Waarom ben jij overgestapt naar grondwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Icrack

Waarom ben jij overgestapt naar grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 21:33

De titel geeft al duidelijk aan...waarom stapte jij over naar 100% grondwerk ipv onder het zadel?

Ben je mss "angstig" om te rijden en vind je dit veiliger of leuker?
Heeft je paard een blessure waardoor rijden ohz niet meer mogelijk is?

Ik ben erg nieuwsgierig naar de reden waarom en hoeveel mensen er bezig zijn met 100% grondwerk. Bij tijd en wijle stel ik mijzelf de vraag weleens of het mij mss meer voldoening zou geven als ik de overstap zou nemen.
Ik hoor graag jou reden, overweging en hoe je dit ervaart.

MaritB

Re: Waarom ben jij overgestapt naar grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:12

Waarom een overstap?
Het kan toch prima samen?

Ik ben bijna 5 jaar geleden in aanraking gekomen met grondwerk, Parelli Natural Horsemanship en ik was direct overtuigd dat ik dit ook wilde doen.

Toen ik 4,5 jaar geleden mijn eigen pony kocht ben ik er direct met begonnen, het leek en lijkt mij de meest uitgelezen kans om een goede sterke band op te bouwen en in volledige harmonie te werken.

Tot op de dag van vandaag werk ik nog steeds met gronwerk, maar ik rijd ook. De combinatie vind ik het juist zo succesvol maken.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 08:16

wat hierboven al is gezegd,
het kan toch prima samen?
afwisseling is ook prettig voor je paardje :)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 14:50

Dat weet ik, dat het ook prima samen kan. Ik vroeg me alleen af of er ook bokkers zijn die helemaal overgestapt zijn naar grondwerk en waarom :-)

Edel_wijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:20

Nadat ik een jaar of 3 geleden mijn rijpony moest laten inslapen zag ik het niet zitten om weer op een andere pony te moeten stappen. Ik ben eigenlijk altijd al angstig geweest met rijden, zowel onderhet zadel als op de kar. Ik had toen al een gezelschapsshet en toen de keuze gemaakt om verder te gaan met Shetlanders, dus eentje bijgekocht. Eerst deed ik met hen lange teugelen/wandelen/fietsen, dat soort dingen. Uiteindelijk ook bij grondwerk uitgekomen en een cursus bij de 2lazy7ranch gedaan. Inmiddels was er een derde Shet bij en met haar heb ik regelmatig privelessen in grondwerk gehad.
Uiteindelijk heb ik nu zoveel vertrouwen in haar en zij in mij, dat ik haar zelf beleerd heb voor de wagen en nu heerlijk aan het rondtoeren ben.
Lang verhaal kort, als ik eerder grondwerk was gaan doen, had ik misschien nu nog wel paardgereden. Ik heb er zoveel meer vertrouwen door gekregen en ben van mening dat grondwerk de basis moet zijn van je relatie met je paard. En van daaruit kun je verder gaan werken aan wat jij en je paard leuk vinden!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 09:20

Ik alleen deels omdat mijn paard nog te jong is om meerdere keren per week te rijden.
En ook omdat ze levensgevaarlijk wordt als het niet duidelijk is wie boven wie staat.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:19

Mag ik vragen wat je denkt dat de waarde is van puur en alleen grondwerk ts?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 14:26

Bij mij is dat gewoon de basis van mijn samen zijn met mijn paarden. Op één na heb ik ze ook allemaal van jongs af aan en dan begin je natuurlijk met grondwerk. Maar ook wanneer ik een ouder, al bereden paard zou aanschaffen zou ik daar mee beginnen. Tegenwoordig gebruik ik daarvoor meer een Parelli insteek, vroeger vooral vanuit de klassieke dressuur.

