Shet loopt onregelmatig aan dubbele longeerlijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Shet loopt onregelmatig aan dubbele longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 17:16

Hallo!
Ja de titel zegt het al, mijn shetlander loopt onregelmatig aan de dubbele longeer lijn.
Verder is het mij verder nog niet opgevallen, echt alleen aan de dubbele longeer lijn.
Kan het daarmee te maken hebben? Wat hij nog wat moeite heeft met de balans etc? Dit is namelijk pas de 2e keer dat ik dit met hem doe, ook is het alleen in draf.
Galop doe ik nog niet met hem omdat het daar nog te hard en ongecontroleerd voor gaat.
Maar kan het aan de dubbele longeer lijn liggen?

Ik hoor het graag!

enamorada

Re: Shet loopt onregelmatig aan dubbele longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:18

Zelf denk ik dat een dubbele lijn gewoon nog even behoorlijk wennen voor hem is. Het is ook pas de 2e keer dat je het gedaan hebt. ;) Ik denk dat het vanzelf wel beter word.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 17:21

Ja zoiets dacht ik dus ook. Omdat het YT kanaal '' plezier met mennen '' een filmpje had over het longeren aan dubbele lijnen. En daar kwam het ook wel eens voor de dat pony wat onregelmatig loopt en dat noemen ze ook, dus ik dacht misschien heeft het nog wat met de balans te maken
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 12-04-15 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Saskia_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:21

Mijn pony liep de 1e paar keren ook onregelmatig, maar naar een paar keer oefenen liep ze weer helemaal goed! Ze moest alleen even Wennen en haar balans vinden, :)
Succes :o

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 17:27

Ik denk/hoop dat het dus aan de balans ligt en het verder niks ernstigs is. Ik heb beeldmateriaal voor de mensen die het graag willen zien ( slechts aan 1 kant, bij de andere kant viel de camera uit..) maar dat wil ik wel via PB sturen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 17:28

En aan 1 enkele lijn niet? Want opzich kan het komen doordat het paard in een cirkel komt, gewicht anders wordt geplaatst en dat bijv pijnlijk kan zijn wat normaliter wellicht niet opvalt omdat deze dan (meer) recht vooruitloopt?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 17:30

Enkele lijn weet ik eigenlijk niet, heb ik al een tijdje niet meer gedaan. Ik denk het niet want anders viel het mij wel op zoals het mij nu opviel :).. Zal het eens aan de enkele lijn proberen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 19:19

Vandaag weer gelongeerd, in het begin liep hij nog kreupel maar ben even doorgegaan en daarna was het zo goed als over.
Het zal hem wel wat pijn doen omdat ik hem nu aan het recht stellen ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:22

Een paard zou geen pijn mogen hebben omdat je hem recht stelt. Dus of rustiger aan doen, of niet doen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 19:24

Ze kunnen daarom best spierpijn krijgen volgens mij. Tenminste dat is mij altijd verteld. Hij gebruikt nu veel meer spieren dan gewoon enkel longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:26

Klopt, maar dan nog hoort een paard geen pijn te hebben of kreupel te lopen. Dan wil ik je toch aanraden om rustiger aan te doen. Als jij naar de sportschool gaat ga je toch ook niet door tot je mank loopt de volgende dag? Ja ok, sommige wel maar dan doe je wel rustiger aan de volgende dag. Spieren hebben ook hersteltijd nodig.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:28

Kreupel is kreupel, en dat ligt niet aan een dubbele lijn..... Hooguit maakt de volte waarop je pony dan loopt een bestaande kreupelheid/blessure beter zichtbaar

Pony op rust zetten en over een weekje kijken hoe het dan is, vooral niet gewoon maar doorgaan!!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 19:34

Ik heb hem vandaag alleen gelongeerd om te kijken of hij nog zo liep, gelukkig niet.
Heb besloten om hem nu een (klein) weekje rust te geven. Maar zo druk doe ik dit niet met hem hoor :P This nu de 4e keer dat ik dit met hem gedaan hem. Verder doe ik alleen wandelen, springen of vrijheidsdressuur. Gijs heeft een zeer goede conditie dus daar kan het echt niet aan liggen ;)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 19:36

Punz schreef:
Kreupel is kreupel, en dat ligt niet aan een dubbele lijn..... Hooguit maakt de volte waarop je pony dan loopt een bestaande kreupelheid/blessure beter zichtbaar

Pony op rust zetten en over een weekje kijken hoe het dan is, vooral niet gewoon maar doorgaan!!

Maar dat is dan toch raar? Dat hij het niet aan de enkele doet, maar wel aan de dubbele?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:26

Citaat:
Enkele lijn weet ik eigenlijk niet, heb ik al een tijdje niet meer gedaan.

