Zogenaamd een ''probleempaard ''

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

osanta

Zogenaamd een ''probleempaard ''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 14:05

als eerste , ik weet niet of dit goed staat , dus hiervoor mijn excuses.
Hoi allemaal ,
Op de stal waar ik rijd staat een hele mooie draver merrie , maar wel met een verleden.
Ze is heel gevoelig en hier viel ik ook bij haar, ( ik heb haar niet gekocht , is een verzorgpaardje )
maar nu even straight to the point , Roxanne ( de merrie ) is mishandeld bij haar vorige baasjes , we weten niet wat er precies is gebeurt maar ik heb zo mijn ideeën.
Als eerste je kan bijna niet bij de rest van haar lichaam komen , ze vindt het alleen bij haar hoofd , en net achter haar oren fijn.
Omdat ze me zo aansprak heb ik gevraagd aan het baasje of ik met haar grondwerk kon gaan doen om haar wat opener naar me toe te maken.
nu wil ik ook aan jullie vragen hebben jullie tips hiervoor ?
Let op , dit is een HEEL gevoelig paard dus iets kleins voor jullie paarden , is groot en zwaar voor dit paard , dankjewel :)

klaas30

Re: Zogenaamd een ''probleempaard ''

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:36

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:39

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:43

denk na over dingen die voor en 'normaal paard heel gewoon zijn , en ga daar mee aan de slag.
en miss iets waar je niet aan denkt , ga schriktrainingen doen , juist omdat ze het zoo moeilijk vind zal ze je meer gaan vertrouwen omdat jullie samen het wel kunnen.
verder raad ik aan om veel te belonen , en in vrijheid met haar te werken , dus met een losse lijn of zelfs zonder lijn . laat haar zelf dingen zoeken , en laat haar vooral zelf reageren . probeer geen angstreacties tegen te gaan , maar probeer om de angstreactie te begrijpen en haar duidelijk te maken dat het niet eng is .

Birgit02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:28

Als je haar wil aaien houd dan je hand vlak voor haar neus met de rug van je hand naar haar toe, laat haar eraan snuffelen. Als ze jou aanraakt mag jij haar ook aanraken. Dit geeft veel vertrouwen, ze weet dan dat als ze niet aangeraakt wil worden je haar niet aanraakt. Dit kan je bijvoorbeeld ook doen als je haar wil poetsen, een halster om wil doen, haar ergens aan wil laten wennen enz.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 04:06

Probeer met poetsen je andere hand zijn lichaam mee te laten volgen op deze manier wordt aanraking steeds fijner voor het paard

Zoek eens t- team en touch op Dit zijn kleine massage technieken die ontspannen

Klinkt misschien een beetje vreemd maar zet rustgevende muziek op als je met hem bezig bent Hier worden jullie allebei rustig van :o Muziek met natuurgeluiden kun je bij de tuinen halen misschien ook wel downloaden

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 10:00

Dankjewel allemaal voor de tips !

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:07

Wat is de stamboeknaam van dit paard? Als ze gewoon alleen Roxanne heet ken ik haar nog vanuit de koers.

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 10:09

ik heb geen idee wat haar stamboek naam is , ik weet wel dat ze uit belgie komt.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:47

De plaatsen waar je je paard kan aanraken langzaam uitbreidbaar. Op een rustige manier. Dat is volgens mij 1 van de belangrijkste dingen. Veel aan het vertrouwen werken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 13:50

Opletten dat je ook niet overdreven voorzichtig gaat worden. Ga zorgvuldig met haar om, maar blijf nuchter. Als jouw lichaamstaal al aan geeft dat je verwacht dat ze iets eng zal gaan vinden, dan kan je er donder op zeggen dat ze het eng gaat vinden, maar mogelijk alleen doordat jij eigenlijk zegt 'pas op, dit vind je eng'.

En bij dit type paarden nooit je geduld verliezen. Rustig blijven, herhalen en een stabiel punt in een angstige reactie vormen.

siilvia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:08

Plaatsen die je wel aan kan raken heel rustig uitbreiden en hier desnoods bij voeren.
Win het vertrouwen van het paard. Wat fijn dat je hiermee aan de slag wilt!

osanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 11:46

siilvia1 schreef:
Plaatsen die je wel aan kan raken heel rustig uitbreiden en hier desnoods bij voeren.
Win het vertrouwen van het paard. Wat fijn dat je hiermee aan de slag wilt!

Dankjewel ! Ik doe dit omdat het paard mij heel erg aanspreekt , want ze lijkt heel veel op mij kwa gedrag .

teunie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:14

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:14

pb!