[AR] Tips voor aanschaf sulky.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

penelope444

Tips voor aanschaf sulky.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 12:26

Hoi Iedereen!

Ik had dit berichtje in het grote sulky topic al staan, maar tot op heden geen reactie. Weet niet of dit apart mag, sorry dus al op voorhand.

Ik ben zelf 16 en ik ben aan het sparen voor een HCA sulky voor mijn shet. Het zal mijn 1e sulky zijn en ook allebei onze 1e men ervaring. We hebben natuurlijk ondertussen al wel les en zijn bezig met beleren etc., maar verder weet ik niet zo veel van sulky's. Ik heb veel 'research' gedaan naar wat echt goede sulky's en kwam toch altijd uit op de HCA. Ik weet al zeker dat ik het mennen leuk vind en mijn pony ook. We hebben ook het tuig enzo al. Ik moet dus alleen nog wachten op de sulky. Ik moet nog een klein beetje sparen en ik hoop dat ik hem heb tegen de zomer of misschien iets later. Ik heb wel al veel vragen ook aan HCA gestuurd en allemaal goed beantwoord, dus dat is het probleem niet. Nu mijn vraag:

Heeft iemand van jullie nog tips of opmerkingen over de sulky. Wat ik het beste zou kunnen nemen of extra erbij nemen of juist niet doen. Wat jullie ervaringen zijn etc.

Ik heb een shetmerrie van 85 cm en ik ben (tot nu toe) van plan de 16 inch te pakken dus de kleinste. Wel met stoeltje voor mijn rug.

En is het als je de sulky uiteindelijk hebt moeilijk met instellen etc.? Omdat ik 2uur van klarenbeek woon, waar je de sulky moet ophalen, zijn we aan het overwegen om hem te laten versturen. Of is het toch echt wel de moeite om hem op te halen?

De reden dat ik dit aan jullie vraag en niet aan HCA is omdat jullie toch wel gebruiksdeskundigen zijn, jullie hebben er ervaring mee met jullie pony's dus vandaar :o :D

Ik heb al wel een tip gehad van een aardige bokker dat je een dicht lamoen kunt nemen, omdat ze dan niet in je lichtogen kunnen komen. En wat vinden jullie van rvs, de moeite waard?

Alvast bedankt, en bij tips mag je het altijd laten weten! :D

Groetjes Imane

Siesjuh

Re: Tips voor aanschaf sulky.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:37

Hoe oud is je shet? Ik heb zelf een shet van 3 en hiervoor heb ik een sulky gekozen met een goede rem :D . Ik wil met hem geen wedstrijden doen, maar lekker afstandjes rijden. Hierbij kom ik ook regelmatig op of over een weg. En dan vind ik het toch wel heel belangrijk dat ik iets om te remmen heb ;) .

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 12:38

Siesjuh schreef:
Hoe oud is je shet? Ik heb zelf een shet van 3 en hiervoor heb ik een sulky gekozen met een goede rem :D . Ik wil met hem geen wedstrijden doen, maar lekker afstandjes rijden. Hierbij kom ik ook regelmatig op of over een weg. En dan vind ik het toch wel heel belangrijk dat ik iets om te remmen heb ;) .

Ze is 4 jaar, ohja misschien idd nog makkelijk om te laten weten. Ik heb geen ambitie in de sport, maar ook echt voor bosritjes en op de weg etc. Echt recreatief. Op de HCA zit volgens mij geen rem, toch?

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 12:57

Nope, de (basic) HCA sulky heeft voetsteunen.. Je hebt wel HCA's met rem, de Tweewieler de Luxe, maar dan zit je wel in de hogere bedragen, voor een eerste wagentje is dat misschien wat te enthousiast...
Maar qua echt "noodstoppen" heb je toch geen rem nodig, zo werkt dat nl. niet ;) Een rem is vooral handig met steile afdalingen etc., niet om als noodoplossing te gebruiken.

Ik men met een vriendin, beiden op een HCA sulky, zij met stoeltje en ik met panzitting, echt beiden superfijn hoor! Stoeltje is wel iets luxer moet ik toegeven, als we een wilde bui hebben en een kuil of sloot doorscheuren moet ik me wel goed vasthouden om niet van die platte panzitting af te glijden :')
Afstellen kan je het beste door iemand laten doen die dat vaker heeft gedaan, het is niet heel moeilijk (gewoon schroefjes) maar je wilt hem wel graag goed in balans ;)
Het zijn hele fijne stevige sulky's. Vriendin van me heeft ook een poosje met de de Luxe gemend, zij heeft nu een nieuwer (proto)type HCA, is nog in ontwikkeling, ook een heel mooi wagentje (is weer een tweewiler model, geen voetsteunen)

Onze HCA's op een rijtje: de nieuwe links, "mijne" rechts:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _l_amanda_l_ op 21-04-15 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 13:02

_l_amanda_l_ schreef:
Nope, de (basic) HCA sulky heeft voetsteunen.. Je hebt wel HCA's met rem, de Tweewieler de Luxe, maar dan zit je wel in de hogere bedragen, voor een eerste wagentje is dat misschien wat te enthousiast...
Maar qua echt "noodstoppen" heb je toch geen rem nodig, zo werkt dat nl. niet ;) Een rem is vooral handig met steile afdalingen etc., niet om als noodoplossing te gebruiken.

