Pony gaat grazen tijden longeren, oplossing, tips??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mabelbohms

Pony gaat grazen tijden longeren, oplossing, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 19:08

Heeii allemaal,
Ik heb erg lang niet meer gelongeerd met mijn shetlander en nu ben ik het weer aan het oppakken en het gaat al weer best goed maar ik heb alleen de mogelijkheid om in een land te longeren en als ik dan ga longeren probeert ze de hele tijd te grazen.
Weten jullie hoe ik dit op kan lossen?
Dacht zelf een mijlkorf omdoen maar die moet ik nog laten maken.
Hebben jullie andere tips? :+

Goof

Re: Pony gaat grazen tijden longeren, oplossing, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:27

Wat denk je van 1x een zwieper met de zweep en het dier aan het werk zetten en houden?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:29

Zelfde advies als Goof. Consequent duidelijk maken dat longe = werk en gewoon vooruit met die korte beentjes.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:49

Aan het werk houden zodat ze geen tijd hebben om te grazen. Daarbij hoeft hij niet de hele tijd hard te lopen, maar hij moet wel op jou letten en wees vooral heel consequent. Als jij met hem aan het werk bent word er niet gegraast.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:51

Idd even flink aan het werk zetten. Als je in het begin hem simpelweg leert dat ook maar neigen tot gras 3 rondjes in galop betekent (en nee niet lief vragen gewoon even een aai met de zweep geven) en dat braaf kop hoog betekent dat hij kalm aan mag stappen/draven. Gok ik zo dat het rap is afgeleerd.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-15 19:53

Probeer erg consequent te zijn en als ze het doet geef ik haar een tik met de zweep maar toch blijft ze het proberen

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 19:55

Je moet haar laten galopperen. Meteen zodra ze het doet. Jaag haar maar eens flink op. Na een kwartiertje flink zweten laat ze het wel. Maar reken wel dat je dat geintje wel een paar sessies moet herhalen, ze geven niet zomaar op.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 18:44

Je paard heeft kennelijk geen respect voor je op longe-afstand. Aangezien je respect niet kan afdwingen en er zeker niet kan in slaan, zou ik slaan met de zweep zeker afraden. Ik zou een stapje terug zetten en aan de hand met een leidtouw leren dat hij niet mag staan grazen, of dat als je vraagt om op te houden met grazen ze dat zeker doen. Aan een leidtouw kan je dat redelijk eenvoudig aanleren. Van slaan leren ze veel langzamer en dan nog vooral dat jij onbetrouwbaar bent. Laten werken klinkt al beter, maar gezien het paard kennelijk op afstand geen respect voor je heeft zal dat moeilijk worden om klaar te krijgen aan de longe. Dus aanleren aan leidtouw zou ik zeggen.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 22:43

Bedankt!
En dan met leren aan het leidtouw niet te grazen gewoon meteen haar hoofd omhoog trekken als ze het wel doet of op een andere manier?

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 01:30

Mijn graaspaard krijgt een tikje op zijn borst, zodat hij zijn hoofd wel omhoog moet doen. Eerst zwaai ik alleen, dan tik ik zachtjes, reageert hij niet, dan tik ik iets harder. Je kan ook zijn achterbenen wegdrijven, zelfde principe, zwaaien, zachtjes, harder. Beetje lastig uitleggen zo...

Verder ben ik het wel eens met harder werken, afhankelijk van hoe goed je shet het longeren door heeft. Dat hoeft niet met flinke zwiepers, maar hem gewoon een versnelling hoger zetten als hij tijd heeft om te grazen.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 18:17

Ik zou na je paard uitgelegd te hebben hoe hij moet wijken voor een zwaaiend leidtouw, de methode van hippe Hannes gebruiken. Maar je moet eerst leren aan je paard dat een zwaaiend leidtouw betekent dat hij moet wijken op de plaats waar het leidtouw zwaait.

K93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 16:10

Ik denk dat het erg lastig is om een pony die al geen respect voor je heeft als je met een longeerzweep staat, te laten reageren op een zwaaiend touw?
Wat mij betreft zou ik hem ook even flink laten weten dat het niet de bedoeling is wat hij doet. Slaan is niet nodig, maar even flink met die zweep knallen en als het nodig is hem er even kort mee raken is niks mis mee. Vooral pony's moeten nog wel eens even overtuigd worden dat zij niet de dienst uitmaken.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 19:59

Vandaag ging het alweer wat beter :o

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:46

Ik ga mee met jensvl. In de opvoeding van mijn shetlander heb ik er veel aandacht aan besteed dat hij druk van het touw volgt en er niet tegenin mag gaan. Dus ook dat hij verder van mij gaat lopen als de longeerlijn langer is. Een lichte verbinding en reactie op ophoudingen zijn dan de voorwaarde om netjes gelongeerd te kunnen worden op gras. Als dat aan de hand lukt, kun je daarna de afstand gaan opbouwen.

Wat ik daarnaast ook hierbij gebruik, is clickertraining. Hierbij kun je het gras namelijk gebruiken om je pony te motiveren in plaats van dat het een struikelblok in je training is. Mijn pony weet dat hij op commando gras mag eten. Bij de dingen die hij wat moeilijker vind (we zijn nu bijvoorbeeld de overgang naar galop aan het trainen en daarna weer terug naar draf), geef ik een beloningssignaal of het graascommando en dan krijgt hij een stukje appel/mag even grazen. Hij vind het op deze manier geweldig om aan het werk gezet te worden. In jouw geval kun je dus belonen met gras eten zodra je pony even niet eet en contact met jou houdt. De afstand die je loopt kun je daarna uitbreiden. Bijkomend voordeel is dat je pony zo leert dat ze niet bang hoeft te zijn dat het gras wegloopt. Deze methode zul je wel eerst aan de hand aan moeten leren zodat het concept duidelijk is.

funidreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 21:15

idd aan het werk zetten ;) maar ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn pony... erg vervelend :n ik heb dit kunnen oplossen door met hem aan de hand te gaan wandelen en elke keer als hij wou grazen met een leadingrope voor zijn hoofdje zwaaien tot hij stopte en telkens opnieuw zo had hij het snel door :j zeker aan te raden :j maar nooit gaan trekken... uiteindelijk is het paard hoe dan ook sterker ;) hoop dat dit helpt ;) succes!