Hallo,
Ik heb ook nog wel wat tips voor je!
Mijn pony was eerst ook heel eigenwijs maar dat kwam mede doordat ik te grote stappen nam.
Ik heb toen veel info opgezocht en hier kwam een soort stappenplan uit!
Ik weet niet met welke optoming je nu rijd? Bit of bitloos?
Als je met bit rijd zou ik zeker niet ineens de neckrope om gaan doen.
Je pony snapt dat nog niet omdat hij dat nooit eerder gedaan heeft. Hij is dus niet echt eigenwijs maar snapt de nieuwe manier nog niet.
Wat een hele goede eerste stap is, is leren rijden met je lichaam.
Dat zul je vast wel vaker gehoord hebben!
Je kunt hiermee het beste beginnen door met je gewone hoofdstel te rijden, (en als je dit al kunt) zonder zadel, dat voelt je paard voor in het begin je lichaamshouding beter aan.
Zodra je een bocht wilt maken kantel je je bekken iets naar buiten, draai je je lichaam naar de kant waar je heen wilt, en leg je je buitenbeen iets aan.
In het begin zal je paard dit nog niet helemaal begrijpen dus kun je een lichte teugelhulp gebruiken.
Ook kun je gaan oefenen met remmen (wat ook heel belangrijk is). Hierbij ga je ietsjes naar achter hangen en maak je jezelf eigenlijk zwaar. Je kunt hier ook een stemhulp bij gebruiken en in het begin lichte teugelhulp.
Als deze basis er allemaal goed inzit kun je overschakelen naar bijvoorbeeld een touwhalser (Dus een lichte bitloze optoming).
Hier ga je verder werken aan de basis hierboven maar probeer je steeds zo min mogelijk teugelhulpen te geven.
Als het zo allemaal lukt kun je naast je touwhalster ook een neckrope omdoen. Dan kun je oefenen met de neckrope maar heb je altijd nog teugels om in een geval van miscommunicatie in te grijpen.
En als dit goed gaat kun je in de wei of bak proberen het touwhalster af te doen.
Ik hoop dat deze info je een beetje heeft geholpen!