Hoe leer ik mn paard rijden met neckrope ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SoSoof

Hoe leer ik mn paard rijden met neckrope ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 08:41

heey iedereen,
ik wil met mn paardje heel graag met neckrope rijden maar ik zou niet weten hoe ik hem moet leren om dat te kunnen??? ik heb er al 2x met neckrope opgezeten maar meer dan een beetje kriskras door de bak lopen werd het niet (hij is nogal eigenwijs). heeft iemand hier tips voor me ??!?! -O-

Mariett
Blogger

Re: Hoe leer ik mn paard rijden met neckrope ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:56

Verwacht je dat een niet-eigenwijs paardje gelijk de eerste keer met neckrope perfect te sturen is?

Neckrope moet je echt aanleren, dat kan een paard niet zomaar. Ga naast je paard staan en geef (met je hand) een klein beetje druk op de nek, waar je normaal ook de neckrope tegenaan houdt. Bouw die druk op tot het paardje ervoor wijkt (dus de andere kant op gaat). Laat dan meteen helemaal los! Doe dit ook aan de andere kant en, heel belangrijk, de borst.

Vervolgens ga je op je paard met hoofdstel (of touwhalster oid, waar je paard maar aan gewend is) en de neckrope. Rij dan met allebei tegelijk. Als je paard de neckrope niet snapt kan je het hoofdstel gebruiken.

Bouw het hoofdstelgebruik af tot je helemaal met neckrope in de bak kan :)

Chay_Flame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 09:01

Inderdaad wat Mariett zegt :j

Ik heb mijn paardje toentertijd gewoon eerst heel veel op been leren rijden. In de bak de teugels lang laten en puur op been rijden en nog eens been rijden, want dat is ook erg belangrijk bij het rijden met neckrope. Toen ze dat door had, heb ik naast het hoofdstel ook de neckrope om gedaan. Tussendoor gewoon stukjes geoefend op been en de druk van de neckrope. Zo oefenen en oefenen en dan kun je het vanzelf afbouwen naar neckrope.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 09:03

Leuk voor je dat je aan de neckrope wilt beginnen en het zelf al 2x geprobeerd hebt! :)

Ik heb wel enkele tips voor je, alhoewel ik verwacht dat er nog betere tips moeten zijn. Ik blijf dit topic dus zeker volgen.

Goed, enkele tips van mij (Mariet was me deels voor):

- Ga bij jezelf na in hoeverre je vanuit je focus/zit/evenwicht stuurt en in hoeverre je de neckrope als stuur gebruikt. Misschien blijkt dat je je paard nog wat méér aan mag moedigen met je zit en wat minder met de neckrope. Of misschien gebruik je je zit wel, maar niet voldoende. Je paard begrijpt het in ieder geval nog niet, dus overdrijf misschien wat.

- Begin vanuit wat je paard al wél kent en begrijpt. Probeer eens te rijden met neckrope én een (bitloos) hoofdstel. Zo kan je paard instructies via de neckrope linken aan instructies waar hij al mee bekend is.

- Begin klein en eenvoudig. Laat hem bijvoorbeeld dezelfde kleine volte lopen (met hoofdstel/aan de longe) en ga steeds meer over op sturen via neckrope en zit (door teugels/longe te laten vieren). Kijk of het je lukt om diezelfde kleine volte vol te houden. Zodra je het gevoel hebt dat je je paard via de neckrope en je zit onder controle hebt, onderbreek dan de volte door een zelf bedachte verandering in richting. Kijk of ook dit je lukt. Zo niet, begeleid het paard dan iets meer via de teugels/longe die hij al wel kent. Werk steeds per simpele beweging.

- Kort maar krachtig: goed is goed. Als je in het begin 5 à 10 minuten fijn kan rijden met de neckrope, beloon hem dan en beëindig de training. Als een paard een half uur lang iets moet doen waarvan hij merkt dat hij het niet goed doet / niet begrijpt, is het geen fijne ervaring voor hem (en voor jou).

- Verander je instelling. Ik geloof best dat je paard eigenwijze trekjes heeft, maar ik denk niet dat eigenwijsheid te maken heeft met de problemen die je ondervindt bij het rijden met de neckrope. Ik denk namelijk dat de kans veel groter is dat je met een paard te maken hebt die het simpelweg nog niet begrijpt (maar het wel wil leren begrijpen). Schrijf het dus niet te snel af als eigenwijsheid, maar zie het als een uitdaging waarbij jij hem wil helpen :)

Heb je hier iets aan?

SoSoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 14:55

heel erg bedankt voor de tips !!, en ik had nog een vraagje want zou ik ook tijdelijk met een halstertouw als neckrope kunnen rijden?? heb net een hele gave neckrope besteld bij Horse Charms :D maar wil dus morgen ook weer met neckrope gaan proberen en dan issi er nog niet...

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:00

Ik heb mijn bijrijdpaard eerst vanaf de grond geleerd te wijken voor druk, nog helemaal niet met de intentie later met alleen neckrope te rijden. Dat pakte ze goed op. Hier staat heel duidelijk uitgelegd hoe je dat het beste kan leren, vind ik:
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js.htm?http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/wijken.htm
En laatst deed ik na het rijden gewoon het hoofdstel af, halstertouw om haar nek, en ze deed het vlekkeloos! Ze was heel goed te sturen, met alleen zit en soms wat hulp van het touw erbij als nodig. En dat voor een druk paard, ik was erg blij voor een eerste keer. Dit hebben we in een aantal weken uitgebouwd, ik rijd nu meestal een half uurtje met hoofdstel (dat de grootste drukte er uit is) en dan nog een halfuurtje met alleen halstertouwtje (het wordt tijd om een leuke neckrope aan te schaffen :) ) en inmiddels kunnen we slangenvoltes in draf en rijden we ook vrolijk rond in galop op alleen die neckrope. Maar ik denk dat leren wijken voor druk essentieel is, en dat je bij het normale rijden je hulpen al zoveel mogelijk op je zit geeft.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 15:06

Kijk eens op de bokt wiki met neckrope rijden daar is handige informatie

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:17

Hallo,

Ik heb ook nog wel wat tips voor je! :D
Mijn pony was eerst ook heel eigenwijs maar dat kwam mede doordat ik te grote stappen nam.
Ik heb toen veel info opgezocht en hier kwam een soort stappenplan uit! :j
Ik weet niet met welke optoming je nu rijd? Bit of bitloos?

Als je met bit rijd zou ik zeker niet ineens de neckrope om gaan doen.
Je pony snapt dat nog niet omdat hij dat nooit eerder gedaan heeft. Hij is dus niet echt eigenwijs maar snapt de nieuwe manier nog niet.

Wat een hele goede eerste stap is, is leren rijden met je lichaam.
Dat zul je vast wel vaker gehoord hebben! ;)
Je kunt hiermee het beste beginnen door met je gewone hoofdstel te rijden, (en als je dit al kunt) zonder zadel, dat voelt je paard voor in het begin je lichaamshouding beter aan.
Zodra je een bocht wilt maken kantel je je bekken iets naar buiten, draai je je lichaam naar de kant waar je heen wilt, en leg je je buitenbeen iets aan.
In het begin zal je paard dit nog niet helemaal begrijpen dus kun je een lichte teugelhulp gebruiken.

Ook kun je gaan oefenen met remmen (wat ook heel belangrijk is). Hierbij ga je ietsjes naar achter hangen en maak je jezelf eigenlijk zwaar. Je kunt hier ook een stemhulp bij gebruiken en in het begin lichte teugelhulp.

Als deze basis er allemaal goed inzit kun je overschakelen naar bijvoorbeeld een touwhalser (Dus een lichte bitloze optoming).
Hier ga je verder werken aan de basis hierboven maar probeer je steeds zo min mogelijk teugelhulpen te geven.

Als het zo allemaal lukt kun je naast je touwhalster ook een neckrope omdoen. Dan kun je oefenen met de neckrope maar heb je altijd nog teugels om in een geval van miscommunicatie in te grijpen.
En als dit goed gaat kun je in de wei of bak proberen het touwhalster af te doen.

Ik hoop dat deze info je een beetje heeft geholpen!

Boraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:39

Je kan het ook aanleren met de hulp van iemand anders. Doe je paardje een halster om en vraag of iemand anders met hem door de bak loopt, terwijl jij stuurt met je neckrope. Als je dit een paar keer doet merkt het paardje dat jij naar rechts stuurt op het moment dat hij ook naar rechts wordt gestuurd door je "hulpje". Als hij dit door heeft kan je proberen zelf te sturen zonder dat je paard een halster om heeft, terwijl er nog iemand naast loopt en daarna kan je proberen helemaal alleen te rijden. Beetje lastig uitleggen, ik hoop dat je het begrijpt. Succes!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 16:44

Equitis schreef:
Hallo,

Ik heb ook nog wel wat tips voor je! :D
Mijn pony was eerst ook heel eigenwijs maar dat kwam mede doordat ik te grote stappen nam.
Ik heb toen veel info opgezocht en hier kwam een soort stappenplan uit! :j
Ik weet niet met welke optoming je nu rijd? Bit of bitloos?

