[AR] "Euroshopper" vs "Coca Cola" marathonwagens ;)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

assie

"Euroshopper" vs "Coca Cola" marathonwagens ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 15:18

Bij Cola heb je een klassering op mate van kwaliteit. De A-merken versus de budgetmerken. Euroshopper of River cola is minder dan een Pepsi of een Coca Cola. Natuurlijk is er verschil in smaak. De ene zal Pepsi lekker vinden en de andere Coca Cola, maar ze vallen beiden in de A-merk-klassering.

En bij auto's heb je ook al zoiets. Iedere auto zal rijden. Maar het verschil in kwaliteit, comfort en prijs kan enorm zijn. De ene zweert bij de onverwoestbare Toyota, terwijl de ander de glamour van de Alfa Romeo briljant vindt. Maar beide genoemde merken kunnen niet tippen aan de luxe/prijs van een Pagani, een Rolls Royce of een Jaguar om maar wat te noemen.

Nu vroeg ik me af of je ook zoiets hebt bij marathonwagens. Ik heb al wat dealers gesproken, maar die vinden allemaal uiteraard hun eigen merk fantastisch. Tsja... "Wij van Coca Cola, vinden Coca Cola het lekkerst" :roll:

Dus: Welk merk doet jou meteen aan de Nissan Micra denken? En welke aan de Rolls Royce :+ ?
Welk merk blijft redelijk prijsvast? En welke krijg je van zijn leven nooit meer doorverkocht als je hem een paar jaar gebruikt hebt?

Eh tsja, je zit zo eens te filosoferen op je werk
Titel even aangepast omdat deze de lading beter dekt ;)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 16:52

een goede kwaliteits marathonwagen , hier in nederland gemaakt is bijv. de wagens van hans van der mee.
ik heb inmiddels mijn 3e marathonwagen van hem. alleen maar positief.

veel andere merken en dealers laten wagens maken in polen, met goedkopere en lichtere matrialen. dat zou ik dus nooit kopen.

maar er is natuurlijk wel een prijsverschil. maar ik vind dat duurzaam en kwaliteit loont op lange termijn.

Peelie

Re: "Euroshopper" vs "Coca Cola" marathonwagens ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 17:10

Layka en kraay is een echte RR.

Die wagentjes van horsetopshop (cavalettie ed) doe mij aan een oude verroeste fiat denken. :P

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:30

Van de wagens die ik gezien heb, en ik geef eerlijk toe zijn dat er niet veel.
Dus dit is echt mijn mening gebaseerd op wat ik gezien heb :)

Bij rolls royce denk ik toch aan hans van der mee.

De sulky cavalletie, oxer en courbette vind ik de micra'tjes.

Nu ben ik in mijn zoektocht naar een tweewieler ook langs geweest bij een dealer die zijn wagens in polen laat maken en die vertelde iets waarvan ik vind dat het niet mag gebeuren (bij een man die een proefrit kwam maken, brak toen er wat kracht op het bankje werd gezet de rugleuning ineens doormidden).
Nu zal dat niet bij iedere poolse wagen gebeuren, maar toch.....

Volgens mij blijven de wagens van van der mee goed prijsvast, ook na jaren nog.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:32

Mijn sulky cavalletie is sinds zondag 2 delig, die is zomaar zonder enige aanwijzing gescheurd. Echt 75% van het metaal is door. Yay. :')

Dus goedkoop = slechter ja.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:35

Bij een rr denk ik eerder aan Vd heuvel ;)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:36

Ik heb een Kelders wagen samen met een stalgenoot. Vind ik enorm fijne, degelijke wagens

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:40

Poland Carriages is Euroshopper
Kraay/Lemerij etc huismerk
Vd Heuvel/Kelders etc is A merk

:)
C merk:Prijzen vanaf 1.500 euro
B merk: Prijzen vanaf 3000 euro
A merk: Geen idee maar mijn portemonnee vindt het vast niet leuk :')

Bij de sulky's/tweewielers denk ik dat de Cavaletti's C zijn, HCA (gewoon) B en Cavalier/Kraay/luxe HCA A.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:42

