Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
simodi schreef:Leadrope van FRA, en dan de smalle versie (wit met blauw; er is ook er dikkere en die is wit met rood).
Ik gebruik deze al jaren en hij is heel fijn. Precies goed van gewicht.
Rizette schreef:Is een Leadrope niet veel te zwaar? Ik vind 7 meter ook wel het minimum om te longern , eigenlijk liever een langere lijn anders kun je zelf in het midden ook rond gaan lopen i.p.v. blijven staan .Hier was ook ooit eens iemand aan het longeren met zo'n heel zwaar touw . Het hing helemaal door naar beneden bij het longeren , was niet fijn in de hand en ook nog eens heel zwaar aan het bit /mond van het paard,
Ik zou echt voor een zachte stoffen brede longeerlijn gaan , dat vind ik heel wat prettiger maar ook zeker voor het paard. Je hebt met een leadrope ook helemaal geen licht contact met de mond van het paard omdat het touw zo zwaar doorhangt.
Rizette schreef:Is een Leadrope niet veel te zwaar? Ik vind 7 meter ook wel het minimum om te longern , eigenlijk liever een langere lijn anders kun je zelf in het midden ook rond gaan lopen i.p.v. blijven staan .Hier was ook ooit eens iemand aan het longeren met zo'n heel zwaar touw . Het hing helemaal door naar beneden bij het longeren , was niet fijn in de hand en ook nog eens heel zwaar aan het bit /mond van het paard,
Ik zou echt voor een zachte stoffen brede longeerlijn gaan , dat vind ik heel wat prettiger maar ook zeker voor het paard. Je hebt met een leadrope ook helemaal geen licht contact met de mond van het paard omdat het touw zo zwaar doorhangt.
simodi schreef:Daarom moet je een leadrope kopen van een goed merk!
Bijv FRA of Parelli. Die zijn gemaakt van materiaal met het juiste gewicht. Als je touw te licht is zoals een gewone longeerlijn dan kun je er ook geen aanwijzingen mee geven. Denk aan je lijn iets bewegen als je paard achterwaarts moet.
Een echt goede leadrope is daarom niet goedkoop maar je hebt er jaren plezier van. Ik heb de mijne al bijna 10 jaar en hij is nog tiptop. Wordt meerdere keren per week gebruikt voor 2 paarden.