Het is goed voor lichaam en geest. :)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 23:14

Het gaat mij niet om een waarde oid. Als ik eigenaren spreek, lees of zie is het vaak dat men, of op voorbereiding op het zadelmak maken met grondwerk begint. Of een combinatie van grondwerk en onder het zadel werkt. Of met een nieuw paard eerst met grondwerk een start maakt. Allemaal prima natuurlijk. Ik vroeg mij alleen af of er ook mensen waren die alleen grondwerk doen bv omdat hun merrie niet meer bereden kan worden of zoals Edelweis haar verhaal bv.

Toen ik mijn merrie kocht op 2,5 jarige leeftijd ben ik ook eerst gestart met grondwerk, daarna zadelmak gemaakt om haar vervolgens te beleren. Zij is wordt zometeen 5 jaar en is op dit moment heel fijn doorgereden, pakt het werk erg goed op en heb ik dankzij grondwerk een heel fijn en gehoorzaam paard in handen welke ook aan de hand keurig opgevoed is.
Vanaf het begin af aan merk ik aan mijzelf dat ik elke keer weer met kriebels in mijn buik opstap, in het begin dacht ik dat het een kwestie van wennen zou zijn. Tenslotte had ik 17 jaar niet gereden of een paard in handen gehad, dus dat is een logische gedachte, zeker ook gezien haar jonge leeftijd. Het vreemde is dat ik geen reden heb om kriebels te krijgen, mijn merrie heeft pit, maar is ontzettend braaf. Ik heb ook helemaal geen rare fratsen met haar meegemaakt waardoor ik niet fijn en ontspannen op zou kunnen stappen. En toch krijg ik het niet tussen mijn oren en de "spanning" uit mijn lijf vandaan als ik plaats neem in het zadel. Met die gedachte vraag ik mij zo nu en dan wel eens af idd of ik er mss beter aan doe om alleen met grondwerk verder te gaan en het werk onder het zadel te laten voor wat het is.

Dus ja, ik vraag mijzelf dan ook af; zouden er meer eigenaren zijn die overgestapt zijn naar alleen grondwerken en ben dan ook benieuwd naar hun verhaal en hoe zij dit ervaren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:21

Ieder paard begint toch met 100% grondwerken?
Of zijn er echt mensen de een jong paard uit de wei trekken en er zonder basis opvoeding op gaan zitten?
Grondwerk is ook longeren, aanbinden, gehoorzaam meelopen, wachten, voetje geven, de trailer in, de wasplaats op......

Grondwerk is niet alleen zwaaien met een touwtje.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 23:26

Er is toch ook niemand die zegt dat heg alleen wat zwaaien met een touwtje is? .....Of miste ik iets :?

I_love_you12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:43

Mijn reden is nogal simpel.
Op mijn falabella kan ik niet rijden :+

Vroeger deed ik veel aan lange lijnen en was ik erg prestatie gericht. Zelf vond ik het moeilijk om dit los te laten, maar toen ik zag dat Sjors toch niet lekker in zijn vel zat ben ik totaal andere dingen gaan doen.

Grondwerk is hier een groot deel van. Sjors denkt heerlijk mee en heeft plezier.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:47

Ik doe niet aan trainen vanaf de grond oid, maar ik ga bijna iedere dag naar ponylief toe om te poetsen, knuffelen, wandelen en spelen. Rijden doe ik nauwelijks. Ik ben wel onzeker als ruiter, maar niet bang, al helemaal niet voor mijn eigen brave pony. De reden dat ik niet meer echt rijd is omdat ik me steeds ongemakkelijker ging voelen bij het hele idee van op een dier zitten en rondcommanderen maar. Ook had ik niet het idee dat ik mijn pony daar nou een enorm plezier mee deed. Mijn pony stond tot voor kort ook nog bij mijn ouders in Arnhem, waardoor ik haar alleen in het weekend kon zien. Dat heeft ons rijtechnisch geen goed gedaan, waardoor de keuze 'rijden of niet' meestal ook wel heel makkelijk gemaakt was/is.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-15 23:48

En wat doe jij zoal met grondwerken I Love you? En dat "totaal andere dingen" ...wat valt daaronder bij jou?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 00:00

ik rij en doe grondwerk om op een andere manier met paard bezig te zijn, onze band te verstevigen en de verhouding weer even duidelijk te maken.

