"longeren"met leadrope

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

"longeren"met leadrope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:23

Ik merk dat ik graag longeer met een touwhalster, echter vind ik een longeerlijn niet zo fijn om mee te werken.
Nu wil ik een fijne lange leadrope hiervoor, maar er is zoveel keus.

Ik zet mijn pony nooit bij het enige wat ik ooit gebruik is de longeerhulp.

Iemand een aanrader?

Marjo89

Re: "longeren"met leadrope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:23

Finesse lijn ! ideaaaaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:24

van equiplay? En dan de 22ft? werkt dat prettig?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:25

Anoniem schreef:

helaas geen andere winkels hier. Maar idd. die werken wel erg fijn vind ik zelf.
Geen idee hoe lang een longeer lijn is ?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:27

Anoniem schreef:

Enorm fijn! Behalve als je vasthoud en je paard wegrent, dan brand het enorm in je hand.
Maar dat is natuurlijk ook niet de bedoeling ;) Daarom heten het learn burns. Toch misschien goed om te weten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:32

Longeerlijn is ongeveer 8/9 meter.:) ik vind die van emielvoest fijn. En de longeerlijn van monty roberts. Met leadropes had ik om die redenen altijd handschoentjes aan

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 23:07

Ik longeer ook regelmatig met touwhalster (of weense kaptoom) i.c.m. 22ft leadrope. Werkt erg fijn. Heb aan het uiteinde wel een lus gemaakt zoals aan een longeerlijn, wel een stuk groter. Mocht het paard gek doen heb ik tenminste wat grip. En geen blaren als het touw door je hand glijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:03

Trekken oid doet de mijne vrijwel niet dus met de blaren zal het (hoop ik)meevallen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:07

Leadrope van FRA, en dan de smalle versie (wit met blauw; er is ook er dikkere en die is wit met rood).
Ik gebruik deze al jaren en hij is heel fijn. Precies goed van gewicht. :D

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 20:11

simodi schreef:
Leadrope van FRA, en dan de smalle versie (wit met blauw; er is ook er dikkere en die is wit met rood).
Ik gebruik deze al jaren en hij is heel fijn. Precies goed van gewicht. :D

Die heb ik ook, maar die vind ik zelf vrij kort om echt mee te longeren. Zelf gebruik ik hem wel voor het rechtrichten en dan werk ik ook aan de lange lijn, maar echt longeren vind ik hem te kort voor.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:27

Ja joh? Hoe groot is jouw longeerbak dan wel? ;)
Ik heb altijd nog touw over als de paarden helemaal aan de buitenrand van de longeerton loopt!

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:43

Ik heb even op de site van epplejeck gekeken, die van mik is 3 meter. Ik longeer altijd gewoon in de wei :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:45

dat vind ik wel kort.
Ik heb liever een ruimere lijn.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:48

De FRA leadrope is 6.80 meter!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 21:49

Ik longeer niet heel veel (loswerken en dubbele lange lijnen dan weer wel), maar als ik wel een keer iets longeerachtigs doe, gebruik ik een van mijn lange lijnen van Emiel Voest. Die is 6,5 m lang. Wel altijd met handschoentjes aan, maar dat zou ik bij een gewone longeerlijn ook doen, en doe ik bij lange lijnen ook altijd.

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 22:01

Die van mij is ook van FRA, je hebt ze in verschillende lengtes. Toen ik mijne kocht heb ik stom genoeg niet gekeken hoelang hij was, anders had ik een langere genomen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:19

Ik heb een lang stuk touw gehaald welke gebruikt wordt bij het zeilen. Hier een musketonhaak opgezet en voila.
Ze zijn verkrijgbaar in verschillende diktes, lengte kan je zelf te bepalen, het is zacht materiaal. Ik heb een dunnere uitvoering en heb om de 50cm (ongeveer) een knoopje gelegd zodat het met een eventueel "sprintgeval" net even wat meer grip/houvast geeft. Het werkt voor ons ideaal!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:33

