[AR] Super shet saturnus voor zijn nieuwe sulky

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bente_sat

Super shet saturnus voor zijn nieuwe sulky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 20:31

Ik heb gisteren mijn nieuwe sulky caveletti sport opgehaald en die moest natuurlijk gelijk getest worden.
Voor mij is een sulky helemaal nieuw, ik had altijd een vierwieler. Ik ben de sulky nog aan het uitbalanceren en aan het zoeken naar de juiste afstand tot de dissel. Alle tips die jullie hebben zijn hard welkom hierbij!

Even een paspoortje
Naam: Saturnus
Ras: Shetlander
Hoogte: 1,10
Leeftijd: 13

genoeg gekletst, hier zijn de foto's!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het doel voor volgende keer, foto's maken van het mennen zelf

Bedankt voor het kijken!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:49

Je broek mag een stuk hoger, net als je lichtogen. Je strengen mogen zo te zien ook korter, maar dat hangt er even van af hoe ze zitten als hij trekt :j
Sjiek ding hoor!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:51

Pluttersput schreef:
Je broek mag een stuk hoger, net als je lichtogen. Je strengen mogen zo te zien ook korter, maar dat hangt er even van af hoe ze zitten als hij trekt :j
Sjiek ding hoor!

Met Pluttersput eens. Voor het uitbalanceren kun je een kofferwegertje gebruiken; te koop bij de action. Zo hebben wij het bij de Shet met sulky (HCA) ook gedaan.

lauwie

Re: Super shet saturnus voor zijn nieuwe sulky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:54

Ik wil zelf ook een cavelleti sport kopen, ben benieuwd wat je ervaringen zijn. Succes met je sulky

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:57

Hilary schreef:
Pluttersput schreef:
Sjiek ding hoor!

Met Pluttersput eens. Voor het uitbalanceren kun je een kofferwegertje gebruiken; te koop bij de action. Zo hebben wij het bij de Shet met sulky (HCA) ook gedaan.

Hoe doen jullie dat dan? Ik doe er altijd op zitten met het aantal personen waarmee ik de rit ga maken(2) en dan kijken of hij zweeft in de lichtogen.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 21:01

@Pluttersput bedankt voor de tips, broek zal ik hoger doen. Gisteren voor het eerst met de sulky gereden en toen vond ik het erg instabiel vandaar dat ik de lichtogen verlaagd had. Vond het vandaag stabieler maar als ik het goed begrijp moeten de lichtogen toch wel gewoon hoger. Strengen had ik ook langer gezet maar dat was geen succes inderdaad. Die heb ik al terug korter gezet.

@Hilary Ik ga eens opzoek hoe dat zit met een kofferwegertje, bedankt voor de tip!

@ Lauwie Ik ben zelf ook benieuwd, ik wilde eigenlijk een tweedehands vierwieler maar die zijn gewoon te duur voor mij vandaar dat ik bij de sulky caveletti uitkwam. Ik heb de sport genomen omdat het toch wat luxer is en beter geveerd.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:04

Hilary schreef:
Pluttersput schreef:
Sjiek ding hoor!

Ik ben ook wel benieuwd!!
Vertel vertel

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:15

Hmmm, misschien toch eens een fototopic over maken...

Bij een HCA sulky is ongeveer alles verstelbaar, dus daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt. Eerst op het oog de lichtogen afgesteld, vervolgens het voetenrekje afgemeten op de achterkant van de pony (zo staat het ook in de HCA-handleiding).
Daarna zijn we met de kofferweger aan het uitproberen gegaan; we wilden graag zo min mogelijk gewicht op de rug van de pony. Aangezien ik de eerste zou zijn die met deze combi zou gaan mennen, ben ik op de kar gaan zitten en hebben we eerst de voetensteunen naar mijn voeten gebracht.
Vriendin heeft vervolgens gekeken hoe hoog de lichtogen bij de pony zitten, en hoe hoog het 'ophangpunt' dus was. Linker- en rechterlamoen verbonden met een strotouwtje (altijd handig), en daar het kofferwegertje aangeklikt (dus midden tussen lamoen). Vriendin hield de kofferweger zo vast dat het lamoen op ponyhoogte zat, en ik ben op de kar gaan schuiven met het stoeltje totdat we op weinig gewicht zaten.
Uiteindelijk konden we afstellen tot 400 gram op de pony als ik goed in evenwicht zat; als ik naar voren leunde kon ik daar flink meer kilo van maken, naar achteren hangen werd zweven.

*fototopic van kar afstellen op to do lijstje zet*

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 21:44

bedankt voor de uitleg!
bij deze sulky is er niet heel veel te verstellen maar ik ga morgen eens goed kijken of ik hem ik balans kan krijgen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:47

Waarschijnlijk kom je al een heel eind als je de lichtogen hoger hangt. Met je eigen gewicht / evenwicht kun je ook wel wat doen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:59

Hilary schreef:
Hmmm, misschien toch eens een fototopic over maken...

