Hallo ik heb een haflinger die 21 jaar is en nog onder het zadel rijdt. Zijn benen zijn niet meer zo goed dat hij hard of lang kan galopperen. Voor zijn beweging wil ik hem nu voor de kar zetten heeft hij vroeger toen hij jong was ook gedaan Mijn vraag is of voor de kar erg belastend voor de benen is of dat ze vanuit hun borst trekken Hij is heel sterk.
Het lijkt mij dat het er vanaf hangt wat voor problemen hij met zijn benen heeft? Maar wat versta jij met: zijn benen zijn niet meer zo goed?
Onder het zadel hoef je toch ook niet lang of hard te galopperen. Je kan ook rustige stap/draf ritjes maken.
Mariett
Blogger
Geplaatst: 07-05-15 23:45
Ja en natuurlijk de verdere conditie van het paard en het karretje wat je erachter wil hangen. Een huifkar is echt een stuk zwaarder dan bijvoorbeeld een sulky. En waarom kunnen stap- en drafritjes niet? Of wil je toch iets nieuws doen?
Wat zie jij als de benen zijn niet meer sterk? Je zegt later dat je paard zelf nog wel sterk is. Als je paard zelf nog sterk is kan je wel gaan mennen, al zou ik wel een lichte kar nemen. Maar waarom wil je dan gaan mennen? Stap en draf ritten kunnen toch ook, of kortere galopjes? Als je gaat mennen kan je paard niet opeens langer galopperen.
GEEK1980
Geplaatst: 03-06-15 15:37
Misschien kun je je halflinger beter eerst een paar keer voor de sleep laten lopen met een hoofdstel met oogkleppen. Goed kijken hoe hij daar op reageert en ook loopt.
Zeker met Mariett eens dat het absoluut uitmaakt welke kar je erachter wilt hangen. Het maakt op zich niet uit hoe zwaar de kar is, maar het maakt wel heel veel uit hoe licht deze loopt. Zeker de koetsen van tegenwoordig, met grote wielen, lopen vaak licht.
En dan maakt het ook uit op welke ondergrond je gaat rijden. Ik zou adviseren om een koets te doen met luchtbanden en dan ritjes maken op asfalt (als ie op ijzers loopt) en op de wat hardere zandpaden.
Koetsen worden weliswaar met de borst getrokken. Maar het in beweging brengen en de motor van de aanspanning is de achterhand van je paard/pony.