[AR] Waarom mag een groom niets doen in de vaardigheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barney1978

Waarom mag een groom niets doen in de vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 22:17

Ik ben een Mendurance menner maar ga nu ook officieel starten met de dressuur enkelspan en vaardigheid tweespan. Ik zit me in te lezen en filmpjes te kijken en vroeg me af wat de reden is dat een groom in de vaardigheid niets mag doen.
Ik heb wel mini marathons gereden en af en toe een clinic vaardigheid. Dus het is me niet helemaal onbekend maar wil het nu officieel gaan rijden.

Mijn groom zal op een marathonwagen zitten en dus aan de zijkant komen te zitten. Ik weet dat dit aangepast kan worden met een groomstoeltje in het midden maar ook daarmee heb ik een filmpje gezien dat een wagen omgaat in de vaardigheid op Youtube.

Weet iemand de reden waarom een groom niet mag staan en eventueel tegenwicht mag geven in de barrage als het op snelheid wordt gereden? Dat de groom geen aanwijzingen mag geven over het parcours is logisch voor me maar dat niet tegenhangen komt me zo onnatuurlijk en gevaarlijker over dus ik vroeg me af waarom deze regel is opgesteld.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:26

Vaardigheid word lang zo hard niet als een (mini) marathon, het gaat niet om de snelste tijd, maar om foutloos blijven. Een lekkere draf is al genoeg om binnen de tijd te rijden.

Barney1978

Re: Waarom mag een groom niets doen in de vaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 22:27

Maar in de barrage gaat het toch wel om de snelste tijd?

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:32

Om die reden rij ik de vaardigheid zonder groom, maar dat mag alleen met enkelspan.
Ik neem ook geen risico in de barrage, gaat toch alleen om de plaatsing..
De wp vind ik belangrijker.

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:38

Ik vind het ook een vreemde regel.
Ik dacht dat altijd veiligheid voor op stond.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 22:55

Ook hier vind ik het geen fijne regel.
of naja, niet het niks mogen doen, want dat lijkt me niet meer dan normaal, maar het verplicht een groom achterop In tweespan.

Enkelspan hoeft geen groom en zo is het veiliger.
Zou dat bij tweespan ook fijner vinden. Maar het is nou eenmaal zo. Ik heb een lichte groom en zorg dat ze zo veel mogelijk aan binnenkant van bekleding zit.
Is het een lang parcours met veel scherpe wendingen en strakke tijd zoals samengesteld pak ik stoeltje maar vind dat niet zo fijn ivm stoeltje stuk achter banden hangt en dus gewicht achterop komt en voorkant omhoog. Vaak stel ik dan de luchtvering achter wat harder dan valt wel mee.

En snelste tijd betekend natuurlijk niet dat je als een maniak moet gaan lopen scheuren. Dus met verstand rijden, en zit je groom links weet je dat je linkse bocht prima wat scherper kan nemen maar rechts even wat beter op moet Letten wat je doet. Flinke draf is prima. Ballen laten liggen is belangrijker.

De regel is opgesteld omdat vaardigheid; zoals de naam zegt; de vaardigheid van de menner en paarden moet testen. Dus ook het weten wat je kan, en wat je kar aan kan. Het hard gaan doen we wel in de (mini) marathon en dan mag je hangen ed.

Omgaan met vaardigheid vind ik toch nog wel vrij knap. Dus rijden met beleid en op 4 wielen blijven is veel belangrijker, als er een prijsje bij komt; leuk; maar vaardigheid blijft toch wel een spelletje en je kan het zelf zo gek maken als je wilt. Barrage is een leuk extra rondje, maar ik ga liever voor de punten en dat is basis ronde.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 07:28

Door de jaren heen is de vaardigheid veranderd van echt behendig sturen naar ern soort racepartij.
Op de Hippiade is het tijdens de barrage meer minimarathon dan vaardigheid.
ik vind dat de KNHS duidelijk een keuze moet maken voor meer vaardigheid of anders de groom laten mee hangen.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:27

Ik heb een cursus voor hindernis rechter bij het KNHS gevolgt. Hier werd een filmpje getoont met oud beeld materiaal van hoe de marathon etc begonnen is. Ik weet eigenlijk niet of hij online te vinden is maar hij is super leerzaam, wordt ook een hoop duidelijk waarom dingen gaan zoals ze gaan.
Mij maakt een groom achterop niet uit, heb soms zelfs liever dat ze zitten en niet bewegen dan doe ik de rest wel :)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 11:37

Die ene vaardigheid die ik in mijn leven heb gegroomd heb ik toch echt gepraat en een beetje meegehangen. We deden dan wel voor de lol mee onder het mom van je moet alles is een keer gedaan hebben, ging ons niet om het winnen of wat dan ook. Mijn vader is blind aan zijn rechteroog, waardoor hij afstanden tot pionnen slechter in kan schatten. Nou vind ik het geen ramp om over een pion heen te rijden, maar die bloempotjes er langs vind ik erger.

