[AR] Ander bitje voor mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Ander bitje voor mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 19:00

Hoihoi,

Ik ben van plan te gaan mennen met mijn (mini) shet, en heb voor haar een plastic stangetje. Deze vind zij erg prettig. Dit is haar eerste bitje(ze is 6).

Ik vraag me af of je voor mennen een ander bitje gebruikt? Of dat je gewoon met hetzelfde bitje kunt mennen?
Laatst bijgewerkt door OneAndOnlyx op 13-05-15 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

bibstertje

Re: Ander bitje voor mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:04

de meeste mensen gebruiken wel een speciaal menbit dat is meestal een stang en daar heb je verschillende soorten in, zoek maar eens op liverpoolstang of vlinderbit.
Als je pony fijn loopt op een plastic trensje is dat misschien ook gewoon goed, zelf men ik mijn verzorgshet met een D trens.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 19:06

bibstertje schreef:
de meeste mensen gebruiken wel een speciaal menbit dat is meestal een stang en daar heb je verschillende soorten in, zoek maar eens op liverpoolstang of vlinderbit.
Als je pony fijn loopt op een plastic trensje is dat misschien ook gewoon goed, zelf men ik mijn verzorgshet met een D trens.

Oeps, trens moet stang zijn. Het is een plastic bitje waar ze simpelweg nog nooit verzet mee heeft getoond. Ze heeft al eerder een slee achter zich gedragen en ook dat ging prima. Ik ga wel even na bij mensen in de buurt wat zij doen!

Die liverpoolstang en het vlinderbit zien er erg scherp uit, is dat ook zo? Ze is natuurlijk niks anders gewend.. En ze heeft een behoorlijk klein mondje.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:00

Bij mijn paard heb ik met mennen een ander bit dan onder het zadel. Bij de ponys rijd ik beide onderdelen met een dubbel gebroken bit.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:07

Daar waar je paard fijn op loopt.

Onder het zadel loopt de een met dubbelgebroken ringen trens en met mennen met liverpool
en de ander met enkel gebroken ringen trens en met mennen met bokkebitje.

Kan jij mennen en is je paard beleerd voor de wagen?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 20:13

Sjolvir schreef:
Daar waar je paard fijn op loopt.

Onder het zadel loopt de een met dubbelgebroken ringen trens en met mennen met liverpool
en de ander met enkel gebroken ringen trens en met mennen met bokkebitje.

Kan jij mennen en is je paard beleerd voor de wagen?

Ze heeft een behoorlijk zacht mondje en heb dit bitje gekocht dat ze jong was. Ze heeft er nog nooit op geprotesteerd. Ik heb haar ook nooit gereden maar wel met longeren, voor de slee, wandelen doet ze het goed met dit bitje.

Ik heb nog nooit gemend, wel de slee bestuurd maar dat is net effe anders. Mijn mini-shetlander heeft de hele winter(toen er sneeuw lag, jaartje of 2 jaartjes terug maar met lange lijnen kan ze het nog wel prima!) voor de slee gelopen maar ik verwacht niet alles van haar. Vandaar dat zodra ik het geld ervoor heb hiervoor lessen volgen.

Ik wil alleen recreatief mennen, door het bos duin e.d. en over 't strand lijkt me ook heel gaaf. Ik wil het liefst een sulky!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:18

Ik mende vroeger met een Utrechts bitje of met en Liverpoolstang.
Het zelfde paard reed ik met een dubbelgebroken trensje.
Ik deed dat op advies van mijn instructeur en ik heb dat eigenlijk altijd zo gelaten.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:19

Ik denk dat je een plastic ongebroken trens hebt, en geen stang. Een stang is een bit met hefboomwerking, en dus scharen.

Je hebt geen ander bit nodig als zij hier goed op reageert. Maar je hebt wel eerst een paar lessen nodig. Tip, er zijn wel manege's die lessen geven voor het koetsiersbewijs, dit is een fijne basis voor de recreatieve menner.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 20:27

Toydoll schreef:
Ik denk dat je een plastic ongebroken trens hebt, en geen stang. Een stang is een bit met hefboomwerking, en dus scharen.

Je hebt geen ander bit nodig als zij hier goed op reageert. Maar je hebt wel eerst een paar lessen nodig. Tip, er zijn wel manege's die lessen geven voor het koetsiersbewijs, dit is een fijne basis voor de recreatieve menner.

Het is gewoon een staafje van plastic, ik dacht dat dat een stang heette maar had het dus toch mis :p. Ik ga daar eventjes voor kijken in de buurt, dankjewel!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 21:24