Is een Leadrope niet veel te zwaar? Ik vind 7 meter ook wel het minimum om te longern , eigenlijk liever een langere lijn anders kun je zelf in het midden ook rond gaan lopen i.p.v. blijven staan .Hier was ook ooit eens iemand aan het longeren met zo'n heel zwaar touw . Het hing helemaal door naar beneden bij het longeren , was niet fijn in de hand en ook nog eens heel zwaar aan het bit /mond van het paard,
Ik zou echt voor een zachte stoffen brede longeerlijn gaan , dat vind ik heel wat prettiger maar ook zeker voor het paard. Je hebt met een leadrope ook helemaal geen licht contact met de mond van het paard omdat het touw zo zwaar doorhangt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 08:51

Daarom moet je een leadrope kopen van een goed merk!

Bijv FRA of Parelli. Die zijn gemaakt van materiaal met het juiste gewicht. Als je touw te licht is zoals een gewone longeerlijn dan kun je er ook geen aanwijzingen mee geven. Denk aan je lijn iets bewegen als je paard achterwaarts moet.

Een echt goede leadrope is daarom niet goedkoop maar je hebt er jaren plezier van. Ik heb de mijne al bijna 10 jaar en hij is nog tiptop. Wordt meerdere keren per week gebruikt voor 2 paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 09:50

Rizette schreef:
Is een Leadrope niet veel te zwaar? Ik vind 7 meter ook wel het minimum om te longern , eigenlijk liever een langere lijn anders kun je zelf in het midden ook rond gaan lopen i.p.v. blijven staan .Hier was ook ooit eens iemand aan het longeren met zo'n heel zwaar touw . Het hing helemaal door naar beneden bij het longeren , was niet fijn in de hand en ook nog eens heel zwaar aan het bit /mond van het paard,
Ik zou echt voor een zachte stoffen brede longeerlijn gaan , dat vind ik heel wat prettiger maar ook zeker voor het paard. Je hebt met een leadrope ook helemaal geen licht contact met de mond van het paard omdat het touw zo zwaar doorhangt.

ik gebruik sowieso nooit een bit met longeren(sowieso praktisch nooit).
Ik vind een longeerlijn niet prettig.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 10:52

Volgens mij is leadrope idd niet bedoeld in combinatie met bit, maar (touw)halster.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:36

Rizette schreef:

De Finesse lijn is 10 mm, daardoor licht.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:38

simodi schreef:
Daarom moet je een leadrope kopen van een goed merk!

Bijv FRA of Parelli. Die zijn gemaakt van materiaal met het juiste gewicht. Als je touw te licht is zoals een gewone longeerlijn dan kun je er ook geen aanwijzingen mee geven. Denk aan je lijn iets bewegen als je paard achterwaarts moet.

Een echt goede leadrope is daarom niet goedkoop maar je hebt er jaren plezier van. Ik heb de mijne al bijna 10 jaar en hij is nog tiptop. Wordt meerdere keren per week gebruikt voor 2 paarden.

Dat ligt er weer aan hoe goed je communicatie is. Als het goed is kun je op een gegeven moment met lichaamstaal werken. Maar ik snap je punt. De feather lines bijv. vind ik persoonlijk te licht. Tenzij je eigenlijk gewoon heel goed liberty kunt communiceren en je eigenlijk geen lijn nodig hebt.
De finnese zit er precies tussenin. (Dit schrijf ik voor TS, niet voor Simodi hoor ;) Maar een goede investering ben ik het helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 11:47

Goede investering wil ik wel doen, ik gebruik toch wel 2x per week de longeerbak voor wat werk.
Wisselt beetje wat ik doe, soms gebruik ik de longeerhulp, andere keer is het vooral wat gymnastiseren en 'speels bezig zijn'.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 13:31

Freya6, klopt hoor!

Ik werk met mijn paarden op Parelli level 3, dus net zo gemakkelijk met leadrope als at liberty. ;-)

Darkchrystal, op een gegeven moment kun je je paard ook aan de leadrope zonder longeerhulp, maar door oefeningen te doen, bij elkaar laten lopen.

Ik heb geïnvesteerd in een hele goede (en daardoor wel dure) leadrope en barebackpad, maar dat zijn ook de fijnste paardenspullen die ik heb!