Ik men met een vriendin, beiden op een HCA sulky, zij met stoeltje en ik met panzitting, echt beiden superfijn hoor! Stoeltje is wel iets luxer moet ik toegeven, als we een wilde bui hebben en een kuil of sloot doorscheuren moet ik me wel goed vasthouden om niet van die platte panzitting af te glijden :')
Afstellen kan je het beste door iemand laten doen die dat vaker heeft gedaan, het is niet heel moeilijk (gewoon schroefjes) maar je wilt hem wel graag goed in balans ;)
Het zijn hele fijne stevige sulky's. Vriendin van me heeft ook een poosje met de de Luxe gemend, zij heeft nu een nieuwer (proto)type HCA, is nog in ontwikkeling, ook een heel mooi wagentje (is weer een tweewiler model, geen voetsteunen)

Dankjewel voor je reactie! Dan weet ik nu in iedergeval dat het ook kan zonder rem.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 13:13

Ik heb een fijne 16" met stoeltje, inmiddels al een aantal jaar oud, maar ben er nog iedere dag blij mee.
Voor de dressuur zou ik er wel graag een remmetje op willen, liep er laatst tegen aan dat vanuit middendraf in 1x vierkant halthouden zonder rem toch wel heel lastig is. Even mee-remmen in de overgang is dan toch wel heel fijn. Maar rij toch weinig hogere proeven op het moment, en alleen met een heel ervaren pony als ik wel start, dus het kan wel voor nu zo.

Die linker op de foto ziet er ook wel heel fijn uit!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:25

ziet er goed uit die linker!
maar denk kwa gewicht wel weer een stuk zwaarder of niet?

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:41

Ja, dat wel, de shet(kruising) die er voor staat is ook veel groter dan onze mini's ;)
Deze heeft 19(?)inch velgen, de kleintjes 16. Voor zo'n mini zijn de echte sulky's wel by far het fijnst, vind ik :j

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 15:56

ja idd maar ziet er toch goed uit hoor!
begreep dat een stoeltje alleen al 5 kilo zwaarder zou zijn en 19 inch ook weer zwaarder dan de 16 inch.
rem op een hca is wel knetter duur!

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-15 15:57

Ja ik denk 500 euro

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 00:09

_l_amanda_l_ schreef:

Als ik voor een weg sta waar ze 100km/h rijden en ik moet wachten tot we over kunnen, heb ik toch graag mn voet op de rem. Als er zich een vreemde situatie voordoet op straat omdat er een auto nog zo nodig in moet halen terwijl de weg veel te smal is, heb ik ook graag een rem zodat niet de hele kar in de pony verdwijnt omdat je een noodstop moet maken. Ik gebruik dus een rem niet om de pony een noodstop te laten maken, want dat kan ie prima zelf. Maar de kar kunnen remmen vind ik toch wel fijn. Ik heb ook gemerkt dat de pony het fijner vindt als de kar stil kan staan, zodat hij in moeilijke situaties zich daarop kan focussen ipv op het heen en weer rollen, duwen of trekken van een kar :) . Werd alleen in mn vorige post niet echt duidelijk waarom ik t belangrijk vind zie ik :)

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 07:07

Zit wel iets in maar 600€ meer vind ik een hoop geld.en vraag me af hoe dat zit bij de hca ivm voeten steunen.
Geloof dat ik voor de 600€ liever mn pony op en top zou laten beleren :+

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 07:31

Nou moet ik zeggen dat ik in een klein dorpje woon dus dat ik geen auto's heb hier die 100km/u rijden, Al snap ik je punt heel goed. Steile hellingen zijn hier ook niet echt. Vinden jullie dat ik een rem nodig zou moeten hebben? Zou ik dan een ander karretje moeten nemen want ja de hca heeft geen rem en anders is het 600 euro meer...Zouden jullie het aandurven zonder rem.
Edit. Wat bedoelen jullie met voetsteunen? Dat is toch gewoon waar je je voeten opzet of heeft dat ook een andere functie? En zou een handig iemand miss zelf een rem op de hca kunnen maken of denken jullie dat dat alleen maar meer kwaad dan goed kan doen? Groetjes en echt bedankt al voor de tips!

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 07:39

Ik heb een hca sulky 4 maanden geleden aangeschaft, zonder rem en ik woon ook in een klein dorpje maar ik ben binnen 10 minuten rijden de polder in, waar allemaal tractoren rijden en heb nog nooit behoefte gehad aan een rem. En volgens mij rijden de meeste hca fans zonder rem :D Dus naar mijn smaak zou je gewoon een hca sulky kunnen nemen zonder rem. :D

En mijn hca heeft bijna 1000 euro gekost en heb nog nooit spijt gehad dat ik er dat voor heb betaald, ze zijn echt super fijn! :o
Laatst bijgewerkt door Chardy op 22-04-15 07:41, in het totaal 1 keer bewerkt

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 07:40

ik heb een geremde sulky cavalleti , ben er erg blij mee . gewoon een bankje, makkelijk af te stellen en kan tegen een stootje.
+ alle onderdelen zijn los te bestellen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 07:42

penelope444 schreef:
Nou moet ik zeggen dat ik in een klein dorpje woon dus dat ik geen auto's heb hier die 100km/u rijden, Al snap ik je punt heel goed. Steile hellingen zijn hier ook niet echt. Vinden jullie dat ik een rem nodig zou moeten hebben? Zou ik dan een ander karretje moeten nemen want ja de hca heeft geen rem en anders is het 600 euro meer...Zouden jullie het aandurven zonder rem.
Edit. Wat bedoelen jullie met voetsteunen? Dat is toch gewoon waar je je voeten opzet of heeft dat ook een andere functie? En zou een handig iemand miss zelf een rem op de hca kunnen maken of denken jullie dat dat alleen maar meer kwaad dan goed kan doen? Groetjes en echt bedankt al voor de tips!

Ik denk dat je prima af kunt zonder rem, voor een klein holletje af heeft je pony toch de broek om om het op te vangen.
Hoe meer er op je sulky zit des te meer kan er kapot gaan!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 11:23

voetsteunen zijn alleen voor je voeten bedoelt :+
ik heb geen idee wat betreft een rem op de hca sulky's...is er uberhaupt iemand die dat ooit heeft genomen?
voor de normale dingen zoals bergjes en heuveltjes is een broek genoeg.
ik les wel met wagens met een rem,moest daar eerst wel aan wennen maar deze remsystemen zijn wel veeel beter als die vd cavalettie dat is echt prut.had zelf nml de oxer en heb hem nooit gebruikt omdat het gewoon simpel weg geen nut had bij mn fjord.(in geval van gewoon even stil laten staan bij een weg,dus niet als noodrem)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:45

Ik zou er een gesloten lamoen op laten zetten, vind ik mooier maar ook veiliger..

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 17:58

Ik ga met m1192 mee, het is mooi en hartstikke veilig want als er iets kapot gaat schiet het er nooit uit en je kunt volgens mij wat kortere bochten maken want dan prikken die lamoenen nooit in de hals van je pony. ;)

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 17:59

Chardy schreef:
Ik ga met m1192 mee, het is mooi en hartstikke veilig want als er iets kapot gaat schiet het er nooit uit en je kunt volgens mij wat kortere bochten maken want dan prikken die lamoenen nooit in de hals van je pony. ;)

Oke als ik hem bestel dan ga ik dat doen! Bedankt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:05

Siesjuh schreef:
Als ik voor een weg sta waar ze 100km/h rijden en ik moet wachten tot we over kunnen, heb ik toch graag mn voet op de rem.

Alsof je pony een karretje van paar kilo's geremd niet van zijn plek krijgt :P Als ze naar voren schieten doen ze dat geremd net zo goed, ze trekken gewoon slipsporen op de weg. Zoveel weerstand heeft een HCA niet.
Mijn pony trekt mijn zware marathon wagen nog over asfalt in de remmen :P

Enige waar remmen handig voor zijn zijn vloeiendere overgangen en heuveltje af, maar die HCA sulky is zo ontzettend licht, daarbij is 't echt niet nodig.

amanda: die linker is wel heel gaaf! ben benieuwd of ze daar mee verder gaan.

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:09

Een RVS lamoen is ook erg mooi want als je dan ergens langs schaaft zie je geen krasjes ;) ik heb de prijzenlijst van wat alles kost die kan ik wel even plaatsen als je dat wilt?

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 18:11

@Chardy Dankjewel, ik vind het heel aardig van je maar die heb ik zelf al door gemaild gekregen. Ik wist alleen niet zo goed wat ik het beste kon doen dus vandaar dat ik die nog niet echt had gebruikt. :)

Chardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 18:19

Ooh oké, ben benieuwd wat je gaat kiezen! Wel een foto plaatsen van je kar als je hem hebt. *-:) :Y)

penelope444

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 18:20

Chardy schreef:
Ooh oké, ben benieuwd wat je gaat kiezen! Wel een foto plaatsen van je kar als je hem hebt. *-:) :Y)

Dat ga ik zeker doen! *\o/* :j Weet iemand toevallig hoe dat gaat ivm de kleur? Is er een kleurlijst of? Ik zie dat op het offerte blad wel een 'Kleurnummervakje' staat... (RAL)