Ik "longeer" in vrijheid, dus zonder longeerlijn. Laat haar over balkjes draven, laat haar van hand veranderen op de volte met mijn lichaamshouding en aanwijzing van de zweep, laat haar naar mij toekomen door mijn lichaam en stem te gebruiken, doe volgoefeningen waarbij ze met me mee loopt (alles in vrijheid), loop in slalom door pionnen heen waarbij ze volgt, of tussen balkjes door. Laat haar over zeil lopen, schriktraining door met wapperende vlag te lopen en haar aan te raken met vlag, bellen blazen, neem haar los mee vanuit de bak naar bv de stal (moet wel veilig kunnen natuurlijk en dat kan bij ons), teveel om op te noemen eigenlijk!

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 00:01

Waarom niet proberen? Er is niemand die jou dwingt op je paard te rijden en om jezelf te dwingen waardoor je er misschien steeds minder plezier in krijgt is helemaal niet goed. Niets is definitief en desnoods kan je het paard door iemand anders bij laten rijden. Ga gewoon kijken welke mogelijkheden er allemaal zijn ( werk aan de hand, vrijheidsdressuur, langeteugelen enz) en kijk waar jij (en je merrie) plezier in hebben. Dat is nl het belangrijkste!

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 00:16

Ik speel vaak los met mijn pony als de bak vrij is :j Ze loopt me los achterna en dan gaan we figuurtjes draven en sprongetjes nemen :D Geen touw betekent dat ze vrij is om weg te lopen. Dat doet ze bijna nooit, heel soms omdat er even iets interessants gebeurde bij C en als ik dan weer langs kom gelopen kijkt ze zo van 'oh daar is mens weer, die ga ik stalken' :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 00:36

Oh nou in dat geval... Op mijn mini pony rijd ik niet, dus daar is het niet de combinatie met rijden, maar alleen grondwerk. Daaronder valt ook het werken aan de lange teugels. Ik men ook niet met hem, want ik vind hem met zijn 78cm te klein om op die manier te belasten.

Dus de reden van alleen grondwerk is in zijn geval zijn hoogte. :)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 01:07

Ik en mijn merrie zijn op de grond altijd maatjes geweest, onder het zadel ging het moeilijker tussen ons. Ik dacht steeds dat zij het op een lopen zou zetten, dus klampte in me vast met handen en voeten, waardoor het rijden alleen maar slechter ging.

Na een periode van steeds maar bokken en steigeren, heb ik er een osteo laten bijkomen. Rug geblokkeerd, artrose. Tijdje niet rijden, nog een behandeling, en daarna de zadelpasser erbij. Zadel past gelukkig gewoon.

Goed, artrose dus. Ze heeft er amper last van, maar het is toch een eye-opener. Ik heb namelijk zelf ook artrose, en ik heb er ook niet echt pijn van, maar leuk is het toch niet. Dus dacht ik: f*ck rijden. Wij gaan grondwerken!

Hoe dat dan begon: heel simpel. In het begin liet ik haar vooral veel los, in buitenpistes en op de wei, en dan ging ik bij haar zitten, beetje naar mijn paard staren haha. Ik deed blijkbaar wat fout aan de longe, dus zocht ik hulp en o wonder, plots was longeren OOK fijn! Daarna leiden, links rechts draf stoppen. Toen dat goed ging, de baan over en grazen in de berm. En zo steeds een stukje verder gaan wandelen.