Ik heb een Kelders marathon-recreatie wagen en sinds januari na lang zoeken een Kelders marathonwagen erbij. Het zijn beide fijn degelijke wagens. Er wordt ook wel gezegd dat vd Heuvel de rr is voor de 4-spannen, Kelders voor enkelspan en Kuhne voor de 2-spannen

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 21:46

Wagens van Frits Kool, Elspeet, Nederlandse kwaliteit, goede service en goed materiaal.

welsh4span

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 23:28

bij een rr denk ik eigenlijk niet aan een marathonwagen maar eerder aan de gouden koets.
daar kom je niet ver mee in de marathon, een micra kom je dan verder mee deze is klein en wendbaar en ze doen het altijd.
de meeste wagens komen tegenwoordig uit polen en zijn echt niet slecht.
bij een top wagen denk ik aan: v/d Heuvel of Verdonschot.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 14:07

Een RR onder de wagens is toch wel kelders en glinkowski voor mij.

Verder ben ik prima tevreden met mn leica wagen en moet nog wel even mee. Maar is geen RR, maar wel een goede en fijne :D

De RR onder de sulkys is de hca van hoeverre mijn kennis daarin gaat.

Het ligt ook zo erg aan wat je voor aanspanning hebt, welk niveau, wat je ermee doet.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 16:53

Wagens van Dutch zijn voor mij oud ijzer. Teveel mankementen aangezien. Zelf in mijn onervarenheid een Roadster gekocht (en wat was ik er trots op!!) tot dat ongeveer alles binnen een half jaar stuk ging. Gauw een andere wagen gekocht. Ik rijd momenteel al 3 jaar op een vermoedelijk poolse wagen. Voor mij nu prima.
RR wagens dan denk ik toch aan van der mee , van den heuvel, kelders etc.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:16

MelanieB schreef:
Een RR onder de wagens is toch wel kelders en glinkowski voor mij.

De wagens van zaken als Verdonschot, Vd heuvel & De Laat zou ik toch nog wel een trapje hoger plaatsen.

Wat niet wil zeggen dat de merken/bedrijven die jij noemt slecht zijn.
Zeker ook hele goede wagens!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:21

De laat en vd heuvel wel. Verdonschot niet perse.
heb er nu 2 bekeken en vond het beide niks.
Kwestie van smaak ook, maar ook wat je ermee wilt.
De laat staat idd ook hoog, maar toch wel massieve wagens wat minder geschikt is voor bijv de kleinere spannen Zoals mijn span.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 20:36

Kun je het verschil in kwaliteit uitleggen tussen die drie?
Dat je de ene mooier vindt dan de andere zegt naar mijn idee niets over kwaliteit?

Je hebt gelijk dat je geen kleine wagens ziet rijden van deze drie.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:08

Eén verschil (maar m.i. niet in kwaliteit) tussen Vd Heuvel en Verdonschot versus De Laat is dat je voor de prijs van een goede tweedehands van de eerste twee genoemden een nieuwe De Laat koopt.

Dutch zal ik ook nooit kopen (was van "Emotion on Wheels" oid, maar wordt volgens mij niet meer gemaakt). Mijn stalgenootje heeft er eentje. Ziet er leuk uit, maar voelt wat "slap" aan en roest onder je kont weg. Hij heeft wel als opmerkelijk detail dat de remmen erg goed zijn. Werken goed, lopen echt nooit aan en de remblokjes zijn nog nooit vervangen in de jaren dat ze hem nu heeft.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:51

Nagenoeg alle wagens van, van der mee zijn verzinkt onder de lak, dus nooit geen roest. Dat heb je bij weinig andere wagens.
daarbij worden ze sterk en veilig uitgevoerd maar wel zo licht als dat mogelijk is.

Mijn marathonwagen van 17 jaar oud zit nog steeds zeer mooi in de lak en nergens roest. Dat noem ik nou kwaliteit.
heb vorig jaar een nieuwe wagen laten maken voor mijn shetlander 2 span. Bevalt weer perfect.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:21

Sjonniej schreef:
Kun je het verschil in kwaliteit uitleggen tussen die drie?
Dat je de ene mooier vindt dan de andere zegt naar mijn idee niets over kwaliteit?

Je hebt gelijk dat je geen kleine wagens ziet rijden van deze drie.