Maar zoals ik sommige mensen de vaardigheid idd zie rijden, snap ik echt niet dat de grooms niet mogen meehangen. Dat vraagt om omkiepen.

Vind het juist het knapst wanneer ze een vaardigheid in een mooie gecontroleerde galop met overspringen in de bochten kunnen rijden, zonder ook maar balletjes eraf te rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 12:14

Volgens mij is de vaardigheid met name bedoeld om de gehoorzaamheid van het paard te beoordelen. En de stuurmanskunsten en het vakmanschap van de menner.

Als een groom tegen zou mogen hangen, dan zou vaardigheid zoals een (mini)marathon worden. Dan komen de snelheden ook veel hoger te liggen. De marathon heeft echter een ander doel. De marathon is vooral bedoeld als uithoudingsproef. Daar speelt de fysieke kracht en de conditie van het paard een belangrijke rol.

Als je je wagen niet rechtop kunt houden in de vaardigheid, zegt dat doorgaans iets over je stuurmanskunsten, vakmanschap of de gehoorzaamheid van je paard. Ik zou trouwens aanraden om, als je voorziet dat de wagen waar je op staat om zal gaan, wél iets te doen als groom. En diskwalificatie voor lief te nemen. ;)

Dus als ze iets aan de veiligheid moeten doen, dan zou ik zeggen: bel die onbenullige combinaties waarbij een groom tegen zou moeten hangen om veilig het parcours door te komen gewoon uit. En bouw parcoursen waarin het niet op racen aankomt. Een parcours bouwen waarin inzicht, handig kunnen sturen en kunnen schakelen in tempo meer winst opleveren dan plat door de bocht is ook een vaardigheid. ;)

_Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 18:27

janouk schreef:
Door de jaren heen is de vaardigheid veranderd van echt behendig sturen naar ern soort racepartij.

Mee eens. Helemaal nu in het nieuwe reglement de aantal meters per minuut zijn verhoogd en er dus in de Z en ZZ nog harder gereden moet worden om binnen de tijd te rijden.

Een combinatie van schakelen in tempo en stuurkunst zou vaardigheid moeten zijn. Als juryleden ondertussen ook realistisch de meters van een parcours opmeten (dus niet binnenbochtje lopen met hun meetwieltje, maar rekening houden met de lengte van een paard met wagen die de bocht moet draaien), kan de vaardigheid weer de discipline worden die het hoort te zijn i.p.v. een racepartij.

In het SMW moet je bij enkelspan ook iemand achterop hebben. Als mijn groom in een stoeltje gaat zitten, komt de voorkant van de wagen ook omhoog (net als Melanie omschrijft). Dus ik zet 'm op de wielkas en dan bepaal ik aan de hand van het parcours de plek van de groom. Mocht er dan toch nog een scherpe bocht aankomen aan de "verkeerde kant" dan moet ik echt terugrijden, want anders vind ik het een gevaarlijk spelletje worden (maar dat kost mij dus wel tijd).

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 19:34

Interessant om allemaal te lezen en ook leerzaam.

Het blijkt dus dat de meeste van jullie dit zelf ervaren met wedstrijden dat het wel om snelheid gaat en minder om de essentie van vaardigheid. Maar weet iemand dan ook waarom de KNHS geen aanpassingen maakt als de basis van deze sport de stuurkunsten, behendigheid en gehoorzaamheid van het paard is?

Dan nog een offtopic vraag: krijg je aan het begin van een wedstrijd te horen wat de maximum tijd is die voor het parcours geldt?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 19:50

Omdat alleen stuurkunst blijkbaar te makkelijk word krijg je nu ook te maken met tijds druk.
Aan de menner om die goed te verdelen over het parcours en je pony/ppaard optimaal onder controle te hebben en te kunnen schakelen En dan wel zo schakelen dat je niet teveel tijd verliest.

Ja van te voren word de tijd vastgesteld. Ik kijk dan ook onderweg hoeveel tijd ik nog heb en zo weet ik hoe of wat.

Maar ik begrijp dat je net begint met vaardigheid? Dan zou ik me zeker niet te druk gaan maken over de tijd.