Toen weer een beetje beginnen rijden. Plots loopt mijn paard daar aan de teugel, bokt/steigert ze niet meer, we durven eindelij weer in galop, yeeees! *\o/* Ik heb zelfs een keertje een paar sprongetjes genomen :D (Dat mocht ook gewoon van de osteo, mits laag en niet te lang, en goed in- en uitrijden, en zeker niet te vaak. Was de 2de keer in m'n leven, en ook de laatste tot nu toe, dat ik gesprongen had, ik moest het gewoon ervaren met haar. Ze was heel lief voor me haha!). Ondertussen liep ze los in de piste en in de wei flink achter me aan, altijd heel aandachtig naar mij toe. Ondertussen sukkelde ik al een jaar met een achterhoefje dat ze nooit wilde optillen, dus ging ik met een halstertouw rond haar voorbenen aan de slag "voet geven" op stemcommando te krijgen. Van halstertouw overgestapt naar zweep, naar stemcommando, op een belachelijk korte tijd. Dus dacht ik: what's next!

Buigen, jambette, steigeren, achterwaarts, los meelopen en cirkelen: allemaal geleerd.

Ondertussen staat het zadel en de vele setjes te koop, sinds een jaar rijden wij bitloos bareback. Echt het trainen van vroeger is er niet meer bij, maar dat hoeft ook niet meer. Ik ben véél gelukkiger met onze band, die sinds het grondwerk en vrijheidsdressuur veel sterker geworden is. En dat is bij het rijden heel duidelijk te merken. Ik zit nu al zo'n 3 jaar ontspannen op mijn paard, en dat was zonder dat grondwerk niet gelukt. We maken nu vooral boswandelingen, op en top genieten!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 07:55

Mijn vorige paard reed ik niet meer wegens kissing spines. Met haar deed ik grondwerken en mennen

Toen dat ook niet meer ging voornamelijk gewoon samen zijn.

Mijn nieuwe paard doe ik ook alleen nog grondwerken mee, maar puur omdat ze nog niet is beleerd.

I_love_you12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 08:42

Ik leg parcours neer, stuur hem rond, laat het stil staan en neem wat vrijheidsdressuur mee.
Maar ja eigenlijk is alles wat ik doe grondwerk, omdat niks onder het zadel of mennen is.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:13

omdat door rug en bekken problemen het rijden klaar is en we nog niet klaar zijn om te gaan mennen.
Dit bied ons een mooi en goed alternatief met basis voor veel meer! *\o/* En het is voor ons beiden erg leuk! ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:33

Sizzle schreef:
Ieder paard begint toch met 100% grondwerken?
Of zijn er echt mensen de een jong paard uit de wei trekken en er zonder basis opvoeding op gaan zitten?
Grondwerk is ook longeren, aanbinden, gehoorzaam meelopen, wachten, voetje geven, de trailer in, de wasplaats op......

Grondwerk is niet alleen zwaaien met een touwtje.

Maar waarom moet de gewone omgang met je paard perse grondwerk heten? Waarom kan dat niet gewoon opvoeden heten bijvoorbeeld, want dat is het.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:42

Ik snap wat je bedoelt hoor TS. Een aantal mensen in mijn omgeving zijn van het rijden overgestapt op enkel alleen nog maar " grondwerk" . Die rijden dus niet meer maar doen andere leuke , gezellige dingen met hun paard. Zij halen daar meer plezier uit dan wanneer ze rijden en vinden hun paard te leuk om weg te doen omdat ze niet meer kunnen rijden. De ene is te bang geworden om te rijden en de andere heeft zelf gezondheidsproblemen en de derde haar paard is niet geschikt om op te rijden maar die vindt wandelen helemaal het einde. Ieder zijn ding met zijn paard, zolang ik nog kan rijden blijf ik dat doen maar mijn paardje mag ook blijven als een van tweetjes het niet meer kan en dag gaat hij gewoon dagelijks met de honden mee het bos in voor zijn beweging ;-).

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 09:45

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 09-02-22 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt