Lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kiekeboefje

Lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 19:53

Goedenavond!

Heb mijzelf al een paar weken verdiept in het lange lijnen, filmpjes kijken, boeken lezen en forums bezoeken. Het lijkt me erg leuk om hier zelf ook wat mee te gaan doen, maar ik weet niet zo goed wat voor lijn(en) ik hiervoor moet gebruiken. Iemand goede/slechte ervaringen met bepaalde lijnen?

Alvast bedankt! :)

beauty_xxx

Re: Lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:29

ik heb de lange lijnen van emiel voest hele goeie!! wel niet zo goedkoop in aankoop maar is levenslange garantie :)

ze gaan niet in de knoop, wel moet je handschoenen aan doen want dit is een soort stof waar je snel aan verbrand..

mijn merrie is een volbloed en heeft een heel teer velletje dus af en toe krijgt zij ook brandplekken nu zijn mijn touwen volledig ingepakt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:33

Mijn lange lijnen zijn van zeiltouw gemaakt en dan op maat want meestal zijn ze te lang.

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 14:40

Wat je zou kunnen doen is twee longeerlijnen aan elkaar vast maken aan de lussen met een clip. Dan heb je een hele lange teugel :)

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 13:21

Twee haken aan je longeerlijn zetten. Een zit er standaard aan dus hoef je er maar een bij te doen. Bij een shet past dit goed. Denk wel dat bij een paard de afstand te krap word tussen jou en je paard. Voordeel Is dat het heel flexibel Is.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 22:08

beauty_xxx schreef:
ik heb de lange lijnen van emiel voest hele goeie!! wel niet zo goedkoop in aankoop maar is levenslange garantie :)

ze gaan niet in de knoop, wel moet je handschoenen aan doen want dit is een soort stof waar je snel aan verbrand..

mijn merrie is een volbloed en heeft een heel teer velletje dus af en toe krijgt zij ook brandplekken nu zijn mijn touwen volledig ingepakt

Deze heb ik ook 2 dagen geleden besteld en vandaag binnengekregen, nog niet uitgeprobeerd, maar dat komt er deze week echt wel van!

Iedereen bedankt +:)+

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 22:10

melanietje14 schreef:
Twee haken aan je longeerlijn zetten. Een zit er standaard aan dus hoef je er maar een bij te doen. Bij een shet past dit goed. Denk wel dat bij een paard de afstand te krap word tussen jou en je paard. Voordeel Is dat het heel flexibel Is.

Was een hele goeie geweest als ik een Shetlander had.. Ik ga het lange lijnen proberen met Marloes, Loessie is een Nederlands Trekpaard van 1000 kilo, dus denk dat ik wel een lange lijn kan gebruiken :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:15

Donja16 schreef:
Was een hele goeie geweest als ik een Shetlander had.. Ik ga het lange lijnen proberen met Marloes, Loessie is een Nederlands Trekpaard van 1000 kilo, dus denk dat ik wel een lange lijn kan gebruiken :D

Wij gebruiken voor de shet de leadropes van Emiel Voest, van 4,5 m per stuk. Dat past prima, maar elk paard groter gebruiken we de 6,5 m lijnen. Volgens mij loop jij met je armen om z'n kont als je leadropes van 4,5 m zou gebruiken :D

miroxmill schreef:
Wat je zou kunnen doen is twee longeerlijnen aan elkaar vast maken aan de lussen met een clip. Dan heb je een hele lange teugel :)

Dat vind ik altijd een beetje eng. Er ontstaat dan een lus, en ik ben toch altijd bang dat die een keer ergens achter blijft hangen (een paal, een boomstronkje, een hindernisbalk, jouw voet) en het paard dus een flinke klap in z'n mond krijgt. brrrr.

sonja8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 22:34

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 16:01

Ik heb een setje lange teugels voor het werken aan de lange teugel en voor het werken aan de dubbele lange lijnen, de lijnen van Emiel Voest.

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 00:21

miroxmill schreef:

Dat vind ik altijd een beetje eng. Er ontstaat dan een lus, en ik ben toch altijd bang dat die een keer ergens achter blijft hangen (een paal, een boomstronkje, een hindernisbalk, jouw voet) en het paard dus een flinke klap in z'n mond krijgt. brrrr.

Maar dat is toch ook bij een normale teugel? Of begrijp ik het nu verkeerd? :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:54

miroxmill schreef:
Maar dat is toch ook bij een normale teugel? Of begrijp ik het nu verkeerd? :)

Die flappert toch wat minder achter je paard aan als die 'plotseling' los loopt... Het kan idd net zo goed fout gaan hoor, maar ik vind het risico bij een lange teugel (itt een gewone teugel) toch groter.

flappiex1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:47

Ik ben een tijdje geleden begonnen met lange lijnen (met mijn verzorgshet). Ik doe het nu met best lange teugels, maar ik wil iets anders. Deze teugels vind ik een beetje kort. Wat raden jullie aan? En hoelang moeten de teugels zijn? :)

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 16:55

flappiex1 schreef:
Ik ben een tijdje geleden begonnen met lange lijnen (met mijn verzorgshet). Ik doe het nu met best lange teugels, maar ik wil iets anders. Deze teugels vind ik een beetje kort. Wat raden jullie aan? En hoelang moeten de teugels zijn? :)

Voor jou misschien 2 leadropes? Handig als het geen teugel is, kan je er niet in verstrikt raken en niet op gaan stappen als je ze goed vast houd. Ik ben er achter dat de dubbele lange lijn die ik heb aangeschaft veels te lang is, ook voor zoon reus als de mijne.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:58

flappiex1 schreef:

Mijn vriendin gebruikt bij haar shet twee leadropes van 4,5 meter. Ze werken vooral in de menpositie (dus erachter). Als ze haar op de cirkel zou werken, gaan er lijnen van 6,5 meter aan, anders wordt het rondje wel heel klein.

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:04

Als ik het eens doe doe ik het met leidsels van mijn mentuig!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:28

Ik zou voor een shet gewoon een slofteugel maatje paard aanschaffen.

NikieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:16

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 23:24

Voor mijn verzorgshetje had ik destijds ook een slofteugel maat full. Deze gebruikte ik als lange lijnen :)