Afgelopen vaardigheid in Horst had je 2 smallere poorten. Die waren dan met blauwe hoezen eromheen en waren 5 cm smaller dan de andere poorten.
Erg leuke uitdaging en maakt de vaardigheid ook weer pittiger. :j
Daar stond de tijd ook strak en vele met tijdfouten. Ik zelf parcours voornamelijk in flinke draf gereden met op lange lijnen een galopje. Was nog geen halve seconde buiten de tijd en dat voor mn span met jonge pony erin die zijn 2e buiten vaardigheid liep en 3e keer naast deze pony.
Zal eens zien of ik dat filmpje kan uploaden. Krijg je een idee van die blauwe poorten en tijd.
En ook dat was nog best pittig parcours. Veel ballen en veel tijds fouten werden er gemaakt.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 20:17

Dat zou leuk zijn om het filmpje te zien MelanieB

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 20:45

Kijk dat vroeg me nou af tijdens het opruimen van de vaardigheid in horst omdat we de ring nodig hadden. Ik kon me zo snel niet bedenken waarom die enkele poorten nou wel een blauwe hoes hadden. Weer wat geleerd. :D

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 22:37

Vaardigheid Horst 2015: https://youtu.be/5GBpSOZjoPM

Bij deze.
Dit was 2e keer buiten dus ook de nodige foutjes in samenwerking van het span zoals je ziet dat de vos te hard wilt voor het span en dus niet bij zn boom blijft. Ach wel, dat komt vanzelf. :))
Dit was dan een halve seconde te sloom voor klasse 3. Maar binnen tijd voor klasse 1 en 2.
En zou ruim binnen de tijd voor reguliere vaardigheid zijn, die staat vaak niet zo strak als dit soort parcoursen.
En op t eind zeg ik dus idd dat net buiten tijd is :')
Hier dus wel een stoeltje achterop omdat er toch wat nare bochten in zaten, en je dan toch wat door wilt rijden is het fijner zo. Dus ik bekijk het altijd echt per parcours wat ik doe.

Maar hier zie je dus ook die blauwe poort. En die andere stond achterin en was nog wel pittig zo richting een hoek rijdend.
Maar wel een leuke uitdaging. Ging door de eerste blauwe poort schuin met achterwielen omdat mn linker pony dus van de boom ging duwen en dus noodgedwongen even moest corrigeren om span weer recht te krijgen.

Maar flinke draf is dus ruim voldoende. En in de L al helemaal. Ook in ZZ red ik het vaak op alleen draf.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 10:52

Je ziet idd de laatste jaren in de vaardigheid dat er steeds harder gereden moet worden. In een fikse draf red je het doorgaans niet meer; er zal meestal toch echt hele stukken gegaloppeerd moeten om binnen de tijd te blijven.
Horst (vaardigheid als onderdeel van de CAI en SGMW) was, wat Melanie zegt, idd een mooi voorbeeld. Ik heb de CAI 3* enkelspannen en tweespannen paarden gefilmd en zelfs met flinke galopstukken ertussen lukte het enkel slechts de winnaars om foutloos en binnen de tijd te blijven. Ik weet niet of er veel verschil is in stabiliteit tussen presentatiewagens en marathonwagens, maar ik heb niemand gezien die ergens op 2 wielen kwam te hangen.

Ik rij als groom tegenwoordig niet meer mee in de vaardigheid bij de D+V wedstrijden als stalgenootje (de menner) het parcours goed uit haar hoofd kent. Scheelt gewicht (dus snelheid) en ze kan de bochten linksom en rechtsom even strak nemen. Nadeel voor haar is dat ik niks meer kan "smoezelen" als ze het even niet meer weet :+ . Maar uitsluitend in draf redt ze het echt niet, daarvoor is haar paard zijn basistempo gewoon niet hoog genoeg. Ook niet in de L.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 14:56

Op gewone vaardigheid wedstrijden red ik het prima in een fikse draf.. en in de L al helemaal. En nu in ZZ ook. Maar wellicht ligt ons flinke draf tempo nog wat sneller want paard heeft weer vaak meer ruimte nodig qua sturen soms.

Ja klasse 4 had ik idd gezien stond zo strak, zat er ook met verbazing naar te kijken hoe hard ze moesten rijden...

Presentatie wagens zijn doorgaans zeer stabiel omdat ze minimaal 1.39 breed moeten zijn.
Vind het altijd eng om naar te kijken maar er word toch flink mee gereden :))

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 19:08

MelanieB, ik vind het filmpje er beheerst en niet wild uitzien in de draf. Maar mijn pony gaat zo'n draf niet redden, die is 110 cm en ik heb besloten de vaardigheid ook in enkelspan te starten. Als ik de andere pony zo ver heb start ik die ook in enkelspan. Ik start ze in tweespan met de Mendurance en mini marathons.
Ik vind het toch leuker om ook eens met 1 pony wat te doen i.p.v. altijd 2.
Maar ik start dan wel met de tweewieler en die is 125 cm breed. Barney kan heel makkelijk galopperen en dit is voor hem makkelijker dan snel draven.

Gem, dat herken ik wel dat de weg af en toe wat kwijt raken. Ik vind dit ook wel spannend nu ik het alleen ga rijden. Ik zie mezelf nog niet in die hele hoge klassen komen in de toekomst maar ik heb ook met de Mendurance het streven zo ver te gaan als dat de pony het nog aan kan en leuk vindt. Dus mochten wij op een gegeven moment niet meer mee kunnen komen en het wordt te gortig, dan hebben we een leerzame en leuke tijd gehad en houdt het verder op.

Hoe is het met een tweewieler wat betreft balans, ik merk er tot nu toe nog geen gekke dingen mee maar misschien is het in en wedstrijd anders. Binnenkort heb ik een clinic van Christiaan en dan neem ik Barney in enkelspan mee voor de vaardigheid.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 20:07

Ik heb ook enkele keren met een tweewieler gestart maar vond het geen succes, pony's gingen er sneller mee zwabberen, tis natuurlijk zoveel makkelijker met tweewieler maar vond het niet fijn. Maar dat is meer persoonlijk.

Wat betreft balans; ik had een bokstoel in het midden en vond hem daardoor aardig stabiel. Zonder bokstoel vond ik het gevaarlijk omdat je dan schuift in scherpere bochten, maar ook dat is weer per persoon verschillend.

Mijn pony's zijn ook maar 1.16 hoor hihi. Maar gewoon een lekkere draf aanhouden, en eventueel galopje op lange lijnen pakken. Het is even uitzoeken wat werkt voor je pony. Ik start ze alle 3 ook in enkelspan in de vaardigheid.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 20:10

Mijn tweewieler heeft ook een bokstoel die ik kan verplaatsen. Ik ben benieuwd hoe het zal bevallen, ik kan niet met de vierwieler starten met enkelspan want dat is te zwaar.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 23:21

Ik vind ook het hele idee van de vaardigheid vaak niet helemaal kloppen.
Mijn ponys zijn dan nog een slagje kleiner maar zeker nu in de zz moet ik zeker alles in een vlotte galop doen en dan is het vaak nog krap of ik net wel of net niet binnen de tijd rij.

Ik heb wel altijd een groom stoeltje achterop, mijn wagen komt ook helemaal niet omhoog aan de voorkant dus dan kies ik er toch liever voor de groom altijd in het midden te hebben.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-15 07:45

Is de maximum tijd voor enkelspan en tweespan hetzelfde?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:53

Gem schreef:
Je ziet idd de laatste jaren in de vaardigheid dat er steeds harder gereden moet worden. In een fikse draf red je het doorgaans niet meer; er zal meestal toch echt hele stukken gegaloppeerd moeten om binnen de tijd te blijven.
Horst (vaardigheid als onderdeel van de CAI en SGMW) was, wat Melanie zegt, idd een mooi voorbeeld. Ik heb de CAI 3* enkelspannen en tweespannen paarden gefilmd en zelfs met flinke galopstukken ertussen lukte het enkel slechts de winnaars om foutloos en binnen de tijd te blijven. Ik weet niet of er veel verschil is in stabiliteit tussen presentatiewagens en marathonwagens, maar ik heb niemand gezien die ergens op 2 wielen kwam te hangen.

Ik rij als groom tegenwoordig niet meer mee in de vaardigheid bij de D+V wedstrijden als stalgenootje (de menner) het parcours goed uit haar hoofd kent. Scheelt gewicht (dus snelheid) en ze kan de bochten linksom en rechtsom even strak nemen. Nadeel voor haar is dat ik niks meer kan "smoezelen" als ze het even niet meer weet :+ . Maar uitsluitend in draf redt ze het echt niet, daarvoor is haar paard zijn basistempo gewoon niet hoog genoeg. Ook niet in de L.

Dan moet je er bij zulke wedstrijden ook rekening houden dat de slechtste als eerste komen en dat vind ik persoonlijk ook geen graad meter hoe een vaardigheid te rijden is.

Er zijn altijd een paar namen die goed vaardigheid rijden en daar moet je pas naar kijken.

Een presentatiewagen in de vaardigheid is niet stabieler als een marathon wagen vind ik omdat deze hier absoluut niet opgebouwd is maar meer voor de show dan snelheid.

En ik ben ook van mening dat als ze nog sneller in de vaardigheid willen laten rijden ze ook bij de kl4 een marathon wagen moeten toestaan om sommige situatie's te voorkomen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:30

janouk schreef:
Op de Hippiade is het tijdens de barrage meer minimarathon dan vaardigheid.
ik vind dat de KNHS duidelijk een keuze moet maken voor meer vaardigheid of anders de groom laten mee hangen.

Hier kan ik me helemaal in vinden.
Eerst kon je netjes rondsturen.
Nu met die strakkere tijden moet er flink gas op.