Dit is wat je er zelf over zegt. conclusie: de laatste tijd alleen dubbele longe, en daar kreupelt hij bij. Kan dus goed dat de blessure ontstaan is tussen de laatste keer enkel longe, en nu dubbel longe.

En als hij het echt alleen doet als jij met dubbel longe bezig bent, moet je heel serieus gaan nadenken over wat jij dan met je handen doet.....
Laatst bijgewerkt door Punz op 13-04-15 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 20:27

Punz schreef:
Citaat:
Enkele lijn weet ik eigenlijk niet, heb ik al een tijdje niet meer gedaan.

Vandaag heb ik ook even aan de enkele longe gelongeerd, sorry was vergeten er bij te vermelden.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:28

zie mijn aanvulling hierboven..

Vrees dan dat je veel te bot inwerkt met je handen

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:31

Of nu je echt iets van zijn lijf gaat vragen (met 2 lijnen kan je toch meer dan met 1 lijn) komt er een pijnlijk punt naar boven (kan er dus wel eerder hebben gezeten). Als het mijn pony was geweest had ik er toch een dierenarts naar laten kijken.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 20:32

Ik let juist heel erg op mijn handen. Vind dit een beetje aanvallend terwijl jij geen eens gezien heb hoe ik werk met Gijs.
Gijs is nog heel gevoelig in de mond dus GEEN haar op mijn hoofd die er aan denkt dat ik mijn handen bot zal gebruiken. Ik geef hem zo veel mogelijk de vrijheid, tuurlijk stel ik wel wat bij. Maar als hij goed loopt gebruik ik mijn handen niet.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 20:33

Xjosee schreef:
Of nu je echt iets van zijn lijf gaat vragen (met 2 lijnen kan je toch meer dan met 1 lijn) komt er een pijnlijk punt naar boven (kan er dus wel eerder hebben gezeten). Als het mijn pony was geweest had ik er toch een dierenarts naar laten kijken.

Ik ga er niet direct een dierenarts bij halen omdat ik hem eerst wat rust wil geven. Als het volgende week nog niet over is haal ik er zeker een DA bij, wees maar niet bang. Maar het kan ook een verstapping oid zijn geweest waar hij dan even last van heeft.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 20:49

Punt is dat de dubbele longe een paard niet kreupel máákt. Het kan alleen mogelijk een bestaande blessure meer aan het licht brengen óf je werkt onbewust te scherp in, waardoor er een soort teugelkreupelheid ontstaan (waar overigens nu wetenschappelijk ook over getwijfeld wordt of dat bestaat).

Hoe heb je de teugels bevestigd? Bitring-ring longeersingel-hand... of als bijzetteugel/slofinwerking ( singel onder de benen, bitring, ring longeersingel-hand), want dan kun je onbedoeld toch heel scherp inwerken.

Het is niet mijn bedoeling om je aan te vallen, maar kreupelheid ontstaat niet door werk, werk maakt hooguit een zwakke plek zichtbaar. En het stoort me wel dat daar aan voorbij gegaan wordt.
Enige andere alternatief is dat je misschien zo inwerkt met je hand, dat de normale bewegingsafloop niet mogelijk is.. maar goed: dat sluit jij bij deze uit.

In dat geval: op rust zetten en wat mij betreft over een week iemand met echt verstand van zaken mee laten kijken...

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 20:55

Ik bevestig het zoals ze het hier doen, maar dan over de rug ipv langs de kont

Iemand erbij halen heb ik momenteel het geld niet voor, dus dat is geen optie.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 22:56

Citaat:
Iemand erbij halen heb ik momenteel het geld niet voor, dus dat is geen optie.

Ik bedoelde eigenlijk gewoon iemand met veel verstand van paarden, niet perse een dierenarts.

Verder schrik ik dan wel van je antwoord. Ik zou in dat geval je paardje in ieder geval niet aan het werk zetten zolang het dier nog onregelmatig is. De meeste blessures worden er niet beter op als je gewoon maar doorwerkt, terwijl rust ( met wel weidegang) in het algemeen geen kwaad kan.

Nogmaals:
Onregelmatigheid hoort gewoon niet, ontstaat niet door een dubbele longe, maar wordt mogelijk dan alleen maar zichtbaar. Kortom: zolang je paard onregelmatig is op de volte, niet met het dier werken ( en dan ook niet elke dag controleren of hij nog wel/niet meer kreupel is: eerst maar eens een behoorlijke poos rust, en dan rustig weer oppakken.

En ondertussen geld aan de kant leggen voor een dierenarts, mocht je pony na de rustperiode toch nog steeds onregelmatig blijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 08:43

Ik hoop ook van harte dat je jr pony wel rust geeft. Wat als je pony morgen koliek krijgt, hoe doe je het dsn met geld?