[AR] Zit mijn mentuig goed?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleTL

Zit mijn mentuig goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 20:16

Nadat ik in mijn vorige foto topic een paar aanwijzingen heb gekregen over mijn tuig, besluit ik nu toch om hier een topic over te openen.
Even ter informatie: Ik verzorg deze pony al zo'n 5 jaar en we mennen nu zo'n 2 jaar. Het mennen heb ik 'geleerd' van de eigenaren (zij maakten eerder maximaal 1 keer in de paar maanden een klein stapritje, nu vrijwel nooit meer). Verder heb ik vooral veel op internet gezocht en zelf uitgevogeld. Ik heb dus nooit écht leren mennen maar ken mijn pony wel goed dus samen kunnen we prima een leuk rondje rijden.
Ik ben een tijdje weg geweest bij de pony's en in die tijd veel met andere paarden gedaan en ook een stuk serieuzer geworden. Mijn plan is om weer meer te gaan mennen en daarom wil ik toch wel zeker weten dat mijn tuig goed zit. De eigenaren hebben dit tuig altijd gehad, het is een maat shet dus eigenlijk net te groot naar mijn idee.

Foto:
Afbeelding

Ik heb het idee dat ze vooral met haar rug trekt omdat de strengen soms zo slap staan.
Verder heb ik gehoord dat de buitensingel om de lichtogen heen moet, dit heb ik laatst geprobeerd maar dan passen de lamoenen er niet meer in. Of is mijn sulky dan te groot?
Ook zei iemand dat de riemen van de broek niet helemaal goed zaten, maar ik snap nog niet goed hoe dit dan wel moet.

Misschien dat dit filmpje nog iets hulpvol kan zijn, heb een vriendin gevraagd om ons te filmen in stap.
http://tinypic.com/player.php?v=idxim9% ... UpZ3Pntmko

Sjolvir

Re: Zit mijn mentuig goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:22

Leuk dat je wat fanatieker gaat worden.
Filmpje is heel lastig te beoordelen, wel hangt je broek heel laag.
Borststuk van je borsttuig zou volgens mij ook iets omhoog kunnen.
strengen moeten als je paard trekt strak staan, want daar trekt ze mee.
sulky in balans? Zou niet op je pony moeten steunen.
buitensingel, mag buiten de strengen om of er binnen door, bij mijn wagen gaat het ook niet om buitensingel er om heen te doen.

Heb je foto van zijkant van je combi? Van voren en filmpje is heel lastig te beoordelen.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:24

Heb je ook een foto van de zijkant?
Het lijkt erop dat je broek veel te laag hangt en je buitensingel los hangt.

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 20:27

Bedankt voor je reactie!
Ik dacht inderdaad al dat het filmpje nogal onduidelijk was haha.
Heb zo geen foto van de zijkant, misschien dat ik morgen tijd heb om even een foto te maken.
Verder zit alles al op het strakste gaatje en gaatjes er bij in maken gaat erg moeilijk, vooral bij de strengen. Ik ben al een beetje aan het sparen voor een nieuw tuig voor mijn andere pony die ik uiteindelijk ook voor de kar wil beleren, zij is nog kleiner dus op haar past dit tuig sowieso niet. Alleen heb ik nogal moeite om een baantje te vinden dus het sparen gaat nog niet erg snel haha.

Edit: Buitensingel zit ook al op het strakste gaatje. Beide singels zitten eigenlijk lang niet strak genoeg, past wel bijna een vuist tussen pony en singels denk ik... Door de lamoenen word het natuurlijk wel in evenwicht gehouden dus kan het niet weg glijden, maar dit is natuurlijk alsnog niet goed.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:44

e broek moet hoger en wat ik de vorige keer al zij over de licht ogen. de buitensingel hoort over de ligt ogen heen te zitten. https://www.google.nl/search?q=licht+og ... B799%3B566

kijk even goed hoe hier de licht ogen zitten op dit tuig. weet je wat de lichtogen zijn?
en de riemen van de broek kan je ook beter zo doen als hier op deze foto.

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 20:49

@koetjeboe: Lees OP, ik heb geprobeerd de buitensingel over de lichtogen te doen maar dan passen de lamoenen er niet meer in. En wat de riemen van de broek betreft, kan ik deze er gewoon een paar keer omheen slaan of moet dit op een speciale manier?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:53

waarom passen ze er niet meer in, is je lamoen te breed of zo. ehh de link is niet goed die ik stuurde [AR] Correct ingespannen?
als je in dit topic kijkt naar de foto met de haflinger kan je zien hoe die riemen van de broek zitten. zal zo eens googlen of ik een beschrijving kan vinden

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 20:54

en je lichtogen moeten wat omhoog dan hangt je kar niet meer zo voor over

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 21:01

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 21:19

Bedankt voor de uitleg!
Ik denk inderdaad dat de lamoenen te breed zijn, of de pony te klein haha.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 07:01

Door een handig iemand kan je de lamoenen wel laten versmallen

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:02

de burry moet in het midden van de lichtogen hangen als je op de wagen zit!
anders drukt er constant gewicht op de rug van je pony.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 22:11

Je hebt al een hoop tips en commentaar gehad, waar ik het grootdeels mee eens ben.
Wat mij ook nog opvalt aan je foto -maar dat is slechts 1 foto en kan dus vertekenen- is dat je lamoen/burry wel heel weinig over heeft voor de lichtogen. Dat kan vrij riskant zijn, wanneer je strengen/repen ook nog aan de lange kant zijn.

Het risico bestaat dan dat bij een voorwaartse beweging, de burry uit de lichtogen schiet. En daarmee alle steun kwijt is, en met pech voorover of achterover knalt.
Inclusief mogelijke paniek daardoor bij de pony. Kortom, dat zou echt grote ongelukken kunnen veroorzaken.

Het slimste is toch echt om een paar menlessen te volgen. Waarin je alle basisveiligheidsdingen leert, leert hoe het tuig hoort, en wat belangrijk is bij het mennen.

In ieder geval veel succes, mennen is erg leuk!

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 17:41

Vandaag eindelijk de tijd gehad om even wat aan te passen en foto's te maken.
Afbeelding
Heb de lichtogen een gaatje hoger gedaan en ook de broek een gaatje hoger.
(Foto's waren alleen om even te passen, vandaar dat pony geen hoofdstel en dergelijke om heeft)

@Femke_Tweety: Aan beide uiteindes van de lamoenen zit een pin doorheen, dus in principe zouden de lamoenen niet zomaar uit de lichtogen kunnen schieten.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:40

De broek hangt nog steeds te laag. In het ´ergste geval´ als de kar te hard op de pony ´klapt´, schuift de broek zijn achterbenen onderuit.
Verder vraag ik me nog steeds af of hij, zodra hij gaat lopen, meer met zijn borst of meer met zijn schoft trekt. Even goed in de gaten houden!

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 18:49

@Nickas: Ik zal binnenkort even kijken of ik bij de broek nog een gaatje bij kan maken.
En wanneer we gaan rijden zal ik even goed in de gaten houden of ze genoeg met haar borst trekt in plaats van de schoft :)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:52

Je lichtingen zitten verkeerd om, op zn kop zeg maar.
Wat naar buiten hoort te wijzen, wijst nu naar binnen.

Ik weet niet of je alleen inspant... en zie dat je je best doet.
Maar je paard vastzetten aan het halster en de kar er zo achter is wel erg gevaarlijk.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:39

Je hebt de gesp van de lichtogen aan de binnenkant zitten. Die moet uiteraard aan de buitenkant. Zo zou het los kunnen gaan en het beschadigd je tuig.
Vraag a.u.b. iemand die echt verstand heeft van mennen om je tuig goed af te stellen. En ook je wagen goed in evenwicht te verstellen als je er op zit.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:00

Ik Heb alle commentaar gelezen en gezien dat je tuig vele maten te groot is voor deze pony en jij er verstandig aan doet om menlessen te nemen. Het is tot nu toe goed gegaan, maar omdat je niet weet aan welke veiligheidzaken je moet denken kan er veel fout gaan met risico voor jou en die pony.
Dus om je vraag te beantwoorden: je tuig zit niet goed.