gespannen paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikheetsannex

gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 16:02

Hee bokkers,

ik zit met een probleem, ik ben bezig met een nieuwe pony van ongv. 8 jaar oud, ze kent nog niks en vindt alles eng. Ze loopt altijd op het land samen met 5 andere merries. Daar wordt ze een soort van `gepest` zij is echt het buitenbeentje van de groep en laat zich altijd weg jagen. Ik heb al een paar keer geprobeerd om haar te longeren, tevergeefs. Ik heb ook een beetje het gevoel dat ze haar zelfvertrouwen kwijt is. Ze denkt dat alles en iedereen haar haat en weg probeert te jagen, met als gevolg dat ze heel hard rwnt aan de longeerlijn. Ik wil niet te groot beginnen en eerst proberen om langzaam aan haar vertrouwen te winnen. Heeft iemand tips? :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:04

Misschien lekker bij haar in de wei gaan zitten, wat brokjes geven.
hier wel mee oppassen omdat de andere paarden vast jaloers zullen doen.

En lekker poetsen? Of vindt ze vaststaan ook eng?
Waarschijnlijk moet ze gewoon nog heel erg wennen aan alles, geef het eventjes de tijd en doe rustig aan

Het schijnt trouwens ook zo te zijn dat paarden rustig worden wanneer ze hun hoofd laag houden.
Wellicht is het een idee een horsylix aan te schaffen en het haar laag bij de grond te geven zodat ze haar hoofd kan laten zakken en dus rustig wordt

http://www.bol.com/nl/s/dier/zoekresult ... 8209666863

ikheetsannex

Re: gespannen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 20:28

Oke bedankt! Ga het zeker proberen,

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 10:50

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 04:04

Je geeft zelf aan dat ze nog niets kent en alles eng vindt. Dan is longeren een veel te grote stap in mijn ogen. Het eerste dat ze moet leren is vertrouwen in jou en wijken voor druk terwijl je vlakbij staat. Daarna een begin met schriktraining en als ze al wats minder angstig reageert op alles dan is het pas tijd om te gaan longeren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 05:43

leeneliefje schreef:
Misschien lekker bij haar in de wei gaan zitten, wat brokjes geven.
hier wel mee oppassen omdat de andere paarden vast jaloers zullen doen.

En lekker poetsen? Of vindt ze vaststaan ook eng?
Waarschijnlijk moet ze gewoon nog heel erg wennen aan alles, geef het eventjes de tijd en doe rustig aan

Het schijnt trouwens ook zo te zijn dat paarden rustig worden wanneer ze hun hoofd laag houden.
Wellicht is het een idee een horsylix aan te schaffen en het haar laag bij de grond te geven zodat ze haar hoofd kan laten zakken en dus rustig wordt

http://www.bol.com/nl/s/dier/zoekresult ... 8209666863

ik zou niet voor de horsylix/lick it gaan.. dat is pure suiker..

met grondwerken, ook niet direct willen longeren, maar haar eerst leren wat er van haar verlangt wordt.

leid haar aan de longe rond de piste, dus naast het hoofd. in de hoek netjes haar schouder naar buiten zetten en stelling naar binnen vragen.. idem op een kleine volte. zet haar eens stil en ga voor haar staan. daar vraag je haar omlaag zodat ze de onderkant van de hals mooi loslaat (dus niet met de neus op de grond). dan weer een stukje lopen, leidt haar, rond je heen.

beste kun je daarbij hulp inroepen die echt ervaringen heeft met grondwerken.

op de poetsplaats.. neem een wasmand en vul die met een mooie hoeveelheid hooi/voordroog met een worteltje in stukjes en een appeltje in partjes, misschien nog een handje muesli.. Zo komt ze netjes omlaag zonder dat ze meteen een suikerbom als horsylix of lick it voor haar neus heeft.. suiker zal immers niet helpen om als je hyper bent echt kalm te worden, dan is het alleen wat afleiding.. hoofd omlaag, daarmee vloeit wel de stress af..

Het beste is om het laag vragen gewoon veel te oefenen.. dat kan als je haar uit de wei haalt, als je aan het werk bent aan de hand, aan de longe..

en vooral gewoon stukjes wandelen..

overigens is het rennen aan de longe niet een gevolg zijn van denken dat ze weggejaagd wordt waarschijnlijk (dat maken wij mensen er graag van), ze weet gewoon niet goed wat jij van haar wil en daar bouwt ze dan stress van op.. dus gewoon lekker vanuit de basis beginnen en daar eventueel goede hulp bij vragen.