Vrijheidsdressuur tips: voetjes kruisen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EmmApollo

Vrijheidsdressuur tips: voetjes kruisen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 11:45

Hayy,

ook ik doe aan GW en VD, zijn basis is goed op dit moment :)
Ben ik wel trots op, toen hij toekwam was hij bang van mij
Ik heb dan ook wel bijna een jaar de basis perfect proberen maken,
nu heb ik dus echt het gevoel dat het goed zit! :D

Van VD kent hij nog niet zoveel,
wat hij kent: flemen, voetje, rondje, jambette, goedendag*

Ik wil nu graag het voetjes kruisen of wijken aanleren,
heeft iemand tips hiervoor?

*goedendag: bij het goedendag zeggen sta je voor het paard en vraag je hem om zijn been ik je hand te leggen, kun je uitbreiden uit jambette of voetje (:

Byee :wave:
Laatst bijgewerkt door Urielle op 16-04-15 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

JudithGigi

Re: Vrijheidsdressuur tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 11:56

Het beste om mee te beginnen voor het wijken zijn het wijken van de voor- en achterhand. Zo leer het paard eerst hoe hij zijn benen het best kan over kruisen.
Wijken van de achterhand: Lichte stelling van het hoofd vragen en met een touw/zweepje de achterhand weg laten draaien. Als hij zijn binnenbeen onder de massa zet, belonen :)
Wijken van de voorhand: Eerst lichte stelling van het hoofd naar buiten vragen en dan d.m.v lichte duwtjes de schouder weg laten draaien. Als het voorbeen aan jouw kant dan voor de andere gaat belonen :)

Naar mijn ervaring is het hierna heel makkelijk om verder te gaan met het wijken.

EmmApollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 12:01

JudArthos schreef:
Het beste om mee te beginnen voor het wijken zijn het wijken van de voor- en achterhand. Zo leer het paard eerst hoe hij zijn benen het best kan over kruisen.
Wijken van de achterhand: Lichte stelling van het hoofd vragen en met een touw/zweepje de achterhand weg laten draaien. Als hij zijn binnenbeen onder de massa zet, belonen :)
Wijken van de voorhand: Eerst lichte stelling van het hoofd naar buiten vragen en dan d.m.v lichte duwtjes de schouder weg laten draaien. Als het voorbeen aan jouw kant dan voor de andere gaat belonen :)

Naar mijn ervaring is het hierna heel makkelijk om verder te gaan met het wijken.

Bedankt! Ga het zeker proberen :D