +:)+

shettiessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 21:31

06tess04 schreef:
Dubbele lijnen werkt vaak! Het is belangrijk om haar duidelijk te laten weten wat JIJ wil. Dit gebeurt niet als jij bang of boos gaat worden. Blijf rustig maar wel consequent. Als ze het goed doet ontspan je, als ze het niet snapt blijf je er aan werken. Bokken kan een uiting zijn, bijv. omdat ze het niet snapt of pijn heeft. Als jij dan onzeker gaat doen door dit gedrag, snapt ze het helemaal niet meer en zal ze dit gedrag doorzetten. Doet ze zulke dingen ook als je gewoon met haar wandelt?

ps. Dit is hoe ik er op kijk. Andere mensen kunnen een andere mening/manier hebben. Het is aan jou welke manier jij het beste bij jou en je pony vindt passen! :j

bedankt voor je reactie :)
ze snijd me zegmaar af, en als ik dubbele lijnen zou doen, wat is het grote verschil? ik zal me er eens in gaan verdiepen, ik heb binnenkort ook een longeersingel :)

ik maak duidelijk wat ik wil, maar het probleem is dat ze ook probeert te bokken naar de longeerzweep. (omdat het achter haar "zwaait") en ook richting mij.

zal het helpen als ik straks een longeersingel om doe en haar met stieken bijzet?

pijn heeft ze niet, ze is helemaal nagekeken voor ik haar aan het werk ging zetten :)

als ik met haar wandel kan ze alleen een bok geven als ze schrikt, of een klein vreugdebokje met galop. soms probeert ze wel een fietser te trappen die vlak langs haar komt, maar dat kan ik altijd wel voorkomen

06tess04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:52

shettiessx schreef:
06tess04 schreef:

bedankt voor je reactie :)
ze snijd me zegmaar af, en als ik dubbele lijnen zou doen, wat is het grote verschil? ik zal me er eens in gaan verdiepen, ik heb binnenkort ook een longeersingel :)

ik maak duidelijk wat ik wil, maar het probleem is dat ze ook probeert te bokken naar de longeerzweep. (omdat het achter haar "zwaait") en ook richting mij.

zal het helpen als ik straks een longeersingel om doe en haar met stieken bijzet?

pijn heeft ze niet, ze is helemaal nagekeken voor ik haar aan het werk ging zetten :)

als ik met haar wandel kan ze alleen een bok geven als ze schrikt, of een klein vreugdebokje met galop. soms probeert ze wel een fietser te trappen die vlak langs haar komt, maar dat kan ik altijd wel voorkomen

Het verschil is dat je aan beide kanten controle over haar hebt en haar dus beter kan sturen/begeleiden.
Ik denk niet dat de stieken helpen. Stieken zorgen ervoor dat ze haar rug beter gaat gebruiken (altijd goed natuurlijk), maar ik denk niet dat dat helpt tegen het bokken (daar heb ik niet zo veel ervaring mee).
met de zweep zou ik trouwens voorzichtig zijn. ze laat duidelijk merken dat ze iets achter haar spannend of eng vindt. Een zweep dient als verlenging van je arm (lichaamstaal) om haar duidelijker aanwijzingen te kunnen geven. Niet om haar bang te maken.
Als ze bokt tijdens het wandelen moet je haar wel afstraffen, niet door te slaan, maar door bijv. je stem te verheffen of een paar passen achteruit te zetten. Dit gedrag accepteer je niet tijdens het longeren dus ook niet tijdens een wandeling =consequent zijn.

shettiessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 22:15

ik doe ook extra voorzichtig met de zweep en zwiep niet te veel, ik snap dat ze eraan moet wennen. Nu is het wel zon paardje dat snel 'boos' word op dingen (zelfde verhaal als met de fietsers) en als ze dit soort dingen buiten doet straf ik haar ook. natuurlijk moeten we het rustig opbouwen, maar dat van de dubbele longe is een goed idee. zodra ik mijn singel heb ga ik daar maar eens mee aan de slag :)

M_maxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 12:12

Als ze naar je toe komt, helpt het (bij mij) om een keer met de longeerlijn te zwiepen. Dus de hand waar je je longe in hebt in 1 x kort omhoog doen, zo 'rolt' er een boog door de lijn richting haar hoofd, (deze raakt haar niet) maar hierdoor neemt ze weer afstand.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 15:00

Wat ik hier mis is de reden waarom de shet het doet.
Misschien dat de TS er een idee van heeft?
Je kan namelijk niet met zekerheid een oplossing vinden als de reden van het gedrag niet begrepen is.
Is het defensief of aanvallend?
Hoe is je paard in de algemene omgang?
Eerder een volger of eerder een leider?
Heb je veel druk nodig om dingen gedaan te krijgen?
Als je wandelt, stopt ze dan spontaan als jij stopt?
Laat ze makkelijk haar voeten optillen?
Met deze informatie kan er gekeken worden naar wat de reden kan zijn. Dan kan de juiste oplossing gevonden worden.
Een filmpje is ook altijd handig, maar dan het best en totaalbeeld. En filmpje waar jij ook op staat. Dan valt er te zien hoe jullie met elkaar communiceren.

matijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 07:58

Je zegt in t begin; ze kent alles al. Wat bedoel je daar precies mee want t longeren kent ze blijkbaar niet. Maargoed ik zou als je de zweep gebruikt eerst eens oefenen met de zweep zodat je zeker weet dat t niet eng is, ga met de zweep over haar hele lichaam en zorg ervoor dat ze dan rustig en ontspannen is.
En daarbij weet ik niet hoe jullie 'rang' is maar t is de bedoeling dat jij de leiding hebt. Nu heeft met longeren je pony de leiding, dus begin een stapje terug gewoon aan t halstertouw zo kun je hem makkelijker corrigeren dan als die zes meter verderop loopt.
Ga dus oefenen met volgen, achter je blijven lopen (zn neus mag niet voor jou uitkomen) en vooral achterwaarts is een goede training van leiderschap je zet je paard achteruit dit doet die alleen als die respect voor je heeft. Doe dit wel rustig en ga niet zitten schreeuwen of slaan dat die naar achter moet als die dit niet doet. Zwaai rustig met je touw en loop richting zn borst, dit zijn allemaal oefeningen met lichaamstaal dus alles wat verkeerd gaat komt Door jezelf! Als je dat onthoud komt t allemaal goed!
Succes ermee!

siskeh

Re: bokken met longeren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 08:08

Persoonlijk voor mij "mag" een paard pas aan de dubbele lange lijnen als hij braaf is, bokkende en afsnijdende paarden zijn verschrikkelijk onhandig, en als je geen ervaring hebt met de DLL, gevaarlijk aan de dubbele longe.

Als het paard het al kan, dan zullen je eigen longeerskills nog wat bijgeschaafd moeten worden, dat is beter te doen in een les, dan zo over bokt