Als je met bit rijd zou ik zeker niet ineens de neckrope om gaan doen.
Je pony snapt dat nog niet omdat hij dat nooit eerder gedaan heeft. Hij is dus niet echt eigenwijs maar snapt de nieuwe manier nog niet.

Wat een hele goede eerste stap is, is leren rijden met je lichaam.
Dat zul je vast wel vaker gehoord hebben! ;)
Je kunt hiermee het beste beginnen door met je gewone hoofdstel te rijden, (en als je dit al kunt) zonder zadel, dat voelt je paard voor in het begin je lichaamshouding beter aan.
Zodra je een bocht wilt maken kantel je je bekken iets naar buiten, draai je je lichaam naar de kant waar je heen wilt, en leg je je buitenbeen iets aan.
In het begin zal je paard dit nog niet helemaal begrijpen dus kun je een lichte teugelhulp gebruiken.

Ook kun je gaan oefenen met remmen (wat ook heel belangrijk is). Hierbij ga je ietsjes naar achter hangen en maak je jezelf eigenlijk zwaar. Je kunt hier ook een stemhulp bij gebruiken en in het begin lichte teugelhulp.

Als deze basis er allemaal goed inzit kun je overschakelen naar bijvoorbeeld een touwhalser (Dus een lichte bitloze optoming).
Hier ga je verder werken aan de basis hierboven maar probeer je steeds zo min mogelijk teugelhulpen te geven.

Als het zo allemaal lukt kun je naast je touwhalster ook een neckrope omdoen. Dan kun je oefenen met de neckrope maar heb je altijd nog teugels om in een geval van miscommunicatie in te grijpen.
En als dit goed gaat kun je in de wei of bak proberen het touwhalster af te doen.

Ik hoop dat deze info je een beetje heeft geholpen!

Dus hij was niet eigenwijs, maar hij snapte je gewoon niet :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:28

Afbeelding

Ik beleer die van mij met een nekrope. Ik heb ook geen mooi ding, maar gewoon de hondenriem (maar halstertouw kan natuurlijk ook. Van te voren heb ik veel grondwerk gedaan. Ik heb er dus nooit echt een hoofdstel om gehad, dus ik werk andersom. Ooit moet er wel een hoofdstel op komen. ;) Maar dit is wel heel goed voor mijn eigen opleiding, want je moet je heel bewust zijn hoe je zit en wat je doet. Als je googlet op rijden met neckrope of rijden zonder hoofdstel, kom je hele leuke stappenplannen tegen.

En geduld hebben dus. Het duurt best even voor het soepel gaat.

Groenharker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:48

Fabster schreef:
En geduld hebben dus. Het duurt best even voor het soepel gaat.

Herkenbaar. Deze laatste tip doet het 'm! Vooral bij liefekes die wat eigenwijs zijn aangelegd is geduld een schone zaak.. ;)

Oh en Fabster: Nette zit, mooie 'actie' foto! :)

Boraatje schreef:
Je kan het ook aanleren met de hulp van iemand anders. Doe je paardje een halster om en vraag of iemand anders met hem door de bak loopt, terwijl jij stuurt met je neckrope...

Dit is een slimme tip!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:30

Dank je, Groenharker! :o

En die laatste tip is wel handig, maar dan moet je wel iemand in de buurt hebben. Ik ben altijd alleen, dus dan is dat lastig.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 10:37

Ik denk persoonlijk dat het er meer om gaat dat jij leert hoe jij jouw paard met een neckrope kunt sturen, en minder dat je je paard aan moet leren hoe het moet... Druk en wijken daarvoor kennen eigenlijk alle paarden, alleen moet je dat dan inzetten bij het wijken voor druk op de nek.

Mijn eigen ervaring is dat het het beste werkt als je voornamelijk stuurt met je lichaam. Dit doe je immers ook al bij het ''gewone'' rijden, dus je paard kent dit waarschijnlijk al. Dan kun je rijden met hoofdstel + neckrope, zodat je wel zo'n 'back-up' hebt. Als dat goed gaat, haal je het halster gewoon eraf.

Verder is het gewoon lekker doen. In zo'n bak kan toch niet zo veel gebeuren, toch?

Overigens denk ik dat het paard ewoon met die ander meeloopt als je er iemand bijhaalt... Maar het is te proberen natuurlijk.

SoSoof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 19:00

Bedankt voor al jullie tips!! Ik ben nu al een stuk verder gekomen, ikrijd nu met bitloos hoofdstel gecombineerd met de neckrope en ga dit weekend proberen met touwhalster en neckrope zdat ik de teufelhulp langzaam af kan bouwen benieuwd hoe dit gaat uitpakken....