Bij een HCA sulky is ongeveer alles verstelbaar, dus daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt. Eerst op het oog de lichtogen afgesteld, vervolgens het voetenrekje afgemeten op de achterkant van de pony (zo staat het ook in de HCA-handleiding).
Daarna zijn we met de kofferweger aan het uitproberen gegaan; we wilden graag zo min mogelijk gewicht op de rug van de pony. Aangezien ik de eerste zou zijn die met deze combi zou gaan mennen, ben ik op de kar gaan zitten en hebben we eerst de voetensteunen naar mijn voeten gebracht.
Vriendin heeft vervolgens gekeken hoe hoog de lichtogen bij de pony zitten, en hoe hoog het 'ophangpunt' dus was. Linker- en rechterlamoen verbonden met een strotouwtje (altijd handig), en daar het kofferwegertje aangeklikt (dus midden tussen lamoen). Vriendin hield de kofferweger zo vast dat het lamoen op ponyhoogte zat, en ik ben op de kar gaan schuiven met het stoeltje totdat we op weinig gewicht zaten.
Uiteindelijk konden we afstellen tot 400 gram op de pony als ik goed in evenwicht zat; als ik naar voren leunde kon ik daar flink meer kilo van maken, naar achteren hangen werd zweven.

*fototopic van kar afstellen op to do lijstje zet*

Dus als ik het goed begrijp heb je eerst de afstand bepaald van je pony ten opzichte van je hekje...en toen je hekje met lamoenstokken en al ingeschoven tot bij je voeten?
Vind het wel een hele slimme van je met die koffer weger!
Ga hem zeker uitproberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:01

mooie aanspanning!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:26

cinniz123 schreef:
Dus als ik het goed begrijp heb je eerst de afstand bepaald van je pony ten opzichte van je hekje...en toen je hekje met lamoenstokken en al ingeschoven tot bij je voeten?

Ja, klopt!

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 21:47

Nou ben vanavond aan het verstellen geweest. Ik heb de broek strakker gedaan, hem dichter op de dissel gezet en de lichtogen een gaatje hoger gedaan. Eerst twee gaatjes maar toen kwam er veel druk op zijn schoftuig dus weer verlaagd. in draf bleef het helaas nog steeds hobbelen, weet niet hoe je het anders omschrijft. De sulky komt ongeveer los van de lichtogen en komt er dan weer in wat het hobbelen veroorzaakt. Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen. Ik zou de hoogte van de lamoen nog kunnen veranderen maar ik weet niet of dat helpt. We blijvrn lekker puzzelen!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:49

Heb je een fotootje? Ik ben wel even benieuwd!

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 21:52

Nee ben ik vergeten te maken helaas, ik kan woensdag wel even een foto maken. Morgen wiskunde examentraining en naar een festival dus ben er woensdag pas weer

jippie5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:23

Leuk;) vind het altijd leuk om een shetje voor een wagentje te zien!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:27

Hoe groot is je shet? Ik heb nl ook een caveletti sport. Als ze ongeveer even hoog zijn kan ik wel een foto plaatsen hoe het er bij mij uitziet. Bij mij zi alles igg veel hoger. En dat je lichtogen langs de schoft vallen lijkt me ook niet fijn voor je pony.

Edit: moeilijk he... Lezen.. 1.10 dus. Die van mij is 1.07. Dus dat zou niet zoveel moeten verschillen.... Gaat foto opzoeken....

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 17:39

Afbeelding
Gevonden! Misschien heb je er wat aan. Foto is gemaakt toen ik een nieuw tuig kocht. De man van die zaak heeft toen alles op maat afgesteld qua tuig.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-15 22:11

Ah fijn zo'n voorbeeldje, hier kan ik iets mee! Dankje! Ik zie dat je de lamoen in hoogte hebt aangepast. hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Bij mij zit die op het moment 2 gaatjes lager. Zal dit ook eens aanpassen , kijken of het verbeterd.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 07:19

Graag gedaan. Ja ik zap waar je het over hebt. Succes!

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:43

@sure_lee hoe bevalt de caveletti sport? Ik ga hem van de zomer waarschijnlijk ook kopen (voor een shetlander van ruim 90 cm)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:57

Hij bevalt me wel hoor. Ik heb hem toen gekocht omdat ik helemaal niet wist of ik mennen wel leuk zou vinden. Ik ben er nu achter dat ik het heel leuk vind. Dus nu zou ik wel graag een kwaltatief betere sulky willen. Maar ja eerst maar even sparen. Prijs kwaliteit verhouding is prima. Maar wat steviger staal zou mijn voorkeur hebben. Ik heb ook het slee-onderstel erbij. Erg leuk met sneeuw!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-15 09:26

Sure_lee schreef:
Ik heb ook het slee-onderstel erbij. Erg leuk met sneeuw!

Die willen wij ook ooit nog voor de HCA :D