Ik heb hierboven niks gezegd over iets mooi vinden tov kwaliteit.

Beide verdonschot wagens die ik in marathon heb gezien vond ik veel te veel schuiven en niet stabiel ogen. Hoe ze zich kwalitatief houden weet ik niet en zie ze verder ook zowat niet in het wedstrijd circuit.
Daarnaast vind ik ze ook niet mooi, ook niet handig qua groom achterop bij de wagens die ik heb gezien, maar dat zou vast aangepast kunnen worden en heeft natuurlijk niet te maken met kwaliteit.

Maar daarom, vallen ze voor mij niet onder de RR.
Kan je het niet mee eens zijn, maar iedereen heeft zijn mening die hier word gevraagd. Voor een ieder weer anders wat zijn of haar RR Zou mogen voorstellen.

Ga binnenkort ook proefrijden met ECC. Ook erg benieuwd naar. Zien er iig er mooi uit en mooie snufjes technologie zit er op. Maar ook in de hogere prijsklasse.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:43

ECC zie je ook nog niet veel rijden, ben benieuwd hoe die gaan bevallen!
Wat voor prijsklasse zitten die?

Ben ook wel benieuwd welke wagens je hebt zien glijden? Heb deze ervaring zelf niet, alleen met indoors op droge bodems. Maar op een Agterberg bodem of met een outdoor volgt hij Super. Heb nog nooit zo een stabiel gevoel gehad. Alsof je op een tweewieler erachter aan gaat.
Maar dit is wellicht een andere discussie.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:56

Wij hebben een Kelders die nu zo'n 20 jaar oud is, een van de eerste die hij zelf maakte, en hebben er nog steeds veel plezier van.
Hij is volgens onze eigen specificaties gebouwd en kostte toen al een kleine 10.000 gulden maar is echt elke cent waard geweest.
Ik zou zeggen kijk goed naar wat je wil en als het kan laat dan gewoon een wagen bouwen naar je eigen wensen ipv een standaard model te kiezen.
Zo heeft die van ons zwaardere assen, hogere wielen, Mercedes remmen ipv motor-remmen (scheelt een kapitaal omdat het veel minder hard slijt) en nog wat handigheidjes.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:27

Iemand die ik ken heeft een oudere ECC staan. Heb er 1 keer met det met mogen rijden. Fijne, lichte wagen met een mooi breed lamoen. Dat laatste is voor mijn paard ook erg belangrijk :D

assie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-15 09:44

Ok, wat ik dus zo uit de posts opmaak:

Puur Nederlands fabrikaat staat (meestal) voor kwaliteit.
Puur Pools fabrikaat (inclusief in elkaar draaien) staat (meestal) voor prut.

Zoiets?

Albert: zelf laten bouwen en samenstellen klinkt heel fijn. Maar dan moet je natuurlijk wel (veel) ervaring en praktische kennis in huis hebben. En dus weten wat je wilt en wat ervoor nodig is om dat te krijgen. Ik zou er zelf bijvoorbeeld écht niet aan denken om mercedes remmen te gebruiken, om maar iets te noemen.
Ik zit meer op het niveau van: "Hij moet een leuk kleurtje hebben. O en de remmen moeten goed werken en ik wil lekker zitten" :+

Nouja, ik spaar fijn verder voor een mooie wagen. En ondertussen vraag ik me af of ik voor de Rolls Royce wil gaan. Of toch voor een simpelere Toyota ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:00

Zoals je hem nu stelt is het wel heel erg zwart wit.
Over het algemeen kun je wel zeggen dat nederlandse wagens betere kwaliteit hebben dan Poolse.
Maar binnen de Poolse wagen heb je wel heel grote verschillen.
Kwaliteit van Kelders is bijvoorbeeld echt wel goed, maar worden voor hetgrootste gedeelte ook in Polen gemaakt. Dus niet alles wat daarvandaan komt is rommel.

Je moet (net als met die auto) goed nadenken wat je ermee wil en wat het je waard is.
Om alleen heen en weer naar de supermarkt te rijden heb je immers geen Mercedes nodig.
Maar zit je elke week 500 km in je auto wordt je ook niet gelukkig van een Alto.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 10:07

Bij A-merk denk ik aan van de